Onlar manken değil otomobillerin beyinleri

Biri motorun mekanik parçalarının tasarımını yapıyor, diğerleri yazdıkları programlarla bu parçalara hareket kazandırıyor. Yıl boyunca seyahat ediyor, yurt dışı tedarikçileriyle bir araya geliyorlar. Bu dört genç kadın, otomotiv sektöründe 2015'in motorlarını tasarlıyorlar

İlk kez çalışma ortamlarının dışına çıkıp, etek ve topuklu ayakkabı giydiler. Onlar dünyanın büyük şirketlerinden biri olan Avusturya kökenli AVL'nin 5 bin 500 çalışanı içinde yer alıyorlar. Yaş ortalamaları 25! Erkek işinde sadece dört kadınlar! Her biri motorun farklı parçaları üzerinde çalışıyor. Biri motorun mekanik parçalarının tasarımını yapıyor, diğerleri yazdıkları programlar sayesinde bu parçalara hareket kazandırıyor. AVL, Türkiye'de 2008'de kuruldu ve 45 kişilik mühendislik grubuyla, otomotiv sektöründe ilk uluslararası mühendislik firması oldu. Firmanın hızla büyümesinde, kurucusu Umut Genç'in payı büyük. Çünkü kadrosuna genç mühendis kadınları dahil etmekten çekinmemiş. Problem çözme ve stres yönetimi konusunda erkek meslektaşlarından bir basamak önde olan dört genç kadınla bir araya geldim. Beni kırmadılar, bu çekim için pantolonları çıkarıp etek giydiler. Manken gibi mühendisleri takdimimdir....

MERVE GÜRSOY (29)
Özellikle çevreci motor tasarlıyorum

"İTÜ Kontrol Mühendisliği mezunuyum. Üniversiteden sonra Almanya'da master yaptım. Sınıfta 48 erkekten sadece beş kızdık. Böyle olunca, bir mühendisle evlenme ihtimaliniz fazla oluyor, ama henüz evli değilim. Mesela bugün hava çok sıcak. Arabanızda dereceyi 23'e ayarladınız ve otomatik klima size o dereceyi sağlıyor. Bunu sağlayan sistemi tasarlayan, yazılımını yazan ve kontrol eden kişi, kontrol mühendisidir. İşimizde İngilizceyi iyi konuşmak en önemli faktör. Çünkü hep yabancı mühendislerle temas halindeyiz. Biz proje bazlı çalıştığımız için, başlangıç ve bitiş süresinde verilen görevleri eksiksiz şekilde yerine getirmemiz gerekiyor. O yüzden kadın mühendis olarak zaman planını çok iyi yapıyoruz. Erkeklerin sıkıldığı durumlarda biz sıkılmadan daha uzun zaman harcayıp o görevi yerine getirebiliyoruz. Erkeklere göre daha detaycı ve sabırlıyız. Dizel motorların emisyonlarını azaltıcı sistemler üzerine çalışıyorum. Geleceğin otomobillerini artık ön görebiliyoruz. Şu an 2015'in motorlarını çevreci yapıyor olmaktan çok mutluyum."

SENEM KESKİN (25)
Sizin yerinize düşünen vites olacak
"İTÜ Kontrol Mühendisliği mezunuyum. 'Kontrol mühendisiyim,' dediğimde bana tuhaf bakıyorlar. Sektörde kontrol üzerine çalışan çok az kuruluş var. Ben otomobilin otomatik viteslerinin yazılımını yapıyorum. Müşteriden talep geliyor, bu kocaman modelin herhangi bir parçasını siz programlıyorsunuz. Otomatik vites, yeni bir teknoloji ve öyle programlara doğru gidiliyor. Her yaptığımız yenilik, kullanıcının hayatını kolaşlaştırmak için... Arabalar bir süre sonra bizden bağımsız hareketler yapabilecek. Önünüzdeki aracın sizden ne kadar uzakta olduğunu algılayıp, araç fren yapar hale gelecek. Sizin yerinize düşünen bir vites olacak. İstanbul trafiğinde debriyaj ile uğraşmamak çok büyük bir nimet. 2015 yılının arabaları akıl küpü araçlar olacak. Ofis ortamında pantolon gömlek giyiyorum. Cuma günleri bu kuralı delebiliyoruz."

EDA SARIDOĞAN (24) '
'Boğaziçili'den de mühendis olur'u kanıtladım
"Boğaziçi Üniversitesi Makine Mühendisliği mezunuyum. Sınavda ilk 100'e girdim. Ailenin tek mühendisiyim. Sınıfta az sayıda kız öğrenciydik. Zor bir bölümdü. Rahatlamak için seramik yapıyordum. Öğrenci değişim programıyla bir yıl Danimarka'da okudum. Geleceğin otomobillerini üretmede bir iz bırakmak, heyecan verici bir duygu. Şu an sistem mühendisi olarak çalışıyorum. Araçların emisyon değerlerini azaltıcı bir proje bu. Ben Gebze'de çalışıyorum, ama İstanbul'da Şişli'de oturuyorum. Bunun da menzili 110 kilometre ama ben 110 kilometre gidip gelemediğim için bu şarjla, menzili uzatıcı bir teknolojiye ihtiyaç var. Ne yapıyoruz? İçten yanmalı bir motoru arabanın bagajına koyuyoruz. Sonra bu içten yanmalı motoru çalıştırıp elde ettiğimiz enerjiyi bataryada depoluyoruz. Aynen jeneratör gibi. Otomobilden çıkan zararlı gazların belli bir miktarın altında, Avrupa standartlarında olması lazım. Mesleğime âşığım. Şimdilik evlilik düşünmüyorum. 'Boğaziçili'den mühendis olmaz, teorisyen olur,' diye yaygın bir düşünce vardır. Aslında doğrudur. Bu görüşü kırmaktan mutluyum. 'Boğaziçili'den de mühendis olur,'u kanıtladım."


BEYHAN KUKUL (30) 50 KİŞİLİK SINIFTA TOPLAM ÜÇ KIZDIK!
"İ.Ü.Makine Mühendisliği mezunuyum. İTÜ'de Makine Mühendisliği Bölümü'nde master da yaptım. 50 kişilik sınıfta üç kızdık. Devamsızlık yapamazdık, hemen anlarlardı. Çok popülerdik. Üniversite ikinci sınıfta tanıştığım erkek arkadaşımla evlendim. İki yaşında bir kızım var, oğluma yedi aylık hamileyim. Kendinizi geliştirir, okulda verilen derslerin dışında sosyal konularda da bir şeyler yaparsanız, iletişim becerinizi artırır, İngilizcenizi kuvvetlendirirseniz, sizi şirketler daha mezun olmadan kapıyor. Ben ürün mühendisiyim. Otomobil motorunun farklı ürünlerini sıfırdan tasarlamak, var olanı iyileştirmek benim görevim. Motorun mekanik parçalarının tasarımını, üretimini, test edilmesini ve hayata geçirilmesini kapsayan, ortalama üç yıl süren motor projelerinin takibini yapıyorum. Motor yağlama, yakıt, soğutma, emiş gibi alt sistemlere ayrılmış. Bu sistemlerin hepsini bilmekle birlikte sadece biri üzerinde uzmanlaşıyoruz. Benimki yakıt püskürtme sistemi; yani enjektör, yakıt pompası gibi ürünler üzerinde çalışıyorum."