Türkiye’den binek otomobil atağı

Türkiye’den binek otomobil atağı

Türkiye, binek otoda Avrupa’nın üretim üssü olma yolunda hızla ilerliyor. İlk çeyrekte toplam üretim yüzde 23 artarken, otomobil üretimindeki artış yüzde 44 olarak gerçekleşti

  • Ekonomi
  • Cumartesi 30.04.2017
Düne kadar ticari araçta Avrupa'nın üretim üssü olan Türkiye, binek otomobilde de üs olma yolunda hızla ilerliyor. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) verilerine göre, ilk üç ayda otomotiv sanayinin toplam üretimi 424 bin adet oldu. İlk çeyrekte 300 bin adet binek otomobil, sadece 124 bin adet ise ticari araç üretimi gerçekleşti. Toplam üretim yüzde 23 artarken, otomobil üretimi yüzde 44 gibi yüksek seviyede arttı. Ancak Türkiye otomotiv sanayinde yaşanan değişim bugünün olayı değil. Binek otomobil üretimi son 5-6 yıldır sürekli artış sinyali veriyordu. Otomobil üretimi önce ticari araç üretimini solladı. Sonra ticari araçlara fark atmaya başladı.

ÜRETİM HIZLA ARTIYOR
OSD verilerine göre 2013 yılında 633 bin adedi binek otomobil, 491 bin adedi ticari olmak üzere 1 milyon 125 bin araç üretildi. 2014 yılında binek otomobil üretimi 733 bin adete çıktı. Ticari araç üretimi 437 bin adette kaldı. 2015 yılında devam eden bu süreç, 2016 yılında ise hız kazandı. 2015 yılında toplam üretim 1 milyon 410 bin adete çıktı. Binek otomobil üretimi yüzde 16 artışla 791 bin adete yükseldi. Ticari araç üretimi ise 567 bin adet olarak gerçekleşti. 2016 yılında binek otomobil üretimi yüzde 20 artışla, 950 bin adete ulaştı. Ticari araç üretimi 535 bin adette kaldı. Otomobil üssü için ilk adımlar Toyota ve Hyundai Assan tarafından atıldı. Toyota, binek modeli Corolla'yı, Hyundai Assan ise i10 ve i20 modellerini üretmeye başladı. Böylece, otomobil üretim rakamları hızla yükseldi. Ardından Oyak Renault, Megane Sedan üretimini devreye aldı. Böylece Bursa'daki fabrikasında ürettiği model sayısı Clio Hatchback ve Sport Tourer'la birlikte üçe çıktı. Honda ise Şekerpınar'daki fabrikasının kapasitesini yenilenen Civic Sedan'la birlikte artırdı. Toyota'nın da Verso ve Corolla'dan sonra yeni SUV modeli C-HR'ı üretmesi, otomotiv sanayindeki dönüşümü hızlandırdı. En büyük katkıyı ise Tofaş yaptı. Egea projesiyle ciddi anlamda otomobil üreticisi haline gelen Tofaş, Türkiye'nin otomobil üssü olma yolundaki hedefine doping etkisi yaptı

4 YILDA 5.9 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM
2012-2016 yılları arasında yapılan yatırım tutarı 5.9 milyar dolara ulaştı. Sadece 2016'da yapılan yatırım 1 milyar 131 milyon doları buldu. Bu yatırımlar ağırlıklı olarak binek otomobil üretimi için yapıldı. Böylece otomotiv sanayinin üretim kapasitesi 1.7 milyon adetten 1.9 milyon seviyesine, ana sanayi istihdamı 48 bin 700'den, 53 bin 400'e yükseldi.