ŞELALE KADAK ŞELALE KADAK

TAT, Güney Avrupa’da yatırıma hazırlanıyor!

Dün Vehbi Koç'un göz bebeği şirketlerden olan ve bu yıl 50'nci yılı kutlayan Tat Gıda'nın Genel Müdürü Aslan Kesimer ve ekibiyle buluşmak üzere Taksim'deki Divan Oteli'ne gittim.
Toplantı sonrası yazımı yazmak üzere girdiğim restoranda, 1996'dan bu yana grupta çalıştığını öğrendiğim Mehmet Erdelikara isimli şef garson önümdeki kâğıtta Tat yazısını okuyunca, yanıma yaklaşarak Vehbi Koç'un Tat'a olan özel sevgisine değinirken, 'Bir de Ata Çiftliği vardı' diye anlatmaya başladı. Bu minik anekdot bile bir şirketin çalışanlarıyla kurduğu güzel ilişkinin nasıl yıllar boyu sürebildiğini ve tepeden tırnağa herkese sirayet ettiğini ve başarının sırrını da göstermiyor mu?
50 yıl önce kurulan Tat, bugüne kadar 2 milyar kutu salça ve 500 milyon şişe ketçap, 2016'da ise 65 milyon kutu domates ve domatesli ürün üreterek, 380 milyon liralık ciroya ulaşmış.
Cironun yüzde 10'unu da ihraç eden Tat, Japonya'nın dışında en fazla Ortadoğu'ya ürün gönderiyor ve Avrupa'daki etnik market ve diğerleri olmak üzere 3100 noktada raflarda yer alıyor. Genel Müdür Aslan Kesimer, bu yıl da çift haneli büyüme devam ettiklerini ve Tat Gıda'nın içinde yer alan domatesin dışındaki makarna ve süt gibi diğer ürün gamlarıyla birlikte 1 milyar liralık ciroya ulaşacağını söylüyor.
Tat Gıda'ya yüzde 5 oranında ortak olan Japon Kagome'ye her yıl Türkiye'den yapılan ihracat 10 milyon dolar. Aslan Kesimer, "Japonlar bize bilgi anlamında çok büyük katkı yapıyorlar" diyor ve şimdi öğreniyoruz ki Tat Gıda, 50 yıllık domates salçası başta olmak üzere üretimdeki uzmanlığını yurtdışına taşımak üzere harekete geçiyor.
Yani Tat Gıda, Güney Avrupa'da özellikle domates üretiminde dünya üçüncüsü olan İtalya ve dünya 4'üncüsü olan İspanya başta olmak üzere bölgede bir markayı satın alma ya da fabrika kurma yoluyla yatırım yapacak.
Aslan Kesimer, "50 yıl önce Vehbi Bey, Portekiz'i araştırarak salça üretimine girmiş. Şimdi biz de yurtdışında araştırmalara başladık. Sadece domates de değil Tat Gıda'nın üretimini yaptığı makarna, süt, sebze ve meyve ürünleri yani sağlıklı gıda alanında yatırım yapmak üzere seçeneklere bakıyoruz" diyor.
Dünyada sanayi domatesinin pazarı 9 milyar doları buluyor. Türkiye'de ise ihracat ve iç pazar toplamı 450 milyon dolarlık bir pazar var.
Aslan Kesimer, "Dünyada sanayi domatesi üretimi 38 milyon tonu buluyor ve Türkiye 2 milyon tonluk üretimiyle dünyaca 5'inci üretici durumunda. Üretim desteklendiği takdirde bu üretimin daha da artacağını ümit ediyoruz" diyor.
Mustafakemalpaşa, Karacabey ve Torbalı'daki fabrikalarında üretimi sürdüren TAT, 50'si kadın olan 650 çiftçi ile sözleşmeli tarım yapıyor ve şirketin domates alımlarının yüzde 25'ini iyi tarım uygulamaları oluşturuyor.