Epeyce bir süre 80'li yıllarla dalgamızı geçtik. Müziği, giyim tarzı, televizyon programları, sosyal hayatı vs. 80'lerin geyik muhabbetini yapmak keyifliydi.
80'lerin geyiğini tüketince, 90'lara yelken açtık. Türkiye'de pop müziğin patlayışı o döneme denk geliyordu
ve haliyle malzeme çoktu. 90'ları da bitirince daha eskilere gideceğiz. Bu 'retro geyik' çılgınlığı çoğumuzun yaşamadığı yıllara kadar uzanacak gibi gözüküyor.
Mesela 50'li ve 60'lı yıllar kapısı henüz aralanmamış birer hazine aslında. Şu reklam afişlerine bakar mısınız? Mesela bir sigara markası ilanında "Yüzüne üfleyin, sizi nereye gitseniz takip eder" demiş. Şimdi en maganda erkekten bile bunu yapmasını beklemeyiz. Bir kravat markası da erkeklere "Ona (karısına, sevgilisine vs.) buranın erkekler dünyası olduğunu göster" gazını vermiş.
KADININ ADI YOK
Bir gazoz markası ise 11 aylık çocuğun gazoz içebileceğinden, hatta mamayla iyi gittiğinden bahsetmiş.
Ya şu yerde kaplan postu vazifesi gören kadına ne demeli? Reklam afişinde "Evde bir kızın olması güzel" sloganının altındaki metinde kadının bir silahla vurulmadığını, erkeğin giydiği pantolonun yarattığı güçle yere serildiğinden
bahsediliyor. Korkunç! Kadın düşmanlığının boyutuna bakar mısınız? Üstelik bu afişler ABD'den.
Türkiye'de arşivcilik yaygın değil ama 50'li ve 60'lı yıllara dair bizde de çok daha vahim afişler olabilir. 60'ların geyiğini yapmadan önce araştırmak, hazırlanmak lazım.