FERHAT ÜNLÜ FERHAT ÜNLÜ

H-188’deki gecikmenin sırrı

H-188, uçak düşürme yetkisi demek. 15 Temmuz'da ilk tanker uçağı 21:43'te kalktı. İlk F-16 ise 22:08… Darbecilerin bu uçaklarını engellemek için ilk 'milli F-16' H-188 yetkisiyle kalktığında saat 04:54'tü. Peki, bu gecikmenin sırrı neydi?

15 Temmuz'un sırları, darbe girişiminin baş imamı Adil Öksüz'ün 34 SIR 49 plakalı aracıyla Ankara'ya gidişi ile başlıyor. İlk sır, o zaman için sebebi keşfedilememiş, dolayısıyla gizemli seyahatlerde saklı.

FETÖ'cü generallerle darbeyi planlamak amacıyla yapılan bu seyahatlerin başlangıç tarihi 27 Aralık 2015. AK Parti'nin net bir zaferle çıktığı 1 Kasım 2015 seçimlerinin takriben iki ay sonrası...

Sonraki Adil Öksüz seyahatlerini sıralayalım: Plaka Tanıma Sistemi (PTS) kayıtlarına göre Öksüz; 27/12/2015, 09/01/2016, 16/01/2016, 30/01/2016, 20/02/2016, 29/02/2016, 14/03/2016, 30/03/2016, 05/05/2016, 27/05/2016, 04/06/2016 ve 15/06/2016 tarihlerinde SIR plakalı aracıyla Ankara'ya gitti.

Öksüz'ün bir de 6 Temmuz 2016'da Ankara seyahati var. Öksüz, 6-7-8-9 Temmuz 2016 tarihlerinde, yani darbe girişiminden bir hafta önce Ankara Konutkent'teki villada yapılan darbeye hazırlık toplantılarında planın nihai şeklini generallerle konuştu.

Gelelim ikinci ve önemli sırra: FETÖ'nün, son kanaatlere göre aynı zamanda Türk Silahlı Kuvvetleri imamlığını da yürüten Hava Kuvvetleri imamı Adil Öksüz'ün yöneticiliğini yaptığı hava kuvvetleri eksenli darbe ve iç işgal teşebbüsüne havadan karşı koymada devlet neden bu kadar geç kaldı?

Akıncılar İddianamesi'nin satır aralarında 15 Temmuz'la ilgili yeni bilgiler var.

Bundan sonrasını saat saat, dakika dakika ilerleyerek aktaralım:

18:30: Genelkurmay Başkanı, MİT Müsteşarı'nın "Bu, daha büyük bir planın parçası olabilir" uyarısından sonra Silahlı Kuvvetler Harekât Merkezi'ni arayarak havada bulunan araçların indirilmesi talimatını verdi.

19:09: Darbeciler Antalya'da saat 19:50 sıralarında gerçekleştirilmesi planlanan gösteri uçuşundaki Solotürk uçaklarının programını bahane ederek hava trafiğini yeniden açtırmaya çalıştı.

21:43: Adana İncirlik 10. Üs Komutanlığı'nda yakıt ikmali için emirlere aykırı biçimde bir tanker uçağı kaldırıldı. Bu uçak, 03:14'te ve 04:15'te GK417 ve GK453 iz nolu işlemler ile havada iki kez Ankara'da darbe faaliyetine katılan F-16 uçaklarına yakıt ikmali yaptı.

21:47: Yine İncirlik'ten kalkan bir diğer uçak da saat 03:17'de, 04:04'te ve 05:01'de GK601 iz nolu işlemler ile Ankara'da darbe faaliyetine katılan F-16 uçaklarına toplam 6 kez havada yakıt ikmali yaptı.

İLK F-16 22:08'DE HAVALANDI

22:08: Adem Kırcı adlı pilotun kullandığı 93-0677 kuyruk numaralı mühimmat yüklü F-16 uçağı Akıncı Üssü'nden izinsiz kalktı, Ankara üzerinde alçak uçuş yaptı.

22:16: Akıncı 4. Ana Jet Üs Komutanlığı'ndan da 4 adet F-16 uçağı izinsiz kalkış yaptı. Diyarbakır 8. Ana Jet Üs Komutanlığı'nda ise 6 adet F-16 uçağı izinsiz kalkışa hazırlandı. İzinsiz tüm kalkışların talimatını veren isim Ahmet Özçetin'di.

