Çocuk beslenmesinde tehlike abur cubur

Çocuk beslenmesinde tehlike abur cubur

Abur cubur ve fast food tarzı besinler her zaman çekicidir. Ancak maalesef obezite, diyabet ve kalp hastalıklarına davetiye çıkarıyorlar.

  • Çocuk
  • Cuma 25.08.2017 09:49
Küçük yaşlarda kazandırılması gereken sağlıklı beslenme alışkanlığı, yetişkin döneminde yaşanabilecek birçok hastalığın önüne geçiyor. Çocuklar sosyal davranışlarda olduğu gibi yeme davranışında da anne-babayı örnek alıyorlar. Çocuğa sağlıklı yeme alışkanlığı kazandırmak için anne-babanın da sağlıklı beslenip çocuğa model olması gerekiyor. Anlayacağınız siz kola içerken çocuğunuza ayran içirmeye çalışmanız anlamsızdır. Çocuklarınızın sağlıklı gelişimleri için onları abur cubur ve fast food gibi zararlı yiyeceklerden uzak tutmalısınız. Beslenme ve Diyet Uzmanı Dilara İsmailoğlu, abur cubur gıdaların büyüme çağındaki çocukların sağlığını nasıl olumsuz etkilediğini anlattı. Ayrıca annelere sağlıklı atıştırmalık önerilerinde bulundu.

Sağlıklı yeme alışkanlığı

1-3 yaş grubunun beslenmesinde en önemli husus, çocuğun yemek yeme alışkanlığı kazanmış olmasıdır. Çocuklar ilk duygusal bağlarını kendisini besleyen kişilerle kurarlar. Bu bakımdan çocuğun sağlıklı yeme alışkanlığı kazanmasında büyüklerin (anne, baba, büyükanne, büyükbaba) tutumları önemlidir. 4-6 yaşta, çocuk artık söylenenleri dinleyip anlayacak duruma gelir. Anne, hazırladığı yiyeceklerin vücut için yararlarını devamlı olarak çocuğa anlatmalıdır. Anne-baba öğün atlarsa veya çay, simit, gazoz, şeker ve çikolata çok tüketilirse çocuk da tüketecektir. Kahvaltı yapmayan bir annenin, çocuğuna kahvaltı yapmanın yararlarının anlatması hiç inandırıcı olmaz. Ya da sebze yemeği yemeyen babanın, çocuğuna bu besinlerin değerini anlatması hiç gerçekçi değildir.

Hazır gıdalar büyüme ve gelişimi olumsuz etkiliyor

Abur cubur ve fast food tarzı besinler kolay ve çabuk tüketilir. Hiçbir besleyici değeri olmayan bu yiyeceklerin yağ içeriği çok yüksektir, genellikle doymuş veya hidrojenize edilmiş trans yağlar içerir. Bu da kalp hastalıklarına ve obeziteye zemin hazırlar. Vitamin ve minerallerden fakir ve lif-posa değeri düşük olduğundan; sindirim rahatsızlıklarına ve çeşitli kanser türlerine neden olabilir. Raf ömrünün uzun olması için içlerinde koruyucu madde bulunur. Aşırı tuz ve şeker içermeleri tüketim sıklığına bağlı olarak ileriki yıllarda hipertansiyon ve diyabet hastalığına neden olur. Yani hazır gıdalar içeriğindeki katkı maddelerinden dolayı birçok hastalığı tetikler. Şeker ve yağ oranının fazla olması, vitamin ve mineralleri içermemesi de özellikle büyüme çağındaki çocuklar için oldukça zararlıdır.

Market alışverişine dikkat!

Birçok anne-baba çocuklarıyla market alışverişine gittikleri zaman cips, çikolata ve bisküvi reyonlarında sıkıntı yaşarlar. "Tamam, 1 tane alabilirsin" diye başlayan konuşmalar, kasada ağlayan çocuğu sakinleştirmeye çalışırken "Tamam ama bu son olsun". sözleriyle son bulur. Anne-babalar her seferinde bir daha çocukla markete gitmemek için kendi kendilerine söz verirler. Aynı zamanda çocukları abur cubur yerken de büyük bir vicdan azabı çekerler. Çocuğunuz, arkadaşlarının abur cubur yediğini gördüğünde kendisine haksızlık yapıldığını düşünerek onu kısıtladığınız için size kızabilir. Böyle durumlarda çocuğunuza abur cuburun sağlığını olumsuz etkileyeceğini anlatmalı ve ileride yaşayabileceği sıkıntılardan bahsetmelisiniz.

