Hamilelikte beslenmeyle ilgili doğru bilinen yanlışlar!

Hamilelikte beslenmeyle ilgili doğru bilinen yanlışlar!

Anne adaylarının hamilelikleri boyunca en çok dikkat ettikleri konuların başında “beslenme” geliyor. Buna rağmen de en sık beslenmeyle ilgili hatalar yapılıyor.

  • Hamilelik
  • Cuma 04.08.2017 11:26

Dengeli ve düzenli beslenmek; anne sağlıklı bir çocuk dünyaya için ihmal etmemesi gereken konu. Ama hamilelikte aynı zamanda her kafadan bir ses çıkıyor ve herkes kendince yorumlar yaparak anne adayının kafasını karıştırıyor. "Çok ye, sen iki canlısın." anlayışının yaygınlığı ve anne adayına yemesi yönünde yapılan psikolojik baskı da düşünülürse, beslenmeyle ilgili yanlış bilgilerin pek çok anne adayını etkisilemesi kaçınılmaz gibi. Peki, 9 aylık gili en sık hangi hatalar yapılıyor, neler yanlış biliniyor? Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. Kağan Kocatepe, anne adaylarının en sık yaptığı 7 yanlışı anlattı.

İlk 3 aylık dönemde anne adayı canı istemese de zorla yemeli

İlk 3 aylık dönemde bebeğin organları oluşacağı için anne adaylarının canları çekmese de zorla yemek yemesi gerektiği inancı yaygındır. Halbuki bu 3 aylık süreç, bebeğin beslenme ihtiyacının minimal olduğu bir dönemdir ve bu dönemde kendini aşırı zorlayan anne adayları hariç çoğu anne adayı bulantı ve isteksizlik nedeniyle iyi beslenemez ve bu dönemi kilo almadan bitirirler. Bu dönemde bebeğin günlük ihtiyacı çok az olduğundan hastanede tedavi gerektirecek özel beslenme bozukluğu durumları hariç, bebeğin az beslenmeden etkilenmesi mümkün değildir.

Vitamin takviyesi almak doğal beslenmenin yerini tutar

Hiçbir besin takviyesi veya vitamin desteği doğal beslenmenin yerini tutamaz ve aynı etkiyi yaratmaz. Şu anda bizim bildiğimiz ve suni olarak elde edilerek kullanıma sunulan vitamin ve diğer maddeler yanında henüz varlığından haberdar olmadığımız yüzlerce madde ve vitamin bulunduğunu tahmin ediyoruz. Anne sütünün asla taklit edilememesi gibi hiçbir madde karışık beslenme neticesinde vücudumuzda besin maddelerinin yarattığı etkiyi net olarak yaratamaz. O nedenle hamilelik döneminde vitamin takviyesi alsak da iyi beslenme alışkanlıklarımızı sürdürmeliyiz.

Sıvı tüketimini artırmak için meyve suları tüketmek "Bir taşla iki kuş vurmak" demektir

Sıvı tüketimini artırmanın en iyi yolu su içmeyi artırmaktır. Piyasada satılan ve içinde katkı maddeleri bolca olan meyve suları başta olmak üzere kendimizin hazırladığı sıkma meyve suları da bol kalori içerirler ve günlük kalori alımını gereksiz yere artırırlar. Meyve suyu içmek meyve yemenin yerine geçmez, zira meyve yendiğinde alınan lif maddeleri bağırsakların çalışmasına da yardımcı olurlar. Bu yüzden hamileliğiniz süresince meyveleri taze olarak tüketmeye ve bol bol su içmeye özen gösterin!

Aşırı kilo alımı anne adayının yanlış beslenmesiyle ilgilidir

Bazı anne adayları günlük kalorilerini hesaplayarak gıda tüketmelerine rağmen yine de kilo aldıklarını ifade ederler. Bunun nedeni bazı anne adaylarının vücutlarında ödem oluşma eğiliminin diğerlerine göre daha fazla olmasındandır. Tuz tüketimini kısıtlamak ve su tüketimini artırmak (azaltmak değil) yapılabilecek en iyi şeylerdir. Bu yüzden her kilo alımı beslenmeye bağlanmamalıdır.

Süt içemeyen anne adaylarının ekstra kalsiyum takviyesi almaları gerekir

Süt içemeyen anne adayları için en iyi kalsiyum kaynakları süt ürünleridir. Yoğurt, ayran, sütlü tatlılar, peynir, dondurma bolca kalsiyum içerir. Bunun yanında doğada kalsiyumun birincil kaynağının koyu yeşil yapraklı sebzeler olduğu hatırlanmalıdır. Kalsiyum takviyesindense bu gıdaları tüketmeleri önerilir.

Anne adayının beslenme kalitesiyle, doğum sonrası bebeğin uzun vadeli sağlığı arasında bağlantı yoktur

Yapılan çalışmalarda hamilelik döneminde Omega 3 tüketimi ile bebeğin zekası, göz ve sinir sistemi sağlığı arasında ömür boyu süren bir bağlantı olduğu gözlenmiştir. Bunun yanında doğal ve iyi beslenme, bebeğin ileride şeker hastalığına yakalanma riskini bile azaltabilen bir durumdur. Ayrıca hamilelik döneminde bebeğin annesinden aldığı besin maddeleriyle, ilerleyen yaşamındaki bedensel ve ruhsal sağlığı arasında birçok bağlantı olabileceği görülmüştür.

Hamilelikteki diş ve diş eti sorunları flor maddesinin az alınmasıyla ilgilidir.

Hamilelik döneminde diş etinde şişmelere ve kanamalara sıklıkla rastlanır. Bunların flor maddesiyle ilgili olduğu düşünülür. Günümüzde eskiden yapılan uygulamanın aksine anne adaylarına rutin flor takviyesi gerekli görmüyoruz. Diş eti ve diş sorunları daha çok hamileliğin yarattığı doğal değişikliklerle ilgilidir.

Dr. Kağan Kocatepe: "Doğum sonrası da beslenmede hatalar yapılıyor"

Anne adayları hamilelikleri süresince beslenmeyle ilgili uyguladıkları yanlışları doğum sonrasında da devam ettirebiliyorlar. Emzirme döneminde süt gelmesini sağlamak için bol bol tatlı yemeleri gerektiğine inanmaları yanlış beslenmelerine ve kilo almalarına yol açıyor. Yapılan çalışmalar bol tatlı yenmesinin su içme ihtiyacını artırarak süt yapımını artırdığını göstermiştir. Bu nedenle süt üretimini bu şekilde dolaylı yoldan ve gereksiz kalori alarak artırmak yerine bolca su içmek daha uygun bir yaklaşımdır. Bol su içmek sütün miktarını, kaliteli ve zengin beslenmek ise kalitesini artıracaktır.

Hazırlayan: Işıl Evrim AKGÜN