Bu sene modayla ilgilenen Türkleri heyecanlandıran iki konu var. Birincisi bu yıl ilk defa Olimpiyatlar'a takım seviyesinde katılacak olan Türkiye'nin yüz akı, A Milli Kadın Basketbol ve A Milli Kadın Voleybol takımlarımız, ikincisi ise Olimpiyatlar'a ev sahipliği yapan İngiltere'nin tüm dallardaki formalarını hazırlayan Stella McCartney. Türk Milli Takımı'nın yolu açık olsun, onların formalarına birazdan değineceğim ama bu noktada konuyla ilgilenen moda meraklılarının aklından geçen, "Sadece Stella mı? Amerika takımının formalarını Çin'de üreten Ralph Lauren ve İtalya formalarını hazırlayan Emporio Armani ile Prada neden yok?" sorusuna cevap vereyim: En az babası Paul McCartney kadar ünlü Stella McCartney dışındaki tasarımcılar sporcuların, sadece müsabakalar dışında giyecekleri eşofman ve gösteri kıyafetlerini ürettiler. Yani bu da Olimpiyatlar'ı canlı izlemesi beklenen 11 milyon kişinin önüne, tasarımcı desteği alınmamış formaları ile çıkıp, kalabalıklara karışacakları zaman kullanacakları eşofmanları tasarımcılara emanet edecekleri anlamına gelir. Fakat Stella McCartney hikayesi, akranlarına benzemiyor. İngiltere Olimpiyat Federasyonu bu yıl takımda görev alan personelden, 46 dalda yarışacak sporculara kadar Olimpiyatlar'da görev alacak her kişinin formasını, Adidas'la sekiz senedir çalışan Stella McCartney'e tasarlattı. Bu dev organizasyon için iki yıllık bir çalışma sonunda toplam 590 parça ürün tasarlayan McCartney, Türkiye'den sadece SABAH Cumartesi'ye yaptığı açıklamada, "Sporcuların formalarını tasarlarken, pek çoğuyla tanışma ve sohbet etme fırsatım oldu. Onlara, 'Yarışmalarda ne giydiğin önemli mi?' diye sordum ve büyük çoğunluktan, 'Güzel giyindiğim zaman kendimi iyi hissediyorum ve böyle zamanlarda daha iyi yarışıyorum,' cevabını aldım. Bu yüzden formaları tasarlarken, atletlerin en iyi performaslarını sergileyecebilecekleri rahat formalar kadar bu formaların şıklığına da özen gösterdim," dedi. Her ne kadar, İngiltere Olimpiyat Takımı'nın formaları, 'Union Jack' adı verilen İngiliz bayrağını temsil etmediği için eleştirilse de, McCartney'nin süper şık moda dergilerine çıkacak tarzda -ki çıktı-, hazırladığı formalar ve İngiltere'nin yıldız sporcuları ile yapılan çekimler, Olimpiyat ruhunu modayla kombinledi. Hatta bana sorarsanız İngiltere, inşa edilen 500 milyar poundluk Olimpiyat Stadı'ndan, Londra'yı cehenneme çevirmesi beklenen ulaşım sorununa ürettiği çözümlerinden ve sporcularının başarısından ziyade formalarıyla öne çıktı. Gelelim Türk Milli Takımı'na. Şimdiye kadar hazırlık maçları da dahil hiçbir yerde giymedikleri düz kırmızı bir forma ile yarışmalara katılacak olan Türkiye, seramonilere de marka sponsoru almadan, ay yıldızlı eşofmanlarla katılacak. A Milli Basketbol Takımı Adidas, A Milli Voleybol Takımı ise hentbol ve voleybol dallarında uzmanlaşan Errea markalı formalarla yarışacak. Halter, güreş, tenis gibi bireysel sporlar, her ülke için kişisel sponsorluklarla ilerleyecek. Adidas Sportif Pazarlama Müdürü Caner Uluğ, "Formaların modelleri üzerinde kimse söz sahibi değildir. Olimpiyat Komitesi'nin belirlediği kurallara göre çizimler yapılır, ülkeler sadece renklerini seçer. Bizim renklerimiz belli olduğu için sadece tonlarda oynama yaparız," diyor. Bu sene, geçen yıllara oranla vücuda oturan ve daha dar formalar hazırlandığını söyleyen Uluğ, "Formaların üretim teknolojisi ve modellerinde standartlar geçerlidir. Basketbol her ülke farklı renklerde ama çok benzer modeller giyer. Zaten basketbol gibi bir sporun formasında şıklıktan ziyade rahat hareket kabiliyeti ön plandadır," diye ekliyor. Bana sorarsanız, altında Stella McCartney imzası olmasa bile, 2012 Londra Olimpiyatları'nda Türkiye formasını görmek gibisi yok. Darısı, daha çok dalda yarışacağımız günlere.
ETKİSİ KIŞIN DA DEVAM EDECEK
Dünyada gelişen belli başlı olayların modacıları etkilemesine, özellikle de içinde kameralar ve spot ışıklarının olduğu her konuya modanın dahil olmasına alışkınız. Her dört yılda bir yapılan Olimpiyatlar'ın da moda akımlarını domine etmesine şaşırmayalı yıllar oldu. 2012 Londra Olimpiyatları'nda durumu biraz daha belirgin kılan Stella McCartney etkisi oldu. 2012 İlkbahar-Yaz sezonundan başlayarak, 2013 Sonbahar- Kış'a devam eden Olimpiyat modası kullanmayan modacı yok denecek kadar az. Bazı modacılar sporun etkilerini madalyalar, fileler, oturma çizelgeleri ile yani şimdiye kadar sadece spor sahalarında görülen unsurlarla öne çıkarken, bazıları ise Olimpiyatlar'ı daha derinlemesine inceleyerek, ince detayları podyumlara taşıdı. Alexander Wang, Acne, Christopher Kane, Prada, Lanvin Balenciaga, Vivienne Westwood, Peter Pilotto, Philip Lim, Marc Jacobs, Versus, Paul Smith, Moncler, Helmut Lang, Proenza Schouler, Gareth Pugh ve Bottega Veneta'ya kadar pek çok modacı Olimpiyatlar'dan etkilendi.