TİMUR SIRT TİMUR SIRT

E-ticarete adım için demokratik çözüm

15 milyon dolarlık yatırımla finans teknolojileri şirketi Iyzico’yu kuran genç girişimci Barbaros Özbugutu, birçok şirketin e-ticarete adım atışını kolaylaştırdı. Özbugutu, mobil ödeme konusunda Türkiye’den dev bir oyuncunun çıkması gerektiğini belirtti

Almanya'da ikinci kuşak Türkler'in sadece futbol değil, girişimcilik alanında da başarılar elde edebileceğini gösteren Iyzico CEO'su Barbaros Özbugutu, 1999'da çağrı merkezi çalışanı olarak başladığı çalışma hayatında tepe yöneticiliğe kadar yükselmiş.
Alternatif ödeme teknolojileri konusunda Avrupa'nın en büyüklerinden biri olan Klarna'nın büyüme hikâyesinde önemli bir payı olan Özbugutu, Türkiye'de yüksek potansiyel olduğunu fark ederek Iziyco'yu kurmuş. Ödeme sistemlerinin demokratikleşmesine katkı sağladıklarını vurgulayan Özbugutu, "Eğer siz Maslak'ta bir iş kurarsanız, bankacı tanıdıklarınız varsa, sanal pos işini bir kaç günde kurarak internetten satışa başlarsınız. Oysa Anadolu'dan Kars'tan veya Trabzon'dan bir küçük işletmenin sanal posa sahip olması çok zordur" diye konuştu. Her banka ile tek tek anlaşma yapmayı gerektiren ve çoğu zaman başarılı olmayan süreci 24 saate indirdiklerinin altını çizen Özbugutu, "Bugün bir ev kadını veya küçük esnaf bile elektronik ödeme yoluyla emeğinin karşılığını alıyor. Bizim işimizin en güzel yanı ödeme sistemlerini herkesin kolayca kullanmasını sağlayacak demokratikleşme sürecine katkı sağlamak. Eşitleyici olmak zorundayız. Bu yüzden e-ticarete yeni başlayan bir KOBİ veya H&M, Zara gibi devlere de online ödeme çözümü sunuyoruz" diye konuştu.

GİRİŞİMCİ DOSTU ÇÖZÜM
Türkiye'de tüm girişimcilerin mobil ve elektronik ödeme konusunda aklına gelen ilk çözüm olmayı istediklerini belirten Özbugutu, "Girişimcilere sadece ödeme çözümü sunmuyoruz. Aslında onlara kendi işlerine odaklanmalarını sağlamanın dışında mentorluk ve abilik gibi destekler veriyoruz" dedi. Özbugutu, Armut.com gibi başarılı girişimciden uluslararası markalara kadar herkesin e-ticarete ve sanal POS uygulamalarına kolayca ulaşmasını sağlayabildiklerini sözlerine ekledi.

KOLAY, HIZLI, GÜVENİLİR
Müşterilerinin para kazandığı zaman kendilerinin de kazandığına dikkat çeken Özbugutu, yaptıkları işin oldukça kritik olduğunu söyledi. Girişimcilerin veya şirketlerin emeğinin karşılığını elektronik ödeme sistemiyle aldıklarının altını çizen Özbugutu, "Biz bu kritik süreci ne kadar kolay, hızlı ve güvenilir şekilde yönetirsek, o derece başarılı oluruz. Bizim başarımız pek çok girişimin başarılı olmasını sağlayacak yatay bir çözüm sunuyor. Karmaşık değil, kolay bir çözüm sunmalıyız. Sistemi kullananlar mutlu olmalı" ifadelerini kullandı.

TÜRKİYE'DEN BİR DEV ÇIKMALI
Dünyada mobil ödeme konusunda Amerika'da PayPal, Avrupa'da Klarna, Uzakdoğu'da Ali Pay gibi dominant şirketlerin olduğunu söyleyen Özbugutu, "Türkiye'de ödeme sistemleri konusunda dominant şirketin olmamasını fırsat olarak gördük. Bunu değiştirecek potansiyele sahibiz. Avrupa, ödeme sistemleri konusunda geçmişin coğrafyası. Türkiye ise mobil ödemeler konusunda geleceğin coğrafyası. Eğer biz başarılı olacağımızı kanıtlarsak, insanların önüne kolay entegre edilebilir, basit bir çözümü sunarsak başarılı olabiliriz. Böylece Türkiye'den çıkan finans teknolojileri devi olmayı hedefliyoruz" ifadelerini kullandı.

"İki kültürden de beslenerek büyüdük"
Iyzico'nun kritik pozisyonlarında halk dilinde Almancı diye söylenen, ikinci kuşak iyi eğitimli insanları değerlendiren Özbugutu, iki farklı kültürün kendileri için nasıl zenginliğe dönüştüğünü şöyle anlatıyor: "Ben Türk ve Alman kültürünün ortaklaşa yarattığı farklı zenginliğe çok şey borçluyum."

"Neden sorusu sorumluluktur"
Şirkette herkesin birbirine neden sorusu sormasına gayret ettiklerini söyleyen Özbugutu, "Aslında neden sorusunu sorarak hataların önceden fark edilmesini sağlıyoruz. Neden sorusunu sormak bir sorumluluktur. Karar aşamasına gelmeden sormalıyız. Sorulara hazırlıklı olmak gerekiyor. Herhangi bir sorumlu hissediyorsanız, bu soruyu sormak zorundasınız" diye konuştu.

3 önemli kırılma anı
"İlk yatırımı almak ilk kırılma anı oldu. Bizim için önemli bir kırılma anıydı" diyen Özbugutlu, sonraki kırılma anlarını şöyle anlattı: "Ölçeklenebilir, 10 bin değil, yüzbinlerce kullanıcı için de kullanılacak çözümü yaratmak ikinci kırılma anıydı diyebilirim. Üçüncüsü de aslında son yatırım turunda 15 Temmuz'dan sonra bize ve Türkiye'nin geleceğine olan güvenle aldığımız 15 milyon dolarlık yatırım üçüncü kırılma anı diyebilirim."

"Aileni seçemezsin ekibi seçersin"
İşin anahtarının iyi bir ekip olmaktan geçtiğini vurgulayan Özbugutu, sebebini şöyle anlatıyor: "Biz bir aile değil, biz bir ekibiz diyoruz. İnsan ailesini akrabalarını seçemez. Ancak çalıştığı ekip arkadaşlarını seçebilir. Ben işe başlarken de CEO olarak göreve başlamıştım. Şİmdi de aynı pozisyondayım. Ancak kendimi yetiştirmek zorundayım. Eğer yeterli olamayacak konumda olursam benim de görevimi daha iyi kişiye devretmem gerekir."