22:35: Diyarbakır 8. Ana Jet Üs Komutanlığı'ndan 6 adet F-16 uçağı izinsiz kalkış yaptı. Pilotlar Yavuz İstek, İbrahim Yozgat, Erdem Erdoğan, Fatih Şen, Aziz Ersel Emanet, Ahmet Özdemir, Ceyhan Karakurt ve Yıldıray Korkmaz tarafından kullanılan F-16 uçakları Ankara'ya geldi. İkisi dışında diğerleri Ankara üzerinde alçak uçuş yaptı. İkisi, Erdoğan ve Şen, sonradan İstanbul'a yönelecek olan pilotlardı.

22:42: Selahattin Yorulmaz adlı pilot 94-1563 kuyruk numaralı mühimmat yüklü F-16 uçağı ile yanında Hasan Hüsnü Balıkçı olduğu halde Akıncı

Üssü'nden izinsiz kalkış yaptı, Ankara semalarında alçaktan uçtu.

22:45: Eskişehir Birinci Birleştirilmiş Hava Harekat Merkezi'nden Diyarbakır 8. Ana Jet Üs Komutanlığı arandı, izinsiz kalkan 6 adet F-16 uçağının geri dönmesi için çağrı yapılması talep edildi. Ancak uçakların çağrıya cevap vermediği anlaşıldı.

22:54: Bu saat itibariyle havada darbecilerin Diyarbakır'dan kalkan 6 adet F-16 uçağı, Akıncı Üssü'nden kalkan 4 adet F-16'sı, İncirlik'ten kalkan 2 adet tanker uçağı ve Akıncı Üssü'nden kalkan 1 adet keşif gözetleme (GÖREN) uçağı vardı.

İşin ilginç tarafı havada darbecilerin 13 uçağı varken Hava Kuvvetleri, darbeci olmayan bir tane pilotla bile F-16 kaldırıp darbecilerin uçaklarına önleme veya atış yaptıramıyordu.

00:00: Emniyet Özel Harekât Daire Başkanlığı, Hüseyin Türk ve Uğur Uzunoğlu'nun kullandığı Aslan-3 kodlu 93-0691 kuyruk numaralı F-16 uçağı ile bombalandı. 44 kahramanımız şehit oldu, 34 kişi de gazi…

00:20: Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın uçağının takibi için Akıncı

Üssü'nden 2 adet F-16 uçağı kaldırıldı. Uçaklardan 93-0661 kuyruk numaralı olanını Oğuz Alper Emrah kullanıyordu. 94-0080 kuyruk numaralı olanını ise İlker Hazinedar.

00:33: Akıncı Üssü'nden 2 adet F-16 uçağı daha izinsiz kalkış yaptı.

00:54: Adem Kırcı'nın kullandığı 93-0661 kuyruk numaralı mühimmat yüklü F-16 uçağı ile Mustafa Konur'un kullandığı 93-0670 kuyruk numaralı mühimmat yüklü F-16 uçağı Akıncı Üssü'nden izinsiz kalkış yaptı.

00:56: Ankara İl Emniyet Müdürlüğü binası bombalandı. Bombalamayı, İlhami Aygül'ün ve Mehmet Yurdakul'un kullandığı Aslan-4-1 kodunu kullanan 94-1562 kuyruk numaralı F-16 uçağı yaptı. İki kişi şehit edildi, 39 kişi yaralandı.

01:30: Cumhurbaşkanı'nı taşıyan helikopter alçak irtifada seyrederek, Dalaman Havalimanı'na, ATA uçağının bulunduğu yere geldi ve piste indi.

01:31: Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Dalaman Havalimanı'na geldiği helikopterden inerek ATA uçağına bindi.

01:43: ATA uçağı Dalaman Havalimanı'ndan kalktı.

İSTANBUL'DA DEHŞET SAÇAN İKİ F-16

02:10: İstanbul'a 2 adet F-16 uçağı gönderildi. Bu uçaklardan birinin pilotu Fatih Şen'di. 94-0077 kuyruk numaralı mühimmat yüklü bu F-16 uçağı İstanbul semalarında çok sayıda dalış yaptı. F-16'lar transonik, yani ses hızını aşabilen uçaklar olduğu için bu dalışlar esnasında ses duvarını aşıp sonik patlamalar yarattı. İstanbul'da dehşet saçan diğer F-16'yı kullanan pilot ise Erdem Erdoğan'dı.

