CEO'ların memleket savaşı

Gelişen dünyanın starları Hindistan ve Türkiye'den iki yönetici dünyanın en büyük markalarından Coca- Cola ve Pepsi'nin başında ve rekabet ısınıyor. Indra Nooyi ve Muhtar Kent cepheyi memleketlerine taşıdı. Kent, Hindistan'a 5 milyar dolar yatıracak. Nooyi ise Türkiye'de 5 yılda 3 kat büyüme hedefliyor

İkisi de gelişen dünyanın yıldız ülkelerinden geliyor... Amerika'da doğup batılı yaşam tarzının simgesi olmuş markaların gelecekleri onlara emanet. Dünyanın en büyük iki içecek markası Coca-Cola ve Pepsi'nin Başkan ve CEO'ları Muhtar Kent ve Indra Nooyi'den bahsediyoruz. Bu ikili son dönemde sıcak bir yarışın içinde. İki şirket de dünyanın bir çok bölgesindeki krizlere rağmen ciddi ve büyük yatırım yapıyor. Geçtiğimiz günlerde ilginç bir gelişme oldu. Savaşta cephelerini rakiplerinin ülkelerinde açtılar. Pepsi CEO'su Nooyi, İstanbul'a gelerek Türkiye'yi bölgenin operasyon merkezi haline getirmek istediklerini söyledi. Ayrıca birkaç yüz milyonluk yatırım sözü verdi. Hemen üç gün sonra Coca-Cola'dan bir a çıklama geldi ve şirket Hindistan'a 5 milyar dolar yatırım yapacağını açıkladı.

BÜYÜK OYNUYORLAR
"Önünüzde altın bir çağ var" diyen Pepsi CEO'suna nazire yaparcasına Muhtar Kent, Hindistan'ı şirketin beşinci büyük pazarı haline getirme hedefinde. Aslında Muhtar Kent Hindistan'a o kadar da yabancı bir isim değil. Muhtar Kent'in babası duayen diplomat Necdet Kent, Delhi'de görev yaptığı sırada okula gitmişliği bile var. Sekiz yılda beş milyar dolar pompalayacak Muhtar Kent, bu yatırımı şişelemedeki ortağı ile birlikte gerçekleştirecek. Amaç ise Hindistan'daki Pazar payını artırmak olarak açıklandı. Coca-Cola'nın uluslararası stratejisi içince ABD pazarındaki daralma ile birlikte doğuya yönelme var. Şirketi halihazırda en büyük yatırım yapma hedefinde olduğu iki ülkeden biri Hindistan diğeri ise Çin. Bu iki pazarın seçilmesindeki amaç ise gelişen orta sınıf. 500 markası bulunan Coca-Cola geçtiğimiz hafta ayrıca Çin'e 4 milyar dolarlık yatırım yapacağını açıkladı. Coca-Cola'nın Çin'deki büyüme hızı da oldukça büyük. Firma son beş yılda bu pazardaki faaliyetlerini iki kat büyüttü. Ancak yine de ana market Kuzey Amerika olarak yerinde duruyor.

NOOYI TÜRKİYE OPERASYONUNU ÜÇE KATLAYACAK
Pepsi Türkiye'nin son 5 yılda iki kat büyüdüğünü söyleyen Dünya Başkanı ve CEO Indra Nooyi'nin Türkiye ilgisi 2012'de iyiden iyiye arttı. 2012'ye kadar göreve geldiğinden bu yana üç kez İstanbul'a gelen Nooyi son altı ayda iki kez İstanbul'un yolunu tuttu. Nooyi, şirketin Türkiye dahil birçok ülkede satın alma fırsatlarını değerlendirdiklerini de belirtti ve beş yıl içinde de üç katına çıkarmayı planlıyor. Nooyi, "Türkiye'nin son küresel krizdeki performansı çok etkileyici. Dünyada ve bölgede Türkiye'nin rolü giderek artıyor. Türkiye'nin bayrağı artık çok daha yüksekte dalgalanıyor. Geleceğiniz çok parlak. Biz de Pepsi- Co olarak bu parlak gelecekten payımızı almak üzere, pazarlama, yeni ürün yatırımlarımızı artırarak sürdüreceğiz" dedi.

KENT HİNDİSTAN'DA LİDER
Pepsi halihazırda Kent'in amiral gemisi Coca-Cola'ya göre yüzde 9'a yüzde 15 gibi bir payla önde olsa da toplamda Coca-Cola içecek sınıfında lider. Coca-Cola'nın toplam pazardaki payı yüzde 58. Aynı oran Pepsi için yüzde 38 düzeyinde. Coca-Cola'nın bu başarısında Thums Up ve Sprite markalarının satış hacmi etkili oluyor. Hindistan'da en popüler gazlı içecekler bu iki marka. Coca-Cola'nın bu yılın ilk çeyrekte büyüme oranı ise oldukça yüksek. Bir önceki yılın aynı dönemine göre artış oranı yüzde 20. Muhtar Kent Hindistan ile ilgili şirketin büyümede hızı koruyacağını ve rakiplerinin önünde yer almaya devam edeceğini söyledi. Göreve başladığından bu yana hisse performansı açısından yüzde 25'e yüzde 6 ile Muhtar Kent önde gidiyor. 2011'de yıllık bazda gelir artışında da yüzde 32'ye yüzde 14 Muhtar Kent önde olsa da iki şirket arasında 17 milyar dolarlık fark var. Pepsi'nin büyüklüğü 66.5 milyar dolarken Coca- Cola'da bu rakam 46.5 milyar dolar seviyelerinde.

ÜÇ GÜN ARAYLA BİRİ TÜRKİYE'DE BİRİ HİNDİSTAN'DA
Pepsi CEO'su Indra Nooyi 24 Haziran'da Türkiye'de, Coca-Cola CEO'su Muhtar Kent ise üç gün sonra yani 27 Haziran'da Hindistan'daydı. İki CEO şirketlerinin geleceğini büyük oranda bu ülkelere bağlamış durumda. İkisinin de büyüme hedefleri beş yıl içinde üç kata çıkarmak.