Doğum sonrası mükemmel olun!

Doğum sonrası mükemmel olun!

Formda kalma önerileri Bakım  Cinsellik Estetik Hamilelik döneminde bebeğinizi içinizde büyütürken vücudunuzda da pek çok değişim olur. Anne adaylarını endişelendiren bu değişimlerin doğum sonrası alacağınız bazı önlemlerle üstesinden gelebilirsiniz.

  • Stil ve Öneri
  • Pazartesi 25.09.2017 14:53

Hamilelik döneminde bebeğinizi içinizde büyütürken vücudunuzda da pek çok değişim olur. Anne adaylarını endişelendiren bu değişimlerin doğum sonrası alacağınız bazı önlemlerle üstesinden gelebilirsiniz.

Uzun, zor ama bir o kadar da keyifli bir süreç hamileliğin ardından şimdi farklı oluşmaya başladı. Acaba 9 kiloları verip formda olduğunuz dönebilecek misiniz? Meme ve karın bölgenizde sarkıklıklar olacak mı? Cinsel yaşamınız durumdan etkilenecek mi? Bu ve bunun gibi kaygıları olan anneler için 4 ayrı uzmanın görüşünü aldık. Diyetisyen Canan Aksoy beslenmeyle ilgili, Diş Hekimi Cansın Özgür diş ve ağız sağlığı, İstanbul Cerrahi Hastanesi'nden Kadın Hastalıkları-Doğum ve Tüp Bebek Uzmanı Op. Dr. Serdar Koç ve Estetik Cerrah Op. Dr. Eser Aydoğdu doğum sonrası estetikle ilgili önerilerde bulundular.

Forma girmeniz için 5 kural

Emzirin

Doğumdan hemen sonraki aylarda aldığınız kiloları vermeye başlayacaksınız. Bunun sebebi emzirme. Nedeni ise çok basit: Emzirme eylemi çok fazla kalori yakmanızı sağlıyor. Kilo vermenin en eğlenceli ve hızlı yolu olsa gerek. Düşünsenize oturduğunuz yerden kilo verebiliyorsunuz. Süt veren kadınlarda süt üretimi günde 500 kalori yakar. Süt üretimi hamilelik ve doğumun arkasından üreme döngüsünün doğal olarak son evresidir. Doğumdan hemen sonra bebeğinize süt vermek, rahmin kasılmasını sağlayan ve kanamayı azaltan, doğumdan sonra vücudunuzun daha hızlı iyileşmesini sağlayan oksitosin denen hormonun salgılanmasını sağlar. Bunun dışında emziren kadınlarda göğüs, rahim ve yumurtalık kanserleri daha az görülür.

Aktif olun

Doğumdan sonra hiçbir şey yapmadan evde oturmayın. Bebeğinizi alıp uzun yürüyüşlere çıkın, arkadaşlarınızla buluşun. Normal, günlük hayatınıza devam edin. Hareket etmekten çekinmeyin.

Spor yapın

"Ya tabii, spor yapmaya çok vakit var sanki" diye düşünebilirsiniz. Eğer gerçekten bu işi kafaya koyduysanız kendinize böyle mazeretler uydurmazsınız. Bebeğinizle birlikte yoga ve pilates derslerine katılabilirsiniz. Ona da mı vakit yok? Havalar güzelleşmişken onu pusetine koyun ve biraz sahil havası alın. Tempolu adımlarla tabii. Bir hafta sonu Belgrat Ormanları parkuruna gidin, pusetiyle koşan anneleri ilk gördüğümde siz de benim gibi şunu düşüneceksiniz. İstedikten sonra her şey mümkün! Aynı zamanda mekik çekmeniz karın yağlarınızdan kurtulmanıza yardımcı olabilir. Günde en az 10 defa mekik çekin. Karın kasları gün içinde en az çalıştırdığımız kaslarımızdan biridir. Nefes alıp karın kaslarınızı içeri çekin, içinizden 10'a kadar sayın ve tekrar bırakın. Oturduğunuz yerden bile yapabileceğiniz basit bir egzersiz.

Beslenmenizi düzene sokun

9 ay boyunca iki kişilik yemek yediniz. Artık normal düzeninize dönmenin ve porsiyonları azaltmanın zamanı geldi. Ağzınıza attığınız her lokmayı düşünün. Size ve vücudunuza ne gibi etkileri olacak? Kalori mi katacak, sağlık mı?

