Bel ve sırt ağrıları nasıl azalır?

Bel ve sırt ağrıları nasıl azalır?

Hamilelik sırasında hareketsizlik sonucu zayıflayan kaslar, doğum sonrası bel ve sırt ağrılarının en temel sebebidir. Anne adayının hamileliği süresince basit jimnastik hareketleri yapması ve dengeli beslenmesi bu ağrıları azaltıyor.

  • Sağlık
  • Perşembe 10.08.2017 12:29

Doğum sonrası bel ve sırt ağrıları, annelerin en çok yaşadığı sıkıntılardan biri. Eğer doğumdan önce bel kasları yeterince güçlü değilse tüm ağırlığı taşıyan bu bölge doğum sonrası ciddi kasılmalar ve ağrılara neden olabiliyor. Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Dr. Burcu Aykan, doğum sonrası bel ve sırt ağrılarınızı dindirmenin yollarını anlattı.

Hamilelik sırasında kaslarda genel bir gevşeme olur

Hamileliğin başından itibaren salgılanan östrojen, progesteron ve relaxin hormonları, vücuttaki tüm bağlarda ve kaslarda genel bir gevşemeye neden olur. Bu nedenle de omurganın iç dengesinde bozulma meydana gelir. Buna karın kaslarındaki zayıflama da eklenince denge daha da bozulur. Sonuç olarak boyunda düzleşme, vücudun denge merkezinin değişmesi, belin çukurluğunda artış, diz ekleminin geriye doğru esnemesi ve kambur duruş meydana gelir.

Karın kasları zayıflar

Hamilelik boyunca büyüyen rahim, karın kaslarınızı gerer ve zayıflatır. Hamilelik, duruşunuzu değiştirir ve sonuç olarak belinize yük bindirir. Ağırlığın artması ile kaslarınız üzerindeki iş yükü artar ve eklemler üzerinde ek bir stres meydana gelmiş olur.

Hamilelikteki hormonal değişiklikler, eklemlerin ve leğen kemiği ile omurga arasındaki bağların gevşemesine neden olur. Bu da yürüdüğünüzde, ayakta durduğunuzda, uzun süre oturduğunuzda, yatakta döndüğünüzde veya bir şey kaldırdığınızda ağrı hissetmenize neden olur. Doğumun uzun sürmesi ve kasların aşırı kullanılması da bel ve sırt ağrısına neden olabilir.

Bel ve sırt ağrısını azaltmak için dikkat edilmesi gereken 9 temel kural:

1. Yoğunluğu giderek artan bir egzersiz programına başlayın. Yürüyüş yapmak, başlangıç olarak en uygun egzersizdir. İlk haftalarda kısa yürüyüşler yapın, sonra yüzme ile devam edebilir ya da ikisini birden yapabilirsiniz. Yüzme, eklemlere herhangi bir yük bindirmediği için çok uygun bir egzersizdir.

2. Hafif esneme egzersizleri veya yoga yapmayı ihmal etmeyin.

3. Duruşunuza her zaman dikkat edin ve ayaktayken hep dik durun.

4. Otururken de dik oturun. Bebeğinizi emzirirken ya da mama verirken kolları olan rahat bir sandalyede oturun ve mümkünse ayaklarınızın altına ayaklarınızı hafif yükseltecek kadar bir destek koyun. Belinizi ve kolunuzu desteklemek için yastık kullanın.

5. Emzirirken doğru pozisyon alın. Değişik emzirme pozisyonları deneyin. Eğer omuzlarınızda gerginlik ya da sırtınızda ağrı oluyorsa yan yatarak emzirmek en uygun pozisyon olabilir.

6. Çocuğunuzu ya da herhangi bir şeyi kaldırırken önce dizlerinizi kıvırarak harekete başlayın, direkt belinize yük bindirerek değil.

7. Uyuma pozisyonu da önemlidir. Hamilelikte kullanılan özel hamile yastıkları doğumdan sonra emzirirken de kullanılabilir.

8. Rahat ayakkabılar tercih edin.

9. Yakınlarınızdan destek isteyin; her şeyi aynı anda yapamazsınız ya da her şeyi birden taşıyamazsınız.

Vücudun güçsüz bölgelerine binen aşırı yük ağrılara sebep oluyor

Doğum sonrası anneler özellikle, iç karın, rahim, bel, sırt, kol, omuz, boyun ve bacak kaslarının güçlenmesine ihtiyaç duyuyor. Vücudun güçsüz bölgelerine binen aşırı yük bu bölgelerde ağrılara sebep oluyor. Anneler doğum sonrası çocuklarını kucaklarında yanlış bir şekilde taşıdıkları için boyun, omuz, sırt ve bel ağrısı çekiyorlar.

Hazırlayan: Aytülike KESKİN