Nasıl güneşlenmek gerekiyor?

Nasıl güneşlenmek gerekiyor?

Geçtiğimiz yüzyılda bronz ten sağlığın ve estetiğin simgesiydi. 21’inci yüzyılda ise cilt kanseri sebebi olan bronzlaşmak eskisi kadar revaçta değil

  • Sağlık
  • Pazar 10.07.2017
Bronz ten artık estetiğin ve sağlığın değil, gelecekteki cilt kanserinin davetiyesi olarak görülüyor. Bu nedenle günümüzde korunmasız güneşlenip bronzlaşmak 'out', güneşten korunmak ve güneş koruyucu kullanmak 'in' oldu! 20'nci yüzyılın başlarında bronz ten sağlıklı görünümün ve estetiğin simgesi iken, 21'inci yüzyılda ise güneşlenmek ve bronzlaşmak; cilt kanseri, erken kırışma, lekelerdeki artma gibi olumsuzluklarla anılmaya başladı.

D VİTAMİNİ KAYNAĞI
Güneş; insanlar için başlıca D vitamini kaynağıdır. Dolayısıyla insan yaşamında ve sağlığında önemli bir yere sahiptir. Ancak yeterli D vitamini sentezi için güneş altında çok uzun süre geçirilmesine gerek yok. Her gün 10-15 dakika güneşlenmek, D vitamini sentezi için yeterlidir. Aynı zamanda güneş koruyucu kullanmak, D vitamini sentezini olumsuz yönde etkilemez. Uzun süre ve korunmasız bir şekilde güneş altında kalındığında cilt kanserinden güneş yanıklarına, lekelerden erken yaşlanmaya kadar pek çok sorun ortaya çıkabilir. Bu da güneşin yararından çok zararıyla karşı karşıya kaldığımız anlamına gelir.

RİSKİ AZALTIN
Çocukları UV'den korumak gerekir. Hayatımız boyunca maruz kaldığımız UV ışınlarının yüzde 80'ini 18 yaşına kadar alırız. Çocukları güneşten korumak, deri kanseri riskini en az yüzde 80 oranında azaltır.

AÇIK TENLİLER DİKKAT!
Güneş yanığı; ultraviyole ışınlarının (UVA-UVB) yol açtığı sorunların başında gelir. En çok açık tenlileri etkileyen güneş yanığına, çocuklar ve yaşlılar daha duyarlıdır. Açık renkli bir cilde sahip olmak da yanığın şiddetini artırır. Özellikle korunmasız olarak güneş altında uzun süre kalındığı zaman 2-4 saat içinde ciltte kızarıklık, 12-24 saat sonra ise su kabarcıkları gelişir.

HASAR RİSKİNİ YOK ETMEZ
Güneşten koruyucu ürün kullanmak, güneş altında daha uzun süre kalınabileceği anlamına gelmez. Çünkü bu ürünler ultraviyole hasarını sadece azaltır, sanılanın aksine hasar riskini yok etmez.

GÖLGE DE DE KREM SÜRÜN
Su yüzeyi, kum, kar ve beton güneş ışınlarını yansıttığı için; bu alanların yakınında bulunanlar güneşin zararlı etkilerine daha fazla maruz kalır. Dolayısıyla doğrudan güneş altında değil, sadece gölgede bulunulan zamanlarda da güneş kremi kullanılması büyük önem taşır.

UVA'DAN KORUMALI
Güneş koruyucu ürünlerin UVB ışınlarının yanı sıra UVA'ya karşı da koruyucu özelliği bulunmalıdır. Bu nedenle parsol, mexoryl, titanium dioksid ve çinko oksid gibi maddeler içeren güneşten koruyucular tercih edilmelidir.

EN AZ SPF 30 OLMALI
Yüzme ve terlemeye yol açacak diğer spor aktiviteleri öncesinde suya dayanıklı bir güneşten koruyucu tercih edilmelidir. Türkiye'de yaşayan insanlar için en az SPF 30 koruma faktörlü bir güneş koruyucu seçilmelidir.

GÖLGENİZ SİZDEN UZUN OLSUN
Koruyucu krem, güneşe çıkmadan 30 dakika önce sürülmeli ve her iki saatte bir mutlaka tekrar edilmeli. Terleme ya da yüzme sonrasında bu süre dikkate alınmadan koruyucu yenilenmelidir.
Öncelikle yeterli bir koruma sağlayabilmesi için güneş koruyucusu santimetrekare başına 2 mg. sürülmelidir. Yani yüz, boyun ve tek kol için her bir alana yarım tatlı kaşığı; gövde, ön bacak, arka bacak, tek bacak için birer tatlı kaşığı krem kullanılmalı.
Güneş koruyucu kullanımı, diş fırçalama ya da e-posta kontrol etme gibi bir alışkanlık haline getirilmeli.
10.00-16.00 saatleri arasında güneşe çıkmamaya ve açık hava aktivitelerini mümkün olduğunca sınırlandırmaya özen gösterin.
Gölgeniz sizden uzunsa güvendesiniz demektir.
Sadece gölgede durmak bile UV'yi yüzde 50-95 oranında azaltmayı sağlar.
Yaş ilerledikçe kuruyan cilde, güneş ışınları ve diğer çevresel faktörler daha çok zarar verir. Güneş lekelerinin takibi iyi yapılmalı. Güneş lekelerinin büyümesi, kenarlarının düzensizleşmesi kişiyi alarma geçirmeli ve mutlaka doktora başvurulmalı.