Abur cuburu ödül olarak kullanmayın

Çocuğunuz ödül olarak abur cuburu öğrenirse, sağlıklı besinleri bir ceza gibi algılamaya başlayabilir. Bu da aslında iyi niyetle başlanan ödüllendirme programının kabusa dönüşmesine neden olur. Eğer çocuğunuz o öğünde yemek yememek için ısrar ediyorsa, zorlamayın. Ancak çocuğunuz yemek sonrası acıktığında büyük ihtimalle, abur cubur yemek için tutturacaktır. Böyle bir durumda tutarlı olmalı ve bir sonraki öğüne kadar ona karnını doyuracak bir şey vermemelisiniz.

Ev yapımı sağlıklı atıştırmalıklar

Ara öğünlerde çocuklara meyve yedirme alışkanlığı kazandırmalı, eğer taze meyve sevmiyorsa kuru meyveler denenmelidir. Blender'dan geçirilen meyve-süt ya da meyve-yoğurt karışımları çocukların hoşuna gidecek bir atıştırmalık alternatifi olabilir. Ayrıca evde, tam tahıllı ve kepekli undan hazırlanan kek ve kurabiyeler de iyi bir seçenek olabilir. Bütün bu yöntemlerin yanı sıra çocuğa iyi bir model olmak ve onunla birlikte sağlıklı yıllar geçirmek için; anne-babalar da sağlıklı gıdalar tüketmeye özen göstermelidir ve abur cuburdan uzak durmalıdırlar. çocuk: beslenme Çocuğunuz ödül olarak abur cuburu öğ renirse, sağlıklı besinler i bir ceza gibi algılamaya başlayabilir. Bu da aslında iyi niyetle başlanan ödüllendirme programının kabusa dönüşmesine neden olur.

Öneriler

-Öğün aralarında lüzumsuz besinler yemesi, çocuğun tek yönlü beslenmesine neden olur. Ara öğünlerde süt, ayran ve meyve yemesini sağlayın. Şekerli yiyecekler, toz içecekler ve çay, çocuğa yarardan çok zarar verir. Çocuklar en çok okul çağında kilo alırlar. Çünkü okulda abur cubura daha yakın olurlar. Bu hususta onu gazlı içeceklerden, cipslerden ve kızartmalardan uzak tutun. Beslenme çantasına evde hazırladığınız sağlıklı atıştırmalıklardan koyabilirsiniz.
-Marketlerde satılan hazır ürünlerin etiketleri mutlaka kontrol edilmelidir. Çocuklarınız için etiket okumaya başlayın. Çocuğunuza da bu alışkanlığı kazandırın.
-Çocuklar dört besin grubundan zengin beslenmelidir. Bu besin grupları süt, et, sebze-meyve ve tahıldır. Ara öğünlerde ceviz, fındık, ev yapımı kek, süt, meyve, ayran ve ekmek arası peynir verilebilir. Meyve yerine meyve suyu verilmemelidir. Çünkü meyve suyu haline gelmiş meyvede posa kaybı olur. Çocuklar, kemik ve diş gelişimi için süt de tüketmelidirler.
-Kahvaltı çok önemlidir. Bütün gece süren açlıktan sonra vücut ve beyin enerjiye gereksim duyar. Kahvaltı yapılmadığı takdirde dikkat dağınıklığı, yorgunluk, baş ağrısı ve zihinsel performansta azalma olur. Bu nedenle tüm çocuklar güne yeterli ve dengeli bir kahvaltıyla başlamalıdırlar.
-Çocuğunuzun haft ada iki kez balık yemesine özen gösterin. Balıkları kızartmak yerine fırında ya da ızgara gibi yöntemlerle pişirin.

Hazırlayan: Başak DOĞRU
BİZE ULAŞIN