Sağlıklı bir ramazan için iftar arası verin

Ramazan ayını sağlıklı geçirmek için orucu hafif bir kahvaltı ve çorbayla açtıktan sonra yemeğe 10-15 dakika ara verilmesi tavsiye ediliyor.

  • AA
  • Yaşam
  • Salı 17.07.2012 15:43

Türkiye Diyetisyenler Derneği Gaziantep temsilcisi beslenme ve diyet uzmanı Ufuk Kepkep, ramazan ayında beslenmenin sağlık açısından büyük önem taşıdığını belirtti. İftar ve sahur vaktinde dikkat edilecek bazı konularla ramazanın daha rahat geçirilebileceğini vurgulayan Kepkep, iftarı yavaş yavaş ve uzun süreye yayarak yapmayı önerdi. Orucu az miktarda; peynir, bal, yağ, pekmez ve zeytinle açılmasını tavsiye eden Kepkep, şunları kaydetti:

''Ramazanın sağlıklı ve mutlu geçmesini istiyorsanız orucunuzu hafif bir kahvaltı veya çorba ile açtıktan sonra mutlaka 10-15 dakika ara veriniz. Bu kısa süre sizin doyma duygunuzu kontrol etmenizi sağlayacak, bu arada kan şekeriniz yükseleceğinden açlık duygunuz azalacaktır. Ve böylece aşırı yeme ve kontrolsüzlükten kurtulacaksınız. Ana menünüz etli sebze yemekleri yanında güzel bir mevsim salatası ve bulgur pilavı olabilir. Pilav tükettiğiniz zaman ekmeği azaltınız veya hiç almayınız. 1-2 saat sonra meyve veya hafif sütlü tatlılar alabilirsiniz. Yavaş yemek, sade yemek, lokmalarınızı çok iyi çiğnemek ve su tüketiminize dikkat etmek ana hedefiniz olmalıdır.''

''Sahura mutlaka kalkın''

Çok kısa sürede tüm gıdaların tüketilmesi halinde sindirim sisteminin zorlanacağını ve bunun da kişiye büyük bir rahatsızlık vereceğini dile getiren Ufuk Kepkep, bu tür sıkıntıların yaşamaması için iftar sofralarının mümkün olduğunca sade olmasına özen gösterilmesi gerektiğini söyledi.

Çok çeşitli yiyeceklerin bir günde yenmemesi gerektiğini dile getiren Kepkep, ''Tüm yiyecekleri bir günde yememiz gerekmiyor. 30 gün boyunca güzel bir menü planı yaparak canımızın çektiği tüm yiyecekleri yiyebiliriz'' dedi. Kepkep, bu dönemde oruçlu sürenin çok uzun olmasından dolayı mutlaka sahura kalkılması, sahurda ise hafif ve az tuzlu gıdaların tüketilmesi gerektiğini ifade etti. Sahurda daha çok sindirimi kolay yiyeceklerin tercih edilmesinin insan sağlığı açısından önemli olduğunu aktaran Kepkep, şöyle devam etti:

''Bulgur pilavı, kepekli makarna, hafif zeytinyağlılar, süt, yoğurt, az tuzlu peynir, meyve ve sebzeler sahur için iyi bir tercihtir. Taze meyve kompostosu ve az yağlı peynirli börekler de tercih edilebilir. Yalnız beyaz ekmek, makarna, beyaz pirinç, patates yediğinizde kan şekeriniz kısa zamanda düşeceğinden gün boyu açlık çekersiniz. Bunların yerine tüm buğdaydan yapılmış gıdaları tercih ediniz. Sosis, salam, sucuk gibi gıdalar yağlı etler ve şarküteri ürünlerini tercih etmeyiniz. Kızarmış yemeklerden, turşu, salamura, zeytin gibi tuzlulardan uzak durunuz. Sahurda çok az tuzlu gıda tüketin. Yeterli su ve sıvı almadan yatmayınız. Yoksa bütün gün susuzluktan sıkıntı çekersiniz.''

Dikkat edilecek diğer konular

Ufuk Kepkep, sahurda aşırı çay ve kahve tüketilmemesini tavsiye ederek, ağır yemeklerden hemen sonra da uyunmaması gerektiğini söyledi. Kızartmalar, ağır yemekler, kızartılmış hamur işleri, ağır hamur tatlılarına da iftar ve sahur sofralarında yer verilmemesini öneren Kepkep, sebze yemeklerinin de çok pişirilmemesi gerektiğini ifade etti.

İftar ve sahurda mevsim salatalarının da tercih edilmesini tavsiye eden Kepkep, vatandaşların özellikle vücudun sıvı ihtiyacına da özen göstermesini bu çerçevede maden suyu, bitkisel çay, sulu meyveleri sıkça tüketmesini önerdi.