Hamile pilatesiyle doğuma hazırlanın

Hamile anne adaylarının sağlıklı bir bebek dünyaya getirme telaşı her zaman var. Bunun yanı sıra fit anne olmak, ağrılardan kurtulmak ve doğuma hazırlanmak için de pilatesi tercih ediyorlar.

6 yıldır sayısız anne adayına pilates dersi veren JazzGym'den Spor ve Pilates Eğitmeni Gülşah Arda, anne adayları ile çalışmanın inceliklerini ve hamilelik pilatesinin püf noktalarını anlattı.

Anne adayları neden diğer sporlara değil de pilatese bu kadar ilgi gösteriyor?
Gebe
lik, kadının fiziksel, hormonal ve psikolojik açıdan birçok değişiklik yaşadığı uzun bir süreçtir. Gebelikte salgılanan bazı hormonlar ve büyüyen bebeğin ağırlığı, annenin kas ve iskelet sisteminde birtakım değişiklikler yaratır. Annede bel ve sırt ağrıları görülebilir, bağ dokusu gevşer, eklemler kolay yaralanabilir, özellikle el ve ayak bileklerinde oluşan ödem, karpal tünel ve tarsal tünel sendromuna neden olabilir. Hamilelik boyunca bebeğin ağırlığının rahime yaptığı bası ve yerçekiminin etkisiyle pelvis tabanı yaklaşık 2.5 cm aşağıya çöker. Pelvik taban kaslarındaki bu sarkma anne adayına idrar kaçırma gibi yaşam kalitesini düşüren daha birçok sıkıntı yaşatabilir. Kısacası güçlü pelvik taban kasları, doğum sırasında ve sonrasında anne adayları için büyük önem taşır. Pilateste bu kasları kuvvetlendirmek için yapılacak en doğru ve güvenli egzersizleri içerir.

Neden anne adaylarına grup dersi değil de kişiye özel ders veriyorsunuz?
Her kadın farklı bir vücut yapısına sahiptir, farklı hastalıkları olabilir yada gebeliğin değişik evresinde olabilir. O nedenle tüm anne adaylarına aynı hareketleri olan bir program uygulamıyorum. Gebeliğin ilk aylarından doğuma kadar derslerimize devam ediyoruz. Ancak riskli gebelik (kanama, erken doğum, çoğul gebelik, yüksek tansiyon, kalp hastalığı vs.) durumlarında mutlaka doktor onayı istiyorum. Tavsiyem haftada 3 gün yapılmasıdır. Bir ders süresi ortalama 45-60 dakika kadar kişiye göre değişiyor.

Hamilelikte pilatese ne zaman başlamalı?
Hamile
likte pilatese doktorunuz izin verdiği sürece, gebeliğin 12 ve 16. haftası arasında başlanabilir, ortalama olarak haftada 2 veya 3 defa doğumunuza kadar güvenle devam edilebilir.

Anne adayları evde pilates yapabilirler mi?
Hamile pilatesi mutlaka uzman bir eğitmen eşliğinde yapılmalı. Hassas bir dönem olan gebelikte, yapılabilecek herhangi bir yanlış hareket bebeğe veya anneye zarar verebilir. Bu yüzden eğitmenin önerdiği hareketler yine eğitmenin gözetiminde yapılmalıdır.

Hamilelik döneminde kimlere pilates önerilmez?
Erken doğum riski taşıyanlar. Vajinal kanaması olanlar. Erken memran rüptürü olanlar. Hipertansiyon gibi tıbbi problemi olan gebelerin, doktorlarının görüşünü alması önerilir. Ben her hamile hastamdan risk olsun veya olmasın mutlaka doktor onayı istiyorum.

HAMİLELİK PİLATESİNİN FAYDALARI

Hamilelik pilatesi yapan anne adayı, yaptığı egzersiz sayesinde uykuya daha çabuk dalar, gününü zinde ve motive şekilde geçirir.
Pilates yapan anne adayı yapmayana oranla çok rahat bir doğum gerçekleştirir.
Gebelikte düzenli yapılan egzersiz sezeryanla doğum riskini azaltır, annenin doğum sonrası toparlanma ve kendine gelme süresini kısaltır.
Pilates dersi ile doğru nefes alıp vermeyi öğrenen anne adayı nefesinin kontrollü kullanarak doğum anında etkili bir biçimde ıkınma sağlıyor.
Gebelikte ve sonrasında oluşan idrar kaçırma problemleri ortadan kalkıyor.
Pilates, gebelikte görünen, hazımsızlık ve ödem gibi sorunların azalmasına da yardımcı oluyor.
Pilates; daha az kilo almasını, düzenli uyku uyumasını, kol ve bacaklarda oluşacak ödemin azalmasını, bel ve sırt ağrılarının azalmasını sağlıyor.
Hormonların etkisiyle zayıflayan göğüs kaslarının kuvvetlenmesini sağlar.
İçerdiği nefes egzersizi sayesinde hem gevşeyen ve uzayan karın kaslarının çok daha çabuk güçlenip, toparlanmasını sağlarken annenin, gebelik sürecinde yaşadığı duygusal dalgalanmalardan daha az etkilenmesine sebep olur.
Ayrıca egzersiz yaparken vücut endorfin hormonu salgılıyor ve bu hormon göbek bağı aracılığı ile bebeğe geçiyor. Yani hem anne hem de bebek mutlu oluyor.