ÖZLEM YILMAZ KÜÇÜK Sabah ÖZLEM YILMAZ KÜÇÜK

İnciden yemek takımı yapmak için 4.5 yıl çalıştık

Dünyada ilk kez inciden yemek takımı yapan Karaca, sektöründe Fine Pearl kategorisini yarattı. Markanın grup pazarlama direktörü Galip Bağcı, “4.5 yıllık çalışma sonucunda inci yemek takımı yaptık. 250 yıl sonra bir ilke imza attık” diyor

Sofra, mutfak ve ev tekstil alanında hizmet veren Karaca, 250 yıl sonra sektörde bir ilke imza atarak inciden yemek takımı yaptı. Ayrıca tasarımlarıyla ödül üzerine ödül kazanan markanın icra kurulu üyesi ve grup pazarlama direktörü Galip Bağcı ile Balat'ta buluştuk. Bağcı ile sektörü etkileyen yenilikleri ve gelişmeleri konuştuk...
Karaca neydi, ne oldu?
1973 yılında kurulan Karaca, 44 yıldır hizmet veriyor. Karaca, Karaca Home, Emsan, Jumbo ve Cook Plus markalarıyla yurt içi ve yurt dışında faaliyet gösteriyoruz. Grup ağında 269 mağazamız ve 2 bin 500'ün üzerinde satış noktamız var. 2014'te başlayan yurt dışı hikayemize bugün 16 ülkede mağazacılık, 28 ülkede ihracat ile devam ediyoruz. Azerbaycan'dan Almanya'ya, Fransa'dan Özbekistan ve Suudi Arabistan'a kadar birçok ülkede mağaza açtık. Yakında ABD'de de mağazamız olacak.
Son yıllarda hızlı bir büyüme kaydettiniz. Bunu nasıl başardınız?
Dönüşüm, 2006'da ailenin ikinci kuşağından Fatih Karaca'nın kuruma gelmesiyle başladı. CEO'muz Fatih Bey, İspanya'da eğitim almış. Ailenin bir diğer ferdi Emre Karaca Japonya'da, diğer çocuklar Hindistan ve Çin'de eğitim aldı. Eğitim konusunda bu kültürel çeşitlilik markayı farklı bir konuma taşıyor. Tasarıma ve tasarımların içeriğinin sağlıklı olmasına çok önem veriyoruz. Bu da markamıza ivme kazandırıyor. Ayrıca sürekli araştırıyoruz, insanların ne istediğini anlamaya çalışıyoruz.

DOĞAL, SAĞLIKLI VE ELEGAN

İnciden yemek takımı yaptınız. Nereden çıktı bu fikir?
Dünyada fazlasıyla ilgi çektik. Öncelikle insanları anlamaya çalıştık; ne istiyorlardı? Boğaziçi Üniversitesi'nden antropologlarla birlikte, tüketicinin yemek takımı aldığında nelere dikkat ettiğini araştırdık. Türkiye'nin en geniş entrografik araştırması oldu. Yemek takımının doğal, sağlıklı, elegant ve değerli olmasına bakıyor insanlar. Bir diğer araştırmamızda da insanlara tasarımın ne olduğunu sorduk. Hiç tahmin etmediğimiz yaklaşımlar oldu. Hiç kimse 'renk, estetik' demedi. 'Üzerinde çaba gördüğümüz her şey tasarımdır' dediler. Doğal, sağlıklı ve elegan bir materyal aradık ve incide karar kıldık. İnciyi yemek takımı haline getirmek için 4.5 yıl çalıştık. 50 kez yurt dışına çıkıp binin üzerinde numune yaptık. 800 yılında Çin'de porselen bulunuyor. 1780'de İngilizler Bone China, yani hayvan kemiğinden yapılan porseleni üretiyor. Ve porselen dünyasına yeni bir ivme kazandırıyorlar. 1780'den bu yana, yemek takımlarının içeriğinde herhangi bir inovasyon yapılamıyor. 250 yıl sonra, 2016'da Türkiye'de Fine Pearl olarak yeni bir kategori oluşturduk. Bu gurur verici. Satışlarımızın yüzde 70'i Fine Pearl'e çevrildi.
Kaç tasarımcınız var?
10'dan fazla tasarımcıyla çalışıyoruz. Sektörümüzde, bünyesinde tasarımcı bulunduran tek firmayız. Tasarım konusu bizim için sadece görsellik değil; materyalin özelliği ve grafik tasarımın da parçası. Aramıza üç yeni tasarımcı katıldı: Arzu Kaprol, Hüseyin Çağlayan ve Derin Sarıyer. Arzu Kaprol koleksiyonu Ekim ayı gibi çıkacak ve sonrasında diğer iki isim gelecek. Üç tasarımcının da materyali inci olacak.
Peki işin içine ünlü tasarımcılar girince ürünlerin fiyatı da değişecek mi?
Hayır... Tasarımın demokratikleşmesi çabası içerisindeyiz. Bu nedenle ürünler yine ulaşılabilir fiyatlı olacak.
Başka ilkler var mı?
Sağlık, çok önemli bizim için. Mesela, Blendfit'i geliştirdik. Bu aletle sebzelerden cips, makarna gibi şeyler yapabiliyorsunuz. Ayrıca blender olarak kullanılıyor. UNICEF ile Türkiye'nin geleceğine yatırım yapıyoruz. 10 eğitim gönüllüsü ünlü isim, bizim için kahve fincanı tasarladı.

ALDIĞIMIZ ÖDÜLLER TASARIMI NE KADAR ÖNEMSEDİĞİMİZİ GÖSTERİYOR

Markanızla son yıllarda ödül üzerine ödül kazandınız...
Karaca, Ahmet Toplu tasarımı olan Everest çatal bıçak seti ile tasarım dünyasından üç ödül aldı. Bunlardan biri Red Dot Design ödülü... Bu, tasarım dünyasının en prestijli yarışması sayılıyor. Everest'in yanı sıra Valley çatal bıçak seti de tasarımıyla Red Dot Design Ödülü'ne layık görüldü. Karaca aynı başarıyı geçtiğimiz yıl Glacial çatal bıçak seti ile de yakalamıştı. Everest çatal bıçak setiyle damga vurduğumuz Red Dot Design Ödülleri, 1955 yılından bu yana her yıl dünyanın en iyilerini belirliyor. Red Dot'ta ödüller, 40 kişilik jüri tarafından oylanıyor. Ayrıca, iF Design Awards'ta Apple, Samsung, Ferrari gibi markaların yanı sıra Karaca da ödül aldı.

İKİ YILDA BÜYÜK BAŞARI

Aldığınız ödüller çalışmalarınızı nasıl etkiliyor?
İki yıl içinde bu kadar çok ödül almak, tasarımı ne kadar önemsediğimizi gösteriyor. Karaca ayrıca; Everest ile Türkiye'nin en önemli endüstriyel tasarım ödülü olarak kabul edilen Design Turkey'de de ödüle uzandı. Design Turkey; her yıl Türkiye'de kullanıcının ihtiyaçlarını gözeten, ihracatta ve ulusal pazarda ürüne katma değer ve rekabetçi üstünlük kazandıran iyi tasarımları ödüllendiriyor.