Türkiye'de yurt içi yük taşımacılığının yüzde 90'ına yakın bölümü kara yolu ağırlıklı gerçekleşiyor. 1,5 milyona yakın kamyon, çekici, kamyonet gibi yük taşıyan araç sayısı, yurt içi taşımacılık yetki belgeli 275 bin, Yaşar Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü mezunu Gökberk Özsakallı ile yazılım ve bilgisayar mühendisi Engin Çavuş, hayata geçirdikleri projeyle kara yolu taşımacılık sektöründe 'Araç yükleme ve dağıtım optimizasyonu, rota planlaması, satış ve stok tahminleme' gibi konularda çözümler sunan, verimlilik, maliyet ve zaman tasarrufu sağlayan bir yazılım geliştirdi. Türkiye'de 50 milyar TL'yi aşan hacme sahip kara yolu taşımacılık sektörüne yönelik bir planlama yazılımı geliştiren Özsakallı ve Çavuş'un projesiyle, taşıma maliyetlerinde ve zamanda yüzde 20'ye varan tasarruf ön görülüyor.
FAYDALARINI ANLATTI
Özsakallı ve Çavuş, Yaşar Üniversitesi Bilgi ve Teknoloji Transfer Ofisi'nin desteğiyle Kuluçka Merkezi Minerva'da proje fikirlerini Radius isimli şirketlerini kurarak işe dönüştürdü. Yazılımlarını anlatan Gökberk Özsakallı, "Günümüzde taşımacılık alanında en çok tercih edilen kara yolu taşımacılığı. Bir ev taşınmasından, bir fabrikanın taşınmasına kadar her tip taşımacılık kara yolu taşımacılığıyla gerçekleşiyor. Müşterinin teslimatı istediği zamana göre aracın kaçta gideceğinden, hangi rotayı izleyeceğine, yüklemenin nasıl yapılacağına, sevkıyat planına, aynı aracın rota üzerinde dönüş dahil nasıl verimli kullanılabileceğine, insan kaynağının yönetimine kadar geniş bir planlama sürecini içeriyor. Amacımız, araç sayısını mümkün olduğu kadar düşürerek kat edilen mesafeyi azaltarak hem maliyetten hem zamandan tasarruf etmek, müşteri memnuniyetini de artırmak" dedi. Engin Çavuş, yazılımlarının ilerleyen süreçte en az yakıtı kullanarak, en kısa sürede, en fazla mesafeyi almayı amaçlayarak internetten anlık çevrimiçi trafik yoğunluk haritalarını da kullanacak şekilde geliştirildiğini belirtti. Projeleriyle KOSGEB'in Ar-ge ve inovasyon destek programına da başvurduklarını ifade eden Çavuş, "Bu sistemle, hem maliyetlerin yüzde 20'ye kadar düşmesini hem zamandan tasarrufu hem de insan kaynağının verimli kullanılmasını hedefliyoruz. Kara yolu ulaşımı tek başına AB'nin toplam karbondioksit emisyonlarının 5'te 1'ini oluşturuyor. AB'de yüklerin yüzde 44'ü kara yolu ile taşınıyor. Kara yolu taşımacılığının ulaştırmadan kaynaklanan karbondioksit emisyonlarının yüzde 84'ünden sorumlu olduğu belirtiliyor. Projemizin sağlayacağı faydalardan biri de daha az karbondioksit salınımı sayesinde çevreye yapacağı katkı" diye konuştu.