03:14: TÜRKSAT Tesisleri, Hüseyin Türk kullandığı Aslan-6 kodlu, 93-0663 kuyruk numaralı F-16 uçağı ile bombalanmaya başlandı. 03:14'ten sonra 03:15, 03:17 ve 03:19'da 4 adet MK-82 bombası TÜRKSAT tesislerine atıldı.

03:20: Cumhurbaşkanı Erdoğan'ı taşıyan ATA uçağı, kule, İstanbul Emniyet Müdürü Mustafa Çalışkan'ın bizzat yönettiği operasyonla darbeci askerlerden kurtarıldıktan sonra Atatürk Havalimanı'nda 0-5 pistine inip Y (Yankee) apronuna park etti.

03:24: Hüseyin Türk'ün kullandığı Aslan-6 kodlu 93-0663 kuyruk numaralı F-16 uçağı ile TBMM'ye 2 adet MK-82 bombalarını attı. 32 kişi yaralandı.

02:35: Pilot Hasan Hüsnü Balıkçı'nın Uğur Uzunoğlu ile birlikte kullandığı Aslan-5 kodlu, 94-0105 kuyruk numaralı F-16 uçağı TBMM'ye 1 adet GBU-10 bombası attı.

03:15: Yavuz İstek'in kullandığı 93-0677 kuyruk numaralı mühimmat yüklü F-16 uçağı Akıncı Üssü'nden kalktı. İddianamedeki ifadesiyle 'Mach üzeri geçişle', Ankara semalarında ses duvarını aşıp sonik patlamalar yarattı.

04:36: Korgeneral Ziya Kemal Kadıoğlu; Başbakan Binali Yıldırım'dan telefonla H-188, yani uçak düşürme yetkisi aldı. Erzurum ve İncirlik meydan pilotlarına durumları müsait ise H-188 yetkisi ile kalkmaları talimatı verildi. Uçaklar hazırlanmaya başlandı. Bu şu anlama geliyordu: Hava Kuvvetleri saat tam 21:43 itibariyle havada olan darbecilere karşı 6 saat boyunca uçak kaldıramamıştı.

04:54: Erzurum'dan 2 adet F-16 uçağı H-188 yetkisiyle kalktı. Böylece darbeye teşebbüs faaliyetinin başlamasından itibaren ilk karşı hava harekâtı başladı.

05:01: Akıncı Üssü'nden kalkan F-16 uçağı Adana İncirlik Üssü'nden kalkan tanker uçağından yakıt aldı.

05:02: Diyarbakır 8. Ana Jet Üs Komutanlığı'ndaki F-16 uçaklarına da H-188, yani uçak düşürme yetkisiyle kalkış talimatı verildi.

05:05: Dalaman'daki F-16 uçaklarına H-188 yetkisiyle kalk talimatı verildi. Bütün H-188 emirleri Korgeneral Ziya Cemal Kadıoğlu tarafından Albay İsmail Üner'e telefon ile bildirildi.

06:19: Cumhurbaşkanlığı Külliyesi yakınındaki köprülü kavşak ve otoparkı, darbe girişiminin adı en sık duyulan pilotlarından Müslim Macit'in kullandığı

Aslan-6 kodlu 93-0671 kuyruk numaralı F-16 uçağı ile bombalandı.

15 kişi şehit edildi, 7 kişi de gazi oldu.

12:57: Başbakan Binali Yıldırım Çankaya Köşkü'ne geldi ve kameraların karşısına geçerek darbeye teşebbüsün bastırıldığını millete duyurdu. Böylece Türkiye tarihinin en zorlu gecesi, 15-16 Temmuz gecesi kayıplar olsa da milletin ve milli kuvvetlerin zaferiyle sonuçlandı.

Yukarıda 04:54 ile başlayan cümleyle devam edelim: Buradaki gecikmenin sırrı hem çok basit, hem de karmaşık. Adil Öksüz'ün, SIR plakalı aracıyla 27 Aralık 2015 ile 6 Temmuz 2016'da yaptığı Ankara ziyaretleri neden gecikmeli olarak keşfedildiyse ilk 'milli uçak' da o yüzden yaklaşık 7 saatlik gecikmeyle kalkabildi. Bir başka deyişle devlet, Hava Kuvvetleri imamını bulmakta geç kaldığı gibi darbe girişimine havada karşı koymakta da geç kaldı.