İran'a uygulanan ambargoların azalması ile kara ulaşımında kritik bir öneme ulaşacak olan Türk lojistik sektörüne sevindirici bir haber de Avrupa Birliği'nden (AB) geldi. Türkiye ile AB arasında yaşanan TIR kotaları krizinde AB ilk kez geri adım attı. Avrupa Komisyonu Ticaret Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan bağımsız raporda, kota krizinin çözülmesi durumunda karşılıklı ticaretin 3.5 milyar euro artacağı ifade edildi. Yakın zamanda ikili anlaşmalara yansıması beklenen rapora göre taşımacılıkta tam serbestleşmenin sağlanması durumunda Türkiye'de 25 bin, AB'de ise ek olarak 14 bin kişilik istihdamın da önü açılacak.
TAM SERBESTLEŞMEYE GEÇİŞ
Dünya Bankası tarafından Mayıs 2014'te açıklanan "Türkiye-AB Gümrük Birliği Değerlendirmesi"nin de bu gerçeği teyit ettiğini hatırlatan Uluslararası Nakliyeciler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu, "28 AB üye ülkesinin 24'ü tarafından Türk plakalı araçlara getirilen kota kısıtlamaları AB ile olan ticaretimizi aşağı çekiyordu. AB'ye ihracatımızın genel ihracatımızdaki payı son 10 yılda yüzde 60'lardan 43'lere indi. Yakın zaman önce Sabancı Üniversitesi ile yaptığımız araştırmaya göre karşılıklı ticarette 10 milyar euroluk bir kayıp söz konusu" dedi.
İHRACAT DALGASI
AB'nin raporu, İran ile AB arasındaki ticarette Türkiye'nin üstleneceği taşımacılık rolü açısından da ayrı bir öneme sahip. Zira, 2014'te taraflar arasında 7 milyar euro olan ticaretin ambargo sonrasını takip eden 3 yıl içinde 40 milyar euroya çıkması bekleniyor. SABAH'ın danıştığı sektör yetkilileri, Gümrük Birliği Anlaşması'nın güncellenmesi döneminde yaşanan bu gelişmelerin oldukça önemli olduğunu belirterek şu yorumu yapıyor: "Doğru stratejiler izlersek 5 yıl içinde TIR taşımacılığında yüzde 90'ları bulan bir büyüme rahatlıkla yaşanabilir. Ayrıca AB ve Türkiye'den İran'a ihracat dalgası başlayacak. Tekstil, gıda, elektronik, ilaç ve kimya şanslı sektörler olacak."