Harçlığın dörtte biri müziğe!

Türkiye'de gençleri kendilerine çekmeye çalışan markalar, onların kalbine giden yolu buldu: Müzik! Gençler; kendileri için farlı konserler, turneler ve etkinlikler düzenleyen markalara daha sıcak bakıyor

  • Günaydın
  • Cumartesi 01.07.2012
Aylık ortalama 800 lira harçlık alan bir gencin, yaz aylarında bunun yaklaşık dörtte birini etkinliklere ayırdığını biliyor muydunuz? Ya da bu etkinliklere sponsor olan markalarla kurdukları duygusal bağın derecesini? Peki, yeni neslin hayranı olduğu sanatçının albümünü satın almaya neredeyse hiç para ayırmadığını? Kendinden bir önceki nesle göre çok daha 'sosyal' ve çok daha 'mobil' yaşayan yeni kuşak, her şeyi olduğu gibi müzik endüstrisini de derinden bir değişime sürüklüyor. Bugün sadece müzisyenleri değil; plak şirketlerini, etkinlik firmalarını ve bu etkinliklere sponsor olan markaları zorlu bir süreç bekliyor.

ANINDA ULAŞIYORLAR
Youth Republic ve Youth Insight, Bigumigu İletişim Trendleri ve Marketing Türkiye dergisi tarafından hazırlanan 'Gençlik Trendleri Raporları'nın ilki 'Gençlik ve Müzik'; gençlerin sanatçılarla, etkinliklerle ve markalarla müzik ekseninde kurduğu ilişkiye ışık tutuyor. Özellikle sosyal medyanın hayatımıza girmesinden sonraki süreçte, gençlerin müzik dinleme alışkanlıkları da hayli değişti. Bugünün gençleri için önemli olan; dinlemek istedikleri şarkıya anında ulaşabilmek. Bunun için de genellikle en yakın olan aracı, ellerinin altındaki akıllı telefonları kullanıyorlar. Mobilite sadece albümlerin tüketilme şeklini değil, o albümlerin sahibi olan sanatçıların da hayatını kökten değiştirdi son dönemde. Özellikle 1990 yılından sonra doğan nesil için sanatçının bir albüm çıkardıktan sonra bir süre ortadan yok olması kabullenilebilir bir durum değil ne yazık ki. Hemen onu bir yana bırakıp, hayran olunacak yeni bir isim buluyorlar kendilerine.

MÜZİĞE YATIRIM ÖNEMLİ
EFES Pilsen, Coca Cola, Vodafone, Sony gibi markalar da gençlerin müzikle ilişkisini çok uzun süre önce keşfetmiş bulunuyor. Dev markalar; düzenledikleri konserler, turneler ve çeşitli etkinliklerle gençlerle bir bağ kurmaya çalışıyorlar. Gençler de zaten en çok kendileri için bir şeyler yapan, kendilerini sevdikleri müzikle buluşturan, yani müziğe yatırım yapan markalara prim veriyorlar. Vodafone Türkiye Bireysel Yeni Müşteri Segmentleri Pazarlama Direktörü Fatih Uysal; markaların kendilerini gençlere anlatmasının en iyi yolunun müzik olduğunu ve bu bilinçle hareket ettiklerini söylüyor.

KALPLERİNE GİDEN YOL ETKİNLİKTEN GEÇİYOR
Özellikle büyük şehirlerde düzenlenen etkinlikler, her yaştan gencin buluşma noktası. Gençler kendi şehirlerinde düzenlenen konser, festival gibi etkinliklere katılmayı sadece eğlence değil, aynı zamanda sosyalleşme olanağı olarak görüyor ve buna bütçe ayırmaktan hiç çekinmiyor. Müziğe en çok para harcayan kesim olan üniversite öğrencilerinin müzik etkinliklerine aylık olarak ayırdıkları miktar, yaz aylarında 150 lirayı geçiyor. Müzik etkinliklerinde yer alan markalar, gençlerin yaklaşık üçte birinde o marka hakkında olumlu hisler bırakıyor. Coca Cola'nın düzenlediği Rock'n Coke Festivali, Efes Pilsen'in Efes Pilsen Blues Festival'i, Efes Pilsen One Love Festival'i ve Rock'n Dark Müzik Yarışması ile Miller Music Factory gibi etkinlikleri gençlerden yoğun ilgi görüyor. Vodafone'un bu yıl 15'incisi gerçekleştirilen Vodafone Liselerarası Müzik Yarışması da binlerce liseli gence müzik alanında kendilerini ifade etme olanağı sağlıyor.

ALBÜM DEVRİ BİTTİ
Araştırma bir başka gerçeği daha ortaya koyuyor: Türkiye'de özellikle gençler arasında cihaza kayıtlı müzik ve orijinal albüm dinleme devri kapandı. Gençler müziği en çok internetteki müzik paylaşım sitelerinden dinliyor. Video paylaşım siteleri de en çok müzik dinlenilen yerler arasında ikinci sırada yer alıyor.

ARAŞTIRMA İÇİN 1297 KİŞİYLE GÖRÜŞÜLDÜ
'Gençlik ve Müzik' adını taşıyan rapor için 340'ı lise, 319'u üniversite öğrencisi, 638'i genç profesyonel olmak üzere toplam 1297 gençle görüşüldü. Araştırma ile Türkiye'de yaşayan gençlerin müzik ve etkinlik konusundaki davranışları detaylı bir şekilde ortaya kondu. Yapılan araştırma; müziğin gençlerin gündelik hayatının vazgeçilmez bir parçası olduğunu kanıtlarken, bir yandan da markaların müzik ve etkinlikler yolu ile gençlerle kurduğu etkileşimi gözler önüne seriyor.

GENÇLER MÜZİĞİ PAYLAŞMAYI ÇOK SEVİYOR
Zamanlarının çoğunu sosyal paylaşım sitelerinde geçiren gençler, dinledikleri müzikleri sosyal paylaşım sitelerinde de paylaşıyorlar. Yeni nesil müzik dinlemeyi sevdiği kadar dinlediği müziği çevresindeki insanlarla paylaşmayı da önemsiyor. Araştırma, her 10 gencin 8'inin, müzik paylaşım sitelerinden dinlediği müzikleri çevreleriyle paylaştıklarını gösteriyor. Ayrıca gençler, çevrelerindeki insanların beğendiği sanatçı, grup ya da şarkılara ekstra kulak kabartıyor. Arkadaşlarının müzik paylaşım siteleri üzerinden paylaştıkları içerikleri de dinleme oranları yüzde 80'in üzerinde.