Rahat bir kış hamileliği için 10 öneri

Rahat bir kış hamileliği için 10 öneri

Hamilelik döneminiz kış aylarına denk geldi diye kendinizi strese sokmayın. Beslenmenizden giyiminize ve daha birçok konuda verdiğimiz önerilerle rahat bir kış hamileliği geçireceksiniz.

  • Hamilelik
  • Çarşamba 11.10.2017 11:26

Hamilelik yaz-kış dikkat gerektiren bir dönem. ay gibi uzun bir zaman hamilelik, hangi aylara gelirse alınacak önlemlerle rahat geçirilebilir. kış olduğuna göre, biz de hamileliğini kış aylarında geçirecek olan anne adayları için bir öneri listesi hazırlamak istedik. Bu listeyi Memorial Ataşehir Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Bölümü'nden Doç. Dr. Tolga Ergin hazırladı. Sağlıklı ve sorunsuz bir kış geçirmeniz dileğiyle...

Ispanak ve pırasa beslenme listenizde olsun

Kış aylarında metabolizmanızı güçlendirmek, hastalıklara karşı direncinizi artırmak ve daha da önemlisi bebeğinizin sağlıklı gelişimini devam ettirmek için dengeli beslenmeniz şart. Gün içinde her besin grubundan yeterli miktarda almanız ve ihtiyacınız olan protein, karbonhidrat, yağ, vitamin ve mineralleri besinlerden sağlamanız gerekir. Kışın bolca yetişen pırasa, ıspanak, kereviz, lahana ve karnabahar gibi demir zengini yeşil yapraklı, lifli sebzeler menünüzün liste başında yer almayı hak eden besinlerdir.

Sabah portakal ve mandalina, akşam muz

Kışın sağlığımız için başrol oyunculuğu yapan C vitamini; limon, portakal gibi turunçgiller de ve kuşburnu, kırmızı ve yeşil sivri biber, kivi, maydanoz ve rokada da fazla fazla bulunuyor. Kış aylarında yine daha bol ve çeşitli meyve ve sebzelerin tüketilebilme şansı vardır ve unutulmamalıdır ki; C vitamini ile alınan demir bağırsaklardan daha fazla emilecektir. Meyve ve sebzelerin posalı oluşu da bağırsak hareketlerini arttıracaktır. Bu arada meyve tüketimini akşam yatmadan önce muz (muzlu süt vb.) sabah ise; asidik olan portakal, mandalina, greyfurt ile yapmak daha doğru olacaktır.

Balık, kemik ve diş gelişimi için önemli

Yazın "D vitamini" kaynağımız olan güneş, kış mevsiminde yoksunluğunu hissettirdiğinden yerini balığa bırakıyor ve balığın da en bol ve çeşitli olduğu dönem kış aylarıdır. Faydaları saymakla bitmeyen balık; haftada 1 porsiyon tüketildiğinde, kemik ve diş gelişimi için önemli bir yere sahip olan D vitamini ihtiyacını da karşılayabiliyor. Somon, hamilelikte tüketilmesi önerilen balık türleri arasındadır.

Karbonhidratı azaltın

Gerektiğinden fazla kilo alınmasının doğum sonrasında sorun olarak karşımıza çıkacağı bu dönemde karbonhidratları azaltmalı; protein, vitamin ve kalsiyum ağırlıklı bir beslenme programı tercih etmelisiniz. Et, balık, tavuk, yumurta gibi besinlerle protein; süt, ayran, yoğurt gibi süt ve süt ürünleriyle kalsiyum; bol bol sebze ve meyve tüketerek de günlük dengeli beslenme programı dahilinde almanız gereken vitamin ihtiyacınızı karşılayabilirsiniz.

Kapalı mekanlara dikkat!

