Ramazan ayında ağır sporlardan kaçının

Uzmanlar, ramazan ayında yapılacak ağır sporların çeşitli sağlık sorunlarının yanı sıra kalp krizi gibi ciddi problemlere yol açabileceğini belirterek, bu dönemde egzersiz yapılmasını önerdi.

  • AA
  • Yaşam
  • Perşembe 26.07.2012 14:30

Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Tıp Fakültesi Temel Tıp Bölümü Anatomi Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Ahmet Kalaycıoğlu, ramazan ayının vücudu dinlendirme ayı olduğunu belirterek, ''Vücudu, detoks dediğimiz toksinlerinden arındırma, sindirim sistemini dinlendirme ayı. Bu dönemde sıcak hava ve oruç süresinin 17-18 saat olması nedeniyle vücudumuz ciddi anlamda su kaybediyor'' dedi.

Ramazan ayında çok ağır olmayan sporların tercih edilmesi gerektiğine dikkati çeken Prof. Dr. Kalaycıoğlu, ''Çünkü ağır egzersizler daha fazla su kaybetmeye sebep olabilir. Ayrıca egzersiz zamanını çok iyi ayarlamak lazım'' diye konuştu. Prof. Dr. Kalaycıoğlu, akşam saatlerinden sonra çok ani ve hızlı bir şekilde beslenme hatası yapıldığını vurgulayarak, ''Yemeğin peşinden de spor yapmaya kalkarsak o daha büyük riskler oluşturabilir. Ramazanda illede spor yapmak istiyorsak hafif yürüyüş tarzı sporlar yapmak ya da vücudu çok fazla yormadan spor yapmak çok daha uygun olacak'' dedi. İftarda mümkün olduğunca hafif yemekleri tercih etmek gerektiğini bildiren Prof. Dr. Kalaycıoğlu, şöyle devam etti:

''Yapılan araştırmalara göre ramazanda normal dönemde tükettiğimizin üç katı gıda tüketiyoruz. Aslında sadece yediğimizin zamanını erteliyoruz. Bu konuda dikkatli olmak gerekiyor, çünkü bütün gün boyunca boş bir sindirim sistemine birdenbire yüklendiğimizde sindirim sisteminin onu sindirebilme yeteneği yeterli olmuyor. Bu durumda da bir sürü hazımsızlık problemleri oluyor. Ramazan ayında bir çok kimse kilo alıyor. Çünkü zaten hayatı rölantide devam ediyor, ramazandan dolayı birde böyle dengesiz, düzensiz ve bilinçsiz bir şekilde beslendiğimizde daha da fazla problemler ortaya çıkabiliyor.''

Prof. Dr. Kalaycıoğlu, arzu edilirse Ramazanda kilo verilebileceğine de işaret ederek, ''Bütün mesele iradeye hakim olabilmekte. Akşam bir tas çorba içip sofradan kalkabilmeyi becerebilmek çok güzel bir şey. Kişi, sofradan kalktıktan sonra 15-20 dakikalık süreyi geçiştirebilirse zaten kendini çok aç hissetmeyecektir. Kişi kilo vermek istiyorsa özellikle sahur saatlerinde de hafif gıdalar yiyerek bu amacına ulaşmış olabilir'' dedi.

Sporu, yemekten 3 saat sonra yapın

Ramazanda spor yapmak isteyenlerin yemekten 3 saat sonra spor yapması gerektiğini ifade eden Prof. Dr. Ahmet Kalaycıoğlu, şunları kaydetti:

''Spor için ideal zaman yemekten 3 saat sonrası. Spor yapmak için yemek sonrası hiç değilse en az 1 saat geçmesi gerekir. Çünkü kalp kanı sindirim sistemine gönderiyor. Siz birdenbire yemek yedikten sonra spora gittiğinizde kan bu sefer 'vücudun hareket sistemine mi sindirim sistemine mi gideceğim' gibi bir ikilem içinde kalıyor ve bu durumda kalp problemleri ya da sindirim problemleri oluyor. İnsanlar, aşırı yemek sonrası ani sporda kalp krizi bile geçirebilir. Kan hareket sistemine gitmişse, bu seferde sindirim yeterince olmayacak ve vücut aldığı gıdayı sindiremeyecek böylece bağırsak duvarlarında sindirilmemiş olan tabakalar oluşmaya başlıyor ve bunlarda sindirim problemleri, hazımsızlık oluşturabiliyor. Bu durumda bir çok hastalığı peşinden getirebiliyor.''

Prof. Dr. Kalaycıoğlu, kan şekerini ayarlayabilmek için kuru meyve tüketilmesinin önemli olduğunu vurgulayarak, ayrıca her gün mutlaka mineral, anyon ve katyon içerdiği için bir şişe gazı çıkarılmış maden suyu içilmesini önerdiklerini belirtti.