Küresel enerjinin yeni hattı TANAP hızla ilerliyor

Küresel enerjinin yeni hattı TANAP hızla ilerliyor

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın gerçekleştirdiği yüzyılın projesi TANAP hızla ilerliyor. Çalışmaları yerinde inceleyen Enerji Bakanı Berat Albayrak projenin erken tamamlanacağı müjdesini verdi. TANAP Türkiye'nin enerji piyasasında konumunu güçlendirecek çok özel bir proje.İşte Bakan Albayrak'ın büyük hassasiyetle takip ettiği proje ile ilgili son durum ve detaylar...

  • Ekonomi
  • Cuma 06.10.2017 22:24

BAKAN ALBAYRAK MÜJDEYİ VERDİ
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak, Çanakkale Boğazı denizaltı boru döşeme kısmının Trans Anadolu Doğalgaz Boru Hattı'nda (TANAP) için kritik bir köşe taşı olduğunu belirterek, "Hakikaten çalışmalar son hızıyla, son sürat devam ediyor. İnşallah istediğimiz bu planlamayla giderse hesaplanandan, planlanandan daha erken tamamlanacak." dedi.

Bakan Albayrak: TANAP planlanandan erken tamamlanacak.

"HAYATİ VE TARİHİ BİR PROJE"

Bakan Berat Albayrak, TANAP'ın Azerbaycan-Türkiye özelinde olmak üzere Avrupa ve doğalgaz arz güvenliği açısından hayati ve tarihi bir proje olduğuna işaret etti.



"PROJE KRİTİK KÖŞE TAŞI"

Ziyaret sonrasında projeye ilişkin değerlendirmelerde bulunan Albayrak, Türkiye ve Avrupa için dünya enerji arz güvenliği noktasında çok önemli bir proje olarak nitelendirdiği TANAP'ta, Çanakkale Boğazı denizaltı boru döşeme işleminin proje için kritik köşe taşlarından biri olduğunu söyledi.

BERAT ALBAYRAK ÇANAKKALE'DE

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak, TANAP projesi Çanakkale Boğazı denizaltı geçiş çalışmalarının yapıldığı gemide incelemelerde bulunarak yetkililerden bilgi aldı.

"TANAP ÇALIŞMALARIMIZ HIZ KESMEDEN DEVAM EDİYOR"

"TANAP'IN YÜZDE 80'DEN FAZLASI TAMAMLANDI"

Bugün 1261'inci borunun ki bu hakikaten anlamlı bir sayı, yerleştirilme çalışmalarını yerinde izledik. Çok başarılı bir ekip çalışması söz konusu bu proje kapsamında, gerek Malezyalı firma gerekse tüm paydaşların çabasıyla inşallah TANAP yönetimiyle birlikte projenin yüzde 80'inden fazlası tamamlandı.



"AZERİ GAZININ AVRUPA PİYASALARINDA HAYAT BULMASINA ŞAHİTLİK EDECEĞİZ"

İnşallah, önümüzdeki sene Türkiye ayağı, 2020'nin ilk çeyreğinde de Trans Adriyatik Doğalgaz Boru Hattı (TAP) kısmının tamamlanmasıyla da Azeri gazının Avrupa piyasalarında hayat bulmasına şahitlik edeceğiz.

TANAP'TA TARİHİ ANLAR

"TÜRKİYE OLARAK ÇOK BÜYÜK İNİSİYATİFLER ALDIK, BÜYÜK EFOR SARFETTİK"

Hem geçmiş bakanlar ve bürokratlar hem de şu anda görevde olan bürokratların TANAP projesi için büyük mesai ortaya koyduğunu belirten Albayrak, şunları kaydetti:

"Hakikaten çalışmalar son hızıyla, son sürat devam ediyor. İnşallah istediğimiz bu planlamayla giderse hesaplanandan daha erken tamamlanacak. Bu projenin her aşamasında biz Türkiye olarak çok büyük inisiyatifler aldık, büyük efor sarfettik.

BAKAN ALBAYRAK ÇANAKKALE'DE TANAP PROJESİNİ İNCELEDİ

TANAP PROJESİ

Toplam bin 850 kilometre uzunluğa sahip olacak TANAP, yıllık 16 milyar metreküp doğalgaz taşıyacak. Söz konusu miktarın 6 milyar metreküpünün Türkiye'nin talebinin karşılanması için kullanılması, 10 milyar metreküplük kısmının da TAP ile Avrupa'da değerlendirilmesi öngörülüyor.

Projeyle gelecek yıl haziran veya temmuz ayında Türkiye'ye ilk gazın taşınması planlanıyor.

3 BİN 100 ADET ÇELİK BORU KULLANILIYOR

Projenin deniz geçişi her biri yaklaşık 19 kilometre uzunluğunda 36 inç çapında ikiz boru hattı sisteminden oluşuyor. Hattın Anadolu tarafı kara yaklaşımı, Çanakkale ili Biga ilçesinin 5 kilometre batısında, Avrupa tarafı kara yaklaşımı Tekirdağ ili Şarköy ilçesinin 13 kilometre güneybatısında yer alıyor.

Maksimum su derinliği 65 metre olan deniz geçişinde her biri yaklaşık 12 metre uzunluğunda 100 milimetre, 80 milimetre ve 60 milimetre kalınlığında beton kaplamalı 3 bin 100 adet çelik boru kullanılıyor. İkiz boru hattının Anadolu tarafı kara yaklaşımında borular 5 metre aralıklı olarak döşeniyor. Açık denizde mesafenin artmasıyla birlikte, iki boru hattı arasındaki uzaklık 100 metreye çıkarken boru hatlarının Avrupa tarafı kara yaklaşımında aralık yeniden 5 metreye iniyor.

Deniz geçişinde borular, bu amaç için özel inşa edilmiş gemi üzerinde bulunan kaynak istasyonlarında birbirine bağlandıktan sonra geminin arka ucuna monte edilen bir kiriş (stinger) vasıtasıyla denizin tabanına indiriliyor. TANAP Projesi'nde bu çalışma "S-lay" metodu kullanılarak gerçekleştiriliyor. Boru segmentinin gemideki kiriş (stinger) ve deniz tabanı arasında "S" bicimi almasindan dolayi bu ismi alan yöntem daha çok su derinliği fazla olmayan deniz geçişlerinde kullanılıyor.