  • Az ama sık Bu kuralı duymuşsunuzdur; büyük öğünler yerine az az ve sık sık yiyin. Hamileyken yediğiniz büyük porsiyonlara veda edin. Günlük kalori alımınızı dört-altı seferlik küçük parçalara bölün. Bu sayede kan şekerinizi düzenleyebildiğiniz için, porsiyonları daha rahat kontrol altında tutabilirsiniz.
  • Su için
    Her gün minimum 10-12 bardak su için. Su içmek sizi hem tok tutacak hem de gereksiz kaloriler almanızı önleyecek. Sütün büyük bir kısmını su oluşturur, süt veriminizi artıracaktır. Sudan çok mu sıkıldınız? O zaman içine bir limon sıkmayı deneyin. Bitki ve meyve çayları da içebilirsiniz.
  • Sezonunda sebze ve meyve tercih edin
    Vitaminler sizi sadece hastalıklara karşı güçlü kılmaz, aynı zamanda güzelleştirebilir de. C vitamini ve E vitamini yönünden zengin bir diyet, yaralarınızın daha kolay iyileşmesini sağlar ve kırışıklıklarınızı azaltabilir, cilt kuruluğu ve incelmesini hafifletebilir. Beslenmenizle beraber iyi posa almanız, selülit problemlerinizin azalmasına da yardımcı olacaktır. Bu yüzden günde 5-7 porsiyon sebze-meyve-salata tüketmeye gayret edin. Meyve ve sebzelerin sezonunda olanlarını tercih edin. Hemen her çeşit sebze ve meyveyi sofranızda bulundurmanız, vitamin ve mineral çeşitliliğini de sağlayacaktır.
  • Yararlı yağlar tüketin
    Bitkisel yağlar kalp damar sisteminizi koruyacağı gibi, cildiniz için de elzemdir. Yemeklerinizi pişirirken kullandığınız yağın 2 kaşığını zeytinyağından, 1 kaşığını ayçiçek-mısırözü-fındık yağı karışımı şeklinde karıştırarak kullanın. Böylece elzem yağ asitlerinin hepsinin gereken miktarlarda alınmasını sağlarsınız. Haftada 2 gün balık tüketimi, iyi yağların alınmasını sağlamakta yardımcı olacak başka bir ipucu.
    Ağız ve diş bakımı
    Hamilelik sonrası genel olarak annelerin dikkati doğal olarak bebeklerinin üzerinde olur... Fakat hamilelik sırasında hormonların değişimiyle diş eti üzerinde oluşan travmadan hemen sonra iyi bir bakım yapılmaması durumunda geri dönüşü çok zor olan durumlarla karşılaşılabilir...
    İdeal ağız bakımı için;
  • 6 ayda bir diş hekimine genel muayene olmalısınız.
  • Günlük diş fırçalama düzenine çok dikkat etmelisiniz. İlk olarak kahvaltı sonrası, ikinci olarak ise yatmadan önce dişlerinizi en az 3 dakika süreyle yumuşak dairesel hareketlerle fırça dişlerin her yüzeyine ve dile temas edecek şekilde fırçalamalısınız. Eğer mümkünse her yemek sonrası fırçalamak daha çok fayda sağlar.
  • Diş ipi kullanmalısınız. Diş ipi kullanımı genellikle birçok insana zor gelir. Fakat dişlerin birbirine komşu oldukları alanları çok daha iyi temizlediğinden ve diş eti problemlerinden korunmada vazgeçilmez bir unsur olduğundan yatmadan önce diş ipi mutlaka kullanılmalıdır. Diş ipinin nasıl kullanıldığı ile ilgili diş hekimlerinden yardım almanız, çevre dokulara zarar vermeden daha etkili kullanmak anlamında büyük kolaylık olacaktır.
  • Son olarak dişlerde veya diş etlerinde olası herhangi bir rahatsızlık hissedildiğinde mutlaka diş hekimine başvurmalısınız. Bir rahatsızlığa büyüdükten sonra müdahale etmekle o rahatsızlığı başlangıcında durdurmak arasında çok büyük tedavi farklılıkları olacaktır. Emzirmek kabus olmasın… Bebeğinizi emzirirken canınızın yanmasına sebep olan meme uçlarınızdaki çatlaklar için önerilerimiz şöyle: Meme ucu çatlaklarının en sık nedeni; bebeğin emme pozisyonunun, tutma şeklinin doğru olmamasıdır. Bunu engellemek için bebeğinizi emzirirken doğru emzirme pozisyonu alın. Sadece meme ucunu değil, meme ucunu çevreleyen areola adı verilen koyu alanın tümünü bebeğinizin ağzına almasını sağlayın. Aynı zamanda özellikle meme ucunuza zeytinyağı ve lanolin içeren göğüs ucu kremi Nas Lanolin'i, ince bir tabaka oluşturacak şekilde uygulayabilirsiniz. Bilindiği gibi zeytinyağı, antiseptik (bakteri, mantar ve mikrop üremesini engelleme) bir özelliğe sahiptir. engelleme) bir özelliğe sahiptir.

