Bebeklikten ergenliğe sağlıklı beslenme...

Bebeklikten ergenliğe sağlıklı beslenme...

Çocuk beslenmesi konusunda anne-babalar olağan dışı bir performans sergiliyorlar. Bu nedenle, bazen en iyi bildiklerini bile zamanla unutabiliyorlar. Her yaş dönemini kapsayan önerilerimiz, hafızanızı tazeleyecek.

  • Sağlık
  • Cumartesi 05.08.2017 13:53
Kahvaltı, öğle-akşam yemeği ve ara öğünler çocukların bir günlük beslenme programının içinde mutlaka olmalı. Tabii bu tablo çocuğun gelişim dönemine göre farklılık gösterebilir. Ama bazen annebabalar bu rutine ayak uydurmakta zorlanabilirler. Çünkü çocukların değişen damak zevkleri bunu imkansız hale getirebilir. Liv Hospital Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. Nur Özden Çalışkan'ın, işte tam da bu noktada anne-babalara yardımcı olmak üzere önerileri var. 0-12 yaş döneminde ve 12 yaş sonrası ergenlikte beslenme konusunda dikkat edilmesi gerekenlerle ilgili bilgiler veren uzmanımız, ayrıca son dönemde çocuklar arasında yaygın hale gelen obezite konusuna da değindi. Önerilerimizi dikkate alın, çocuğunuzun sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanmasına yardımcı olun.

0-1 yaş
Süt çocukluğu dönemi


-Bebeğin gelişimi normal seyirde ilerliyorsa ilk 6 ay, besin kaynağı sadece anne sütü olmalıdır.
-6. ayın sonunda ek gıdalara başlanabilir.
-6-9 ay arasında günde sadece 200 ek kaloriye ihtiyaç duyan bebeklerde bu değer 9-12 ay arasında 300 ek kalori olmalıdır.
-Ek gıdalar bebeklere dikkatle verilmelidir. Ek gıdalara önce tek tek başlanmalı, sonra da diğer ek gıdalar yine tek tek eklenmelidir.
-İlk 1 yaşta bebeklere tuz ve şeker kesinlikle yasaktır.

1-6 yaş
Oyun çocukluğu ve okul öncesi dönem


-Çocuklar 1 yaşından sonra anne ve babalarını taklit etmeye başlar. Bu nedenle anne-baba ve bakıcı gibi çocuğun bakımından sorumlu kişiler kendi beslenme davranışlarına dikkat etmelidir.
-Bu dönemde özellikle yiyecek-içecek ve yemek yeme alışkanlıklarına dikkat edilmelidir.
-Ebeveynlerin dikkatli olmaları gereken bir diğer konu ise yemek porsiyonlarıdır. Anne-babalar genelde çocuklarının sürekli az yediğinden şikayet ederler, oysa burada dikkat edilmesi gereken nokta çocukların kendi ölçülerine göre değil, gereksinimlerine ve yaşına uygun porsiyonlar hazırlamak olmalıdır.
-Bu dönemde çocuklar kendileri için önem taşıyan gıdaları farklı sebeplerden dolayı reddedebilirler. Bu durumun geçici bir süreç olduğu unutulmamalı ve çocuğun yemek istemediği besinler daha eğlenceli bir halde sunulmalıdır.

6-12 yaş
Okul dönemi


-Çocuk artık evden çıkmış ve ne yemek istediğine kendi karar verir bir konuma geçmiştir.
-Aileler okul menülerinde bulunan yemekleri ve içeriklerini takip etmeli ve çocuklarıyla konuşarak doğru tercih yapmaları konusunda onları yönlendirmelidir.
-Ara öğün, her yaşta olduğu gibi okul döneminde de beslenme konusunda oldukça önemli. Ara öğün alışkanlığı olmayan çocuklar sağlıksız atıştırmalıklara daha düşkün olabilir. Çocukların beslenme çantasına mutlaka sağlıklı atıştırmalıklar konulmalıdır. Bunlar: Taze ve kuru meyveler, fındık, ceviz, badem gibi yemişler, 1 kutu süt ya da ayran, 1 dilim ev yapımı kek ya da kurabiye olabilir.

Adölesan (ergenlik) ve gençlik dönemi

-Gençler bu dönemde kimlik arayışı içindedir, bağımsız olmaya, kabul görmeye çabalar ve dış görünüşleri ile fazla ilgilidir. Düzensiz öğün ve öğün aralarında atıştırma, ev dışında yemek yeme alışkanlığı ve ayaküstü beslenme biçimi de bu dönemde ağırlık kazanır.
-Sağlıksız beslenme alışkanlıkları yaşla birlikte artış gösterir. Bu konuda aileler bilinçli hareket etmeli ve erken dönemden başlayarak çocuklara sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazandırılmalıdır.

Hazırlayan: Şenay ÇELİK