TİMUR SIRT TİMUR SIRT

Pişmemiş teknolojiden aş olmaz

Anlı şanlı markalar, 15 yılda eskitemediği teknolojileri yeni ürün diye sunuyor. Bunun için fuarlar da yeni teknoloji değil, modası her yıl değişen ürünlere ev sahipliği yapıyor

Bugün ne pişirsem diyene, akıllı fırın öneren teknoloji editörlüğünün sonu geliyor. Tıpkı yeni ürünleri gazlamaktan yorulan teknoloji şirketlerinin üründen çok çözüm satmaya çalışması gibi. Piyasaya yeni çıkan akıllı bir telefonu anlatırken, "Üstüne binsen uzaya gidersin" desen "Daha ne yapıyor?" diye soracak tüketicileri görünce şaşırmıyoruz. Çünkü artık "Akıllı telefonlarla ışınlanmak mümkün" desek "Nerede satılıyor?" diyecek nesil var karşımızda. Dünyanın en büyük tüketici elektroniği fuarı CES 2015'te bu yıl yeni bir teknolojiye sahip ürün bulmak için mumla dolaşmak gerekti. 15 yıl önce düzenlenen CES 2000'de dijitalleşme modası vardı. Şimdi ise teknolojik gelişmelerin karın doyurmadığı açık. LED teknolojili TV'leri en az 15 yıl kullanmak zorundayız. Yoksa firmalar kurdukları milyar dolarlık üretim bantlarının parasını çıkaramazlar. Eski tip firmalar hâlâ teknoloji yarışına devam ederken, 'çağın firmaları' artık ürünleri servislerle paketleyerek satıyor. LG yeni Ultra HD televizyonunu ABD'nin en büyük dijital içerik şirketlerinden biri Netflix ile tanıtıyor. Güney Koreli kardeşi Samsung, Tizen işletim sistemi ve Milk video servisiyle burnu bir karış havada: "Kimselere benim cici ürünlerimle servis işinde hava attırmam" diyor.

EN SON TEKNOLOJİ YALANI

Telefon bozuldu, ekran kırıldı, şarjım bitti, en ucuz ve en iyi ürün hangisi diye teknoloji editörlerine soruyordunuz. Ben de size büyük bir samimiyetle söylüyorum. Teknoloji hızla değişmiyor. Bugün yapılan her şey yeni ürün olabilir, ama yeni teknoloji değil. Yani CES benzeri fuarlarda yeni teknolojiler değil, yeni pazarlama projeleri sunuluyor. Bu yüzden şirketler sadece teknolojiden sorumlu yöneticilerini Las Vegas'a göndererek hata yapıyor. Çünkü fuarda pazarlama tiyoları saklı! En son teknoloji meselesi yani araştırma artık küçük şirketlerin işi. Yani gönüllü kölelik yapacak girişimciler aranıyor. Markalar ArGe'nin Ge'sini yani geliştirme tarafıyla uğraşıyor. Riskli araştırma kısmı 'küçük' girişimcilere kalıyor. Üniversite çatısı olmazsa yeni teknoloji için büyük şirketlerin kasası kapalı. Teknoloji devi dediğimiz firmaların çoğu araştırma yapmak yerine küçük şirket satın alıyor. Bu yüzden yeni teknoloji için anlı şanlı markaları değil, küçük şirketlerin olduğu yerlerde dolaşmak gerek. Yani hayat pişmemiş teknolojileri fuarda sunarak günü kurtarmaya çalışan teknoloji şirketleri için zorlaşıyor. Benzer şekilde sadece yeni ne ürün çıkmış diye koşturan teknoloji haberciliğinin modası da geçti. İlk monitör büyüklüğünde OLED TV tanıtıldığında CES 2007'yi eskitmekle meşguldük. Yeni ürün yeni teknoloji anlamına gelmiyor. Bunun için teknolojinin değil de ürünlerin modası geçiyor. Tıpkı içten yanmalı motorlara sahip otomobillerin değil de, yeni modellerin ve ürünlerin modasının geçtiği gibi.
Bugünkü Diğer Yazıları