Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

Obez manken hayat kurtarıyor

Dünyada obez sayısındaki hızlı artış, otomotiv firmalarını harekete geçirdi. Trafik kazalarında sürücü ve yolcuların nasıl yaralandığını gösteren çarpışma testlerinde kullandıkları manken ailesine bir obez manken eklediler. Obez mankenin boyu 1.86, kilosu ise 123

Otomobilin 100 yılı aşkın bir geçmişi var. Bu süreç içinde otomobil teknolojilerinde özellikle güvenlik konusunda devrim niteliğinde gelişmeler yaşandı. Bugünkü otomobiller ilk nesil otomobillere göre çok daha güvenli. Ancak otomotiv dünyası, gelecekte trafik kazalarında ölümleri ve yaralanmaları ortadan kaldıracak teknolojiye sahip otomobiller geliştirmeyi hedefliyor.



Bu amaç için başvurulan bir numaralı yöntem ise gerçek hayatta yasanan kazaları, laboratuvar ortamında gerçekleştiren çarpışma testleri... Kaza esnasında sürücü ve yolcuların nasıl yaralandığını gösteren testlerde özel geliştirilmiş mankenler kullanılıyor.
Çarpışma mankenleri dört kişilik bir çekirdek aileden oluşuyor. Anne, baba, kız ve erkek çocuklardan oluşan bu ailenin bir de köpeği var.
50'li yıllardan itibaren hayatımıza giren çarpışma mankenlerine yeni bir fert daha eklendi.
Dünyadaki obez sayısının artmasını göz önüne alan firmalar, testlerini gerçekçi yapabilmek adına aileye obez bir manken dahil ettiler.
Klasik bir erkek çarpışma mankeninin boyu 1.75, kilosu ise 76 iken, obez mankenin boyu 1.86, kilosu ise 123 kilogram.
Kişinin fiziksel boyutu çarpışma sırasında vücudun vereceği tepkiyi etkiliyor. Zayıf bir insanla, kilolu bir insanın vücudunun kaza esnasında yaralanması farklı olabiliyor. İnsanın ağırlıgı ne kadar fazla olursa, emniyet kemerleri, koltuk başlıkları ve hava yastığı tarafından emilmesi gereken kinetik enerji miktarı da artıyor.

FİYATI 400 BİN DOLAR
Fiyatları 200-400 bin dolar arasındaki mankenlerde bulunan yüzlerce sensör sayesinde çarpışma anında 10 bin farklı veri toplanıyor. Sadece vücudun dışında oluşan yaralar değil, iç kanamalar gibi detaylı bilgiler de elde edilebiliyor. Tıpkı insanlarda olduğu gibi çarpışma anında kemikleri ve iç organları hasar görüyor. Çarpışmadan sonra basit bir çürüme ile ciddi bir yaralanma veya kanama arasındaki fark kolayca belirleniyor. Böylece üreticiler, araçları ve dayanıklıkları hakkında gerçekçi veriler elde ediyor. Bu sayede ölümleri ve yaralanmaları önleyen güvenli otomobiller geliştirmek için önemli bilgiler elde ediliyor.

***

Phantom lüksü yeniden tanımlıyor

Lüks otomobil markası Rolls-Royce'un ilk olarak 1925 yılında yola çıkan Phantom modeli, baştan aşağı yenilendi. Sekizinci nesil Phantom, otomotivde üç boyutlu lüks mimarinin ilk örneği olarak gösteriliyor.
Rolls-Royce'un ünlü "sihirli halı sürüşü" yeni nesil kendinden dengeleyici hava süspansiyonunun sonucu olarak daha gelişti.



Elektronik olarak kontrol edilen amortisör ayarlama sistemi her saniye için milyonlarca hesaplama yapıyor. Böylece süspansiyonu dengelemek mümkün hale geliyor.
Yeni Phantom'un kapısı bir asistan veya vale tarafından tutuluyormuşcasına otomatik olarak kapanıyor. Bunun için kapı koluna hafifçe dokunmak yeterli. Yenilenen 6.7 litrelik V12 motoru performans dışında sessizliğiyle de iddialı. Dünyanın en sessiz motoru ünvanını hak ediyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA