Güneş ışınları ile kilo verebilirsiniz!

Güneş ışınları ile kilo verebilirsiniz!

D vitamininin faydaları hakkında açıklamalarda bulunan Beslenme ve Diyet Uzmanı Dyt. Şahin Soykan, güneş ışınlarının kilo verme üzerindekini etkisini anlattı

  • Sağlık
  • Perşembe 29.06.2017 15:51

Evet, güneşlenmek formunuzu korumanıza yardımcı olabilir. Fareler üzerinde yapılan yeni bir araştırmaya göre, güneş ışığı kilo alımını ve Tip 2 Diyabetin ortaya çıkmasını yavaşlatabilir.

Ultraviyole ışınlarına maruz kalan farelerde, aynı zamanda anormal glikoz seviyeleri ve insülin direnci gibi tip 2 diyabetin uyarıcı işaretlerine daha az rastlandığı belirtildi.

Bir başka çalışmada, bolca D vitamini tüketenlerin bel çevrelerinin az tüketenlere göre daha düşük olduklarını ortaya koydu.

Günümüzde pandemi şeklinde D vitamini eksikliği önü alınmaz bir salgın olarak etkisini sürdürmektedir. Bu salgın birçok hastalıklara da davetiye çıkarmaktadır.

Vitamin D eksikliğinin ana nedeni, güneşe maruziyetin yeterli olmamasıdır.

Vücudumuzda deride bulunan D vitamininin ön maddeleri ile güneşin ultraviyole ışınları maruz kalındığında D vitamini vücutta üretilebilmektedir.

D vitamini yağda eriyen bir prohormondur; ya diyetten gelir (Vitamin D2 olarak) ya da deride D3 vitaminleri (kolekalsiferol) kullanılır.

Vücudumuza giren D vitamininin ancak yüzde 10'u yiyecekler (yumurta, sakatat, balık) ile alınır.

PEKİ, D VİTAMİNİ HANGİ BESİNLERDE BULUNUR?

Balık yağı, süt ve süt ürünleri, morina balığı yağı, sardalya, uskumru, somon, ton balığı, yumurta sarısı, tereyağı, yulaf ezmesi gibi besinlerde D vitamini bulunur.

Bir tane yumurta 20 IU, bir bardak süt 100 IU, bir tatlı kaşığı balık yağı 400 IU D vitamini içerir. Saat 10 ila 15 arasındaki bölümde 10 dakika kadar güneşlenmek ciltten 3000 IU civarında D vitamini sentezini sağlar.

D VİTAMİNİNİN FAYDALARI VE DÜŞÜKLÜĞÜNDE GÖRÜLEN SORUNLAR NELERDİR?

D vitamini insan iskelet sistemini ve kemiklerini güçlendirir. Yaşlı insanlarda kemik kırılmaları yeterli düzeyde D vitamini alınarak daha aza indirilebilir. Ayrıca yine yetişkin insanlarda kemik rahatsızlıklarını önlemeye yardımcı olur. Çocuklarda ise raşitizm hastalığını önlemede etkilidir.

D vitamini vücudun bağışıklık sistemini güçlendirir ve vücudun daha dirençli olmasını sağlar. Böylelikle insan enfeksiyonlara karşı daha korunaklı olur ve daha az hastalanır.

D vitamini aynı zamanda insandaki yüksek tansiyon üzerinde de etkilidir.

Yapılan araştırmalarda D vitaminini düzenli olarak alan insanlarda meme kanseri ve prostat kanseri görülme düzeyi daha az çıkmıştır. Eksiliğinde ise bu hastalıklar yönünden bir artış görülmüştür.

Yapılan araştırmalar, obez kişilerde D vitamini seviyelerinin düşük olduğunu göstermiştir. Hatta D vitamini eksikliği obezitenin ve metabolik sendromun kaynağı olabilir.

Yapılan bir başka araştırmada ise, D vitamini eksikliği ile obezite ve karın bölgesinde yağlanma arasında bir bağlantı olabileceğini, D vitamini seviyeleri arttırıldığında kilo verme çabalarının kolaylaştığını gösteriyor. Başka bir araştırmanın sonucunda da bir önceki çalışmayı destekler nitelikte, kilo veren kişilerde D vitamini seviyelerinin arttığı görülmüştür.

Bütün bu çalışmaları düşündüğümüzde, D vitamininin ne kadar önemli olduğunu ancak sentetik yolla alınan D vitamininin belli bir miktardan sonra toksik olabileceğini unutmamalıyız.