Vajinal temizlik

Doğumdan sonra hamilelik sırasında meydana gelmiş değişimlerin geri dönüşümü başlar. Bunların başında normal boyutundan 20 kat büyümüş rahim dokusunun eski boyutlarına dönmesi gelir. Bu dönem zarfında rahim kaynaklı fizyolojik akıntı başlar. Löşi denen bu akıntının rengi ilk günlerde kırmızı olup parçacıklar içerir, birkaç gün sonra akıntının miktarı azalır ve rengi açılır. 2 hafta sonra rengi daha açık, kıvamı daha fazla olan akıntıya dönüşüp 4 hafta içinde sonlanır. Bu dönem zarfında, gerek akıntının içeriği, gerek vücut direncinin düşük olması gerekse rahim ağzının açık olması bölgenin enfeksiyonlara açık hale gelmesine neden olur. Hijyene, özellikle tuvalet hijyenine dikkat edilmesi çok önemlidir. Sık iç çamaşırı değiştirmeli, doğum yerinde kesi ya da yırtık varsa pansumanına önem verilmelidir.

Vücudunuz eskiye dönsün

Göğüs estetiği

Doğum sonrası süt vermeye bağlı veya aşırı kilo kaybına bağlı olarak göğüslerde deformite gelişir. Bu deformiteler estetik ameliyatlar dışında düzeltilmesi mümkün olmayan problemlerdir. Göğüs problemine sahip kişilerde estetik ameliyat seçenekleri göğüs küçültme, büyütme, dikleştirme olabilir. Göğüs küçültme ve dikleştirme ameliyatlarında birçok teknik mevcuttur. Kişinin göğüs şekline göre ameliyat teknikleri değişir. Göğüs büyütme ameliyatlarında ise en iyi yöntem göğüs silikonu olup; damla veya yuvarlak, kas üstü ya da kas zarı altı şeklinde ameliyat teknikleri mevcuttur. Meme ameliyatlarının emzirme dönemi bittikten yaklaşık 6-9 ay sonra yapılması uygundur. Emziren anne için ameliyat sorun olacağından, emzirme dönemi bittikten sonra eğer memenin içi boşalmışsa meme silikonu konularak, büyüme ve sarkma olmuşsa küçültme ve dikleştirme işlemi yapılarak memenin eski görünümüne kavuşması sağlanır.

Karın estetiği

Karın germe ameliyatı sezaryen izi seviyesinden yanlara doğru bir hat üzerinden göbek deliğine kadar olan alandaki sarkmış ve çatlamış olan derinin alınması işlemidir. Karın germe ameliyatı sarkmanın ve karın bölgesinin büyüklüğüne bağlı olarak 2-4 saat sürer. Karın germe ameliyatı sırasında kaslarda zayıflama varsa kaslar onarılır; mide bölgesinde ve bel bölgesinde yağ fazlalığı varsa bu yağlar alınır. Karın bölgesinin altında çatlaklar varsa bunlar da ameliyat sırasında çıkarılabilir. Karın germe ameliyatında iz; sezaryen izinden biraz daha uzundur ve iç çamaşırının veya bikininin içinde kalacak şekildedir. Karın germe ameliyatının doğumdan 9-12 ay sonra yapılması uygundur. Karın germe ameliyatında doğum sonrası meydana gelen sarkma ve çatlaklardan kurtulup, karın duvarınızın eski gerginliğine kavuşması sağlanır.

Hazırlayan: Aytülike KESKİN