Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Genel Başkanı Çetin Nuhoğlu, Mısır ile taşımacılık anlaşmasının sona ermesiyle Süveyş Kanalı üzerinden yapılan taşımacılığın ihracatı artırdığını belirterek, "Daha önce bir gemiyle taşınan tırlar, ihtiyacı karşılamak için iki gemiye çıktı. Ancak gemilerin doluluk oranı şu an için tatmin edici seviyede değil" dedi.
Nuhoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Suriye'de yaşanan sıkıntılar nedeniyle 2012 yılında Ekonomi Bakanlığınca Ro-Ro gemileriyle Türkiye'den Mısır'a taşımacılık hattının devreye alındığını ancak anlaşmanın süresinin 22 Nisan'da dolduğunu belirtti.
Nuhoğlu, "Maliyeti artıracak olmasına karşın zamandan büyük tasarruf sağlayan Süveyş Kanalı geçişi ile Suudi Arabistan'a ulaşmak alternatif olarak gündeme geldi. Mısır'ı by-pass eden yeni güzergah, Mısır ile yapılan taşımacılık anlaşmasının sona ermesini beklemeden hayata geçirildi" diye konuştu.
Söz konusu güzergahla maliyetin yükseldiğini anlatan Nuhoğlu, şunları söyledi:
"Mısır üzerinden Suudi Arabistan'a yapılan taşımacılık 7-10 gün sürerken, Süveyş Kanalı üzerinden yapılacak taşımacılık ise 3-4 gün sürüyor. Bu büyük bir avantaj, belli ürünler için sürenin kısalması ihracatı artıracak bir etki yaptı. Özellikle çabuk bozulabilen sebze ve meyve ihracatı arttı. Biz, frigorifik yani bir yerden başka bir yere taşınması için özel olarak yalıtım malzemesiyle hazırlanmış, konteyner, yarı römork gibi soğutucu bir ünite takılarak sevk edilen malın ısısının muhafazasını sağlamak amacıyla üretilen araç türüyle taşımacılıkta artış bekliyoruz. İhracatın artışıyla ilgili şu an için tam bir rakam vermek mümkün değil. İlerleyen zamanlarda bu oran tam olarak netleşecek."
Süveyş Kanalı'ndan Suudi Arabistan'a daha önce tırların bir gemiyle taşındığını belirten Nuhoğlu, "Ancak süresinin kısalmasıyla ihracatın artmasına bağlı olarak tır sayısı arttı, bu da çalışan gemi sayısının ikiye çıkmasını sağladı. Gemilerin doluluk oranları, tatmin edici seviyede değil" dedi.
Bu gemilerin nakliyecilerinin desteğiyle çalıştığını vurgulayan Nuhoğlu, şöyle devam etti:
"Yani nakliyeciler, gemilerin fiyatlarını finanse ediyor. Gemilerin dolululuk oranları artarsa o zaman Ro-Ro taşımacılığı kendi başına rekabet edilebilir konuma gelecek ve karlılık oranları artacak."