20 ülkede kendimize rakibiz

Çinliler Türk markalarını kopyalama işini abarttı. Çakma Çin malları Türkiye'nin en büyük 20 ihracat pazarını istila etti. Türk ihracatçısı bu ülkelerde kendi markasıyla rekabet eder hale geldi

Türk markaları ihracat yaptığı pazarlarda artık kendi markaları ile rekabet etmeye başladı. Çinli firmaların Türk markalarını kullanarak girdiği pazar sayısı 20'yi buldu. Öyle ki, ihracatçı bu ülkelerde hemen her mağazada kendi markasıyla bir ürün bulabiliyor. Sayıları gittikçe artan ve 100'lü rakamların telaffuz edildiği çakma markalardan irili ufaklı birçok firma mağdur. Sarar'dan Borcam'a, Kale Kilit'ten Penti'ye kadar 15 büyük marka Çinlilerle mücadele ediyor. Ankara Patent İstanbul Bürosu Genel Müdür Yardımcısı Aysu Dericioğlu Egemen, özellikle Türk Cumhuriyetleri ve Arap ülkelerini hedef alan Çinliler'in bu stratejisinin Türk firmalarını hukuk savaşına soktuğunu söyledi. Egemen, Çinliler'in yoğunlukla ihracat yapılan ülkeleri seçtiklerini belirterek, şöyle konuştu: "Yılın ilk 6 ayında yaklaşık 70 milyar dolarlık ihracatımız söz konusu. Bu ülkelerin çoğunda Çin'in taklit ettiği markalarımız satılıyor. İlk yarıda Çin'e ihracatımız 1.3 milyar doları buldu. Taklit yüzünden bu ülkeye yaptığımız ihracat riske giriyor. Üstelik 'Türk Malı' ürünlerin bir kalite algısı var, bu algıya da leke sürülmüş oluyor."

30 YILLIK DAVALAR VAR
Çin'de marka korumanın oldukça zor olduğunu dile getiren Egemen, "Hukuki mücadele uzun yıllar sürüyor. Açılan davalara yaklaşık 5 bin dolar ödeniyor. 30 yıldır çözülmemiş davalar var" dedi. Çin'de taklit konusunda yasal mevzuatın ve imza atılan uluslararası anlaşmaların bulunduğunu söyleyen Egemen, "Ancak bunlar pratikte uygulanmıyor. Taklit ürünler konusunda Paris Anlaşması ve Dünya Ticaret Örgütü uygulamaları var ama günlük hayata yansımıyor" şeklinde konuştu.

Taklit malların yüzde 85'i Çin'den
Halen Avrupa'ya giren taklit ürünlerin yüzde 85'i Çin'den geliyor. Taklitin bir diğer boyutu da firmanın kendi markası olmasına rağmen mallarına el koyulması ihtimali. Buna göre, Çin'e ihraç edilen ürünlerden eğer marka başkası adına tescil ettirilmiş ise, gümrükten çevrilme ve toplatılma riski de taşıyor.