MEVLÜT TEZEL MEVLÜT TEZEL

RTÜK 6 ayda mı değişti Cengiz?

Hürriyet yazarı Cengiz Semercioğlu, 1 Ocak-15 Haziran 2016 arasını kapsayan altı ay içinde RTÜK'ün kestiği cezaları yazmış. En çok para cezası yiyen kanal, Star olmuş; 6 milyon 295 bin lira ceza kesilmiş. İkinci sırada 5 milyon 183 bin lira para cezası ile Kanal D yer alıyor. Bu iki kanalı sırasıyla;
Fox TV (1 milyon 863 bin), TV 8 (1 milyon 547 bin), Show TV (1 milyon 186 bin) izliyor. Cengiz, son sırada atv'nin (1 milyon 107 bin) olduğunu ise üstüne basarak söylemiş. Sonra da 'Star ile Kanal D'ye verilen ceza ile atv arasında uçurum var; RTÜK hakkaniyetli bir şekilde ceza kesmiyor' diye yazmış.
Cengiz'in verdiği örnek ise şu: Atv'de de benzer diziler, programlar yayınlanıyor; bu yapımlarda da argo ve şiddet yok mu? Bir de şöyle bir varsayımda bulunmuş:
'Esra Erol'da'ya da herhalde bütün evlilik programlarına verdik, buna vermesek olmazdı diye mecburen kesmişler (cezayı).' Cengiz, RTÜK'ün atv'yi kayırdığını ima ederken araya TV 8'i de katıp bu kanalın az ceza aldığını belirtip güya objektif olmaya çalışmış.

ALGI YÖNETİMİ YAPIYOR
Bana da TV 8 az ceza almış gibi geldi ama TV 8'in de kayırıldığını belirtmek için 'Şu programda şu argo laf edildi, şu program çocuklar için zararlıydı' falan diye delil sunmak gerek. Özetle; Cengiz delil sunmadan atv ve TV 8'i zan altında bırakıyor. Cengiz, algı yönetimi yapacak kadar zeki bir yazar; bu son yazıda olduğu gibi.
Dikkat edin; Cengiz, Star ve Kanal D'ye haksız yere çok ceza kesildiğini kanıtlamak için özellikle atv ve TV 8'i seçiyor.
Cengiz, karşılaştırma yaparken atv ve TV 8'e yakın oranlarda para cezası alan Show TV ve FOX'u da öne çıkarabilirdi ama bunu yapmıyor. Çünkü yaratmak istediği algı aynen şu: Az ceza aldılar çünkü atv yandaş, Acun dersen devlet büyükleriyle arası iyi, onlara çok yakın.
Cengiz, algı yönetimi yapmış ama tutmamış.
Cengiz, Star ve Kanal D'nin ceza alan program, dizi ve filmlerini sıralarken aslında kendisiyle çelişiyor. Bakın ceza alan yapımlardan bazıları şöyle: 'Evleneceksen Gel', 'Big Brother', 'Dada', 'Paramparça', 'Muhteşem Yüzyıl Kösem', 'Kısmetse Olur', 'Güllerin Savaşı', 'Beyaz Show', 'Polis Akademisi Alaturka', 'Aşk ve Günah'. Bu yarışma, şov, film ve dizilerin çoğu zaten zaman zaman içerikleri, konukları ve canlı yayın skandallarıyla tepki çekti.

REYTiNG İÇİN RİSK ALDILAR
Peki, şöyle bir şey olamaz mı? atv'nin yöneticisi RTÜK'ten ceza almamaya çok dikkat ediyordu, her program ve dizi için yapımcılarını ceza almamaları için sürekli uyarıyordu. Hatta bazen ceza almamak için reytinglerde düşüş yaşamayı bile göze alıyorlardı. Öte yandan dev prodüksiyonlu dizileri, programları üst üste batan Star TV ve Kanal D, kaybettikleri reytingleri kazanmak için risk aldılar, daha saldırgan yayın politikası izlediler. Aldıkları risk de ceza olarak geri döndü.
Vallahi RTÜK'ü savunacak değilim, çünkü bu köşede RTÜK'ün haksız yere kestiği cezaları defalarca yazdım.
RTÜK, seçim yasaklarını bahane ederek atv ve a Haber'e 200'ü aşan ekran karatma, yayın durdurma cezası kesti. Bu ağır cezalar, atv ve a Haber'in reklam gelirlerini çok düşürdü. Hükümet aynı hükümet, RTÜK'teki siyasi partilerin üye sayısı da aşağı yukarı aynı. atv ve a Haber'e televizyonculuk tarihinin en ağır cezalarını kesen RTÜK, son altı ayda mı değişti Cengiz?