Bulaşıcı hastalıkların ve alerjilerin çoğalmasına neden olan ortamlarla beraber, değişen hava şartları da birçok hastalığa sebep oluyor. Pencereleri ve kapıları açarak evdeki havalandırmayı sağlayabilir veya hava temizleyici cihazlardan edinebilirsiniz. Soğuk algınlığı ya da gribe yakalanmamak için kapalı ve kalabalık mekanlarda uzun süre kalmamalı, ellerinizi sık sık yıkamalısınız. Gribal enfeksiyonların yaygın olduğu bu mevsimde tokalaşmak, öpüşmek risk arttırıcı olduğundan daha dikkatli olunmalı ve yakın temaslardan kaçınılmalıdır.

Pasif sigara içiciliği hamilelikte riskleri artırır

Kapalı mekanlarda daha fazla vakit geçirildiğinden dolayı maruz kaldığınız pasif sigara içiciliği; bebeğinizde rahim içi gelişme geriliği, düşük doğum ağırlığı vb. riskleri de artırabilmektedir. Evinizin hiçbir yerinde sigara içilmesine izin vermeyin ve sigara kullanılan, havalandırmasız mekanlardan uzak kalın.

Çatlaklar cilt enfeksiyonlarını artırır

Hamileliğiniz süresince cildiniz daha hassas olacak ve daha çok bakıma ihtiyaç duyacaktır. Özellikle soğuk havalarda cildiniz kuruyup çatlayabilir. Bu çatlaklar da enfeksiyon riskini artırabilir. Bu nedenle el ve yüzünüzü soğuk su yerine ılık su ile yıkamalısınız. Nemlendirici kremler kullanmalısınız. Elbette ki unutulmayacak en önemli şey bol bol su içmek olacaktır.

Kıyafet ve ayakkabı seçimi

Soğuk havalarda ısınmak için giyilen sıkı, naylon, sentetik giysiler çok sağlıklı değildir. Hava geçirme özelliği olmadığından terleme ve buna bağlı mantar enfeksiyonlarına neden olmalarından dolayı bu tür giysiler, iç çamaşırları ve pantolonlar tercih edilmemelidir. Kış aylarında yünlü, pamuklu, havalanabilir, yumuşak giysiler tercih edilmelidir. Ayrıca ayakkabı seçimi de çok önemlidir. Ayağınızı terletmeyecek; ama sıcak tutacak bir ayakkabının diğer önemli bir özelliği de tabanının kar ve buz gibi kaygan zeminlerde kaymayacak şekilde kauçuk ya da benzeri materyalden yapılmış olmasıdır.

Yürüyüş ve yüzme sizin için en ideal spor

Hamilelik için en uygun egzersiz yürüyüş olsa da kışın ağır ve zorlu koşulları anne adaylarını eve hapsedebiliyor. Evde ya da spor salonunda zorlanmadan yürüyüş bandında yürüyüşler, yoga, pilates ya da basit birtakım egzersiz hareketleri yapabilirsiniz. Havalar uygun olmadığından yüzmek için kapalı yüzme havuzlarını kullanabilirsiniz. Sağlıklı, kurallara uygun (devir daimi olan, devamlı kontrol edilen v.b) bir havuzda haftada 2-4 kez 30 dakika yüzmek rahatlatacaktır. Hamileliğin getirisi olan ağrılarda ve kramplarda azalma görüleceği gibi doğum sancılarının daha hafif seyretmesine, doğumun daha az acı çekilerek gerçekleştirilmesine yardımcı olabilecektir. Ayrıca doğumdan sonra vücudun forma girmesini de kolaylaştıracaktır. Doktorunuz hamileliğinizin riskli olduğunu söylemediği sürece haftanın dört günü egzersiz yapmak size çok fazla katkıda bulunacaktır.

Evinizi nemlendirin

Evlerde kaloriferlerin kuruttuğu havayı kaynayan bir çaydanlık, ıslak bezler ya da odayı nemlendirecek özel cihazlar gibi tedbirlerle nemlendirmek faydalı olacaktır.

Hazırlayan: Şenay ÇELİK