Bana bilgisayarını söyle sana nerede tatil yapacağını söyleyeyim

ABD'li seyahat firması Orbitz, Macintosh kullanıcılarına, PC kullanıcılarına oranla daha pahalı tatil seçenekleri sunuyor. Çünkü araştırmalara göre Macintosh'cular daha fazla kazanıyor. Peki her genelleme gibi, bu da yanlış mı?

Sunduğu kolaylık ve düşük fiyat, insanların internet üzerinden alışveriş yapmasının temel sebeplerinden sadece ikisi. Fakat internetten yapılan alışverişte yüz yüze bir ilişki mümkün olmadığı için müşterilere sunulan öneriler nasıl hazırlanıyor? Geçtiğimiz hafta dünyanın en prestijli gazetelerinden The Wall Street Journal'da (WSJ) tam da bu konuyla ilgili bir haber yayımlandı. Bu haber, ABD'li internet kullanıcılarını da bir hayli şaşırtmış olmalı. Haber, ABD'nin en çok ziyaret edilen 'tatil rehberi' sitelerinden Orbitz ile ilgili. Habere göre Orbitz, tatil rezervasyonu için siteye giren kullanıcılara, kullandıkları bilgisayara göre farklı tatil seçenekleri sunuyor. Ve Macintosh kullanıyorsanız size daha pahalı tatil seçenekleri gösteriyor, PC kullanıyorsanız ise daha ucuz... WSJ görüşlerine başvurmak için Orbitz yetkililerini aramış fakat ulaşamamış. Yine de haberi doğrulatmayı başarmışlar. Böyle bir uygulamaya gitmelerinin nedeni ise Apple kullanıcılarının daha fazla ücret ödemeye 'meyilli' olmasıymış. Önemli bir ayrıntıyı vurgulamakta fayda var: Orbitz, Macintosh ve PC kullanıcılarına, aynı oda için iki farklı fiyat vermiyor. Sadece, işletim sistemlerinden kaynaklanan farkı anlayarak, Macintosh kullanıcılarına daha yüksek fiyatlı, lüks seçenekleri; PC kullanıcılarına ise daha uygun fiyatlı seçenekleri sunuyor. Gazete çalışanları Orbitz'in uygulamasını test etmek için bir Macintosh'tan temmuz ayında Miami'de iki günlük bir tatil programı çıkarıyor. Aynısını bir de PC kullanarak yapıyorlar. Macintosh'tan yapılan arama, PC'ye göre yüzde 11 daha pahalı sonuçları gösteriyor.

ARAŞTIRMAYA GÖRE HAREKET ETTİLER
Orbitz'in bu uygulamasının temeli, ekim ayında yapılan bir araştırmaya dayanıyor. Araştırmaya göre Macintosh kullanıcıları, PC kullanıcılarına oranla bir oda için 20 ya da 30 dolar daha fazla ücret ödüyor. Üstelik dört ya da beş yıldızlı otellerde PC kullanıcılarına göre yüzde 40 daha yüksek bir oranla rezervasyon yaptırıyorlar. Ayrıca PC ve Macintosh kullanıcıları arasındaki 'farkı' gösteren bir araştırma daha var. Araştırma kuruluşu Forrester'a göre ABD'li bir Macintosh kullanıcısının yıllık geliri ortalama 98 bin 560 dolar iken bir PC kullanıcısının yıllık ortalama geliri 74 bin 452 dolar. Halbuki komik bir gerçek de var: Uzun süre dünyanın en zengin adamı unvanını elinde bulunduran Microsoft'un patronu Bill Gates'in Macintosh kullanma ihtimali var mı?

SADECE ZENGİNLER Mİ APPLE'CI?
Yüksek gelirlilerin Apple'ın telefonlarını ya da bilgisayarlarını tercih ettikleri doğru olabilir. Peki sadece yüksek gelirliler mi Apple kullanıyor? Bu, cevabı zor bir soru. Fakat en azından Türkiye'de, sadece yüksek gelirlilerin Apple kullanmadığını, herkesin Apple ürünlerine özellikle de iPhone'a 'meraklı' olduğunu söyleyebiliriz. Üstelik bunun için binlerce insanı kapsayan bir araştırma yapmaya da gerek yok; sokağa çıkmak yeterli! Sormamız gereken bir soru daha var: Macintosh'lardan daha pahalı PC'ler yok mu? Tabii ki var. Gazetelerle birlikte verilen 'elektronik market broşürleri'ne bakın, siz de göreceksiniz.

TİMUR SIRT (SABAH Teknoloji Editörü):
TÜKETİCİ, PARANIN KARŞILIĞINI İSTER!
"Apple kullanıcıları istediği ve beğendiği bir ürüne başkalarına göre daha fazla ücret öder. Bu doğru! Ancak müşterilerinizin diğer ürünlere harcadığı paraya bakmak aldatıcı olabilir. Önemli olan, tüketicinin ödediğinin karşılığını alacağına inanmasıdır. Apple markasının inandırıcılığı yüksek. Bunu her marka yapmak ister. Ama ürün kalitesi, beklentiler ve şık tasarım her zaman yan yana gelmiyor. Tüketici dener ama yanılmak istemez! Bu nedenle inandırıcılığınızı bir kez kaybederseniz, tekrar kazanmanız çok zordur."

KAAN KARAYAL (tatilsepeti.com Finans ve Kontrat Müdürü):
ARABASINI SATIP TATİLE GİDENLER VAR!
"Bizim belirlemelerimize göre tatilsepeti.com'a genellikle iş yerlerinden giriliyor. Bu nedenle müşlerilerimizi kullandığı bilgisayara göre sınıflandırmak mümkün değil. Biz müşterilerimizi daha önce yaptıkları alışverişlere göre sınıflandırıyoruz. Daha önce üç yıldızlı bir oteli tercih eden müşterilerimize de, geceliği 500-600 lirayı bulan otelleri önermiyoruz. Tatil olayı biraz ilginç. Maddi sıkıntısı olanlar bile tatillerinden fedakarlık yapmıyor. Arabasını satıp tatile giden müşterilerimiz var."