Gelişim için önemli bir spor: Yüzme!

Gelişim için önemli bir spor: Yüzme!

Eğer çocuğunuz hala yüzme bilmiyorsa bu yaz öğretmenin tam zamanı!

  • Çocuk
  • Pazartesi 25.09.2017 15:04

Yaz gelince çocukları da suyla haşır neşir bekliyor demektir. Ancak işin olunca da hem güvenlik hem konularda dikkatli olmakta yarar var. Yüzmenin, çocuklar için çok sağlıklı ve yararlı sporlardan biri olduğunu biliyoruz. Yüzmek, vücudun birçok organını ve vücuttaki birçok kası birden çalıştırıyor. Haydi o zaman çocukların sağlıklı gelişimine katkı sağlaması açısından önemli spor dallarından biri olan yüzmeyle ile ilgili her şeyi Coliseum Sportif Yaşam Merkezi'nden Yüzme ve Dalış Eğitmeni Yeşim Aygün'den öğrenelim.

Yüzmenin çocuk gelişimindeki önemi
Yüzme branşı çocuklarda kas-iskelet yapısının gelişimine yardımcı olan bir spor dalıdır. Bütün spor dallarının temelini oluşturur. Çocukların koordinasyonlarını geliştirir ve ileride yapacakları spor dalları için anne-babalara yüzme eğitimi mutlaka tavsiye edilir. Ayrıca metabolizmayı hızlandırarak yemek problemi olan çocukların daha fazla acıkmasını ve yemek yemesini de sağlar. Yüzme becerisi yeni hareket imkanları sağladığı gibi, tehlikelerden de korur. Kesin olarak şunu söyleyebiliriz: Çocuklar suya ne kadar erken alışırlarsa, o kadar iyi olur. Yüzmeye başlamak için en uygun dönem 5 ila 8 yaş arasıdır. Yüzme, aynı zamanda özgüveni ve bağımsızlık duygusunu da geliştirir. Eğer çocuğunuz yüzmeyi sevmiyorsa biraz hayal gücü ile birçok alışılagelmiş kara oyununu suyun içinde yaptırarak suyu ve yüzmeyi sevmesi sağlanılabilir (avcılık, batan ördek v.s.). Ayrıca yüzme sporu, ergenlik döneminde beden gelişimini hızlandırır. Bu nedenle ergenlik dönemindeki gençler ve çocuklar için daha yararlı sonuçlar verir. 1 saat yüzen kişi, ortalama 500 kalori harcar. Ülkemizde nüfusun yarıdan fazlası yüzme bilmiyor. Avrupa ülkelerinde ise yüzme, ilköğretim okullarında zorunlu ders olarak okutuluyor. Yüzme dersleri bizde de zorunlu hale getirilmelidir.

Klorlu havuzların riskleri…
Klor; sularla bulaşan, tifo, kolera, "salmonella" gibi hastalıklara karşı büyük bir rol oynar. Ama kloru solumanın getireceği tehlikeler, klorlu su içmenin getireceklerinden çok daha fazla olabilir. Çünkü bir duş sırasında solunan veya cilt yoluyla emilen kloroform (klorlanmış sudaki en yaygın zehirli kimyasal) miktarı, klorlanmış içme suyundan alınandan tam altı kat fazla olabiliyor. Yüzmeyle ilgili önemli güvenlik kuralları Eğitilmiş havuz personelinin, özellikle havuzun yoğun olarak kullanıldığı zamanlarda havuz etrafında olmaları sağlanmalıdır. Çocuklarıyla beraber havuzda olan ailelerin bir gözü mutlaka çocukların üzerinde olmalıdır. Çocuklar saniyeler içinde ve sessizce boğulabilir. Eğer denizde yüzüyorsanız, suya girmeden önce görevli cankurtaranın sahilde olup olmadığı kontrol edilmelidir. Yüzme öncesi ve sonrası beslenme Yemeğin üzerinden en az iki saat geçmeden yüzülmemelidir. Yemekten sonra yaklaşık 1.5 saat kan; beyin ve kalpten uzaklaşır. Herhangi bir kalp sorunu olanlar için yemek üstüne çalışma yapılması tehlikeli olabilir. Bu tehlikeli durumlar kalp sorunu olmayanlarda da gözükebilir. Yalnız şunu unutmamak lazım, "Yemek" dediğimiz, bir lokma bir şey demek değildir. Az ve sulu besinler (içecekler, karbonhidratlar) yenildiğinde iki saat beklemeye gerek yoktur. Aç karnına yüzmenin hiçbir zararı olmaz. Yüzme aralarında vücudun su gereksinimini karşılamak çok önemlidir. Şayet ter yoluyla ve diğer yollarla yitirilen su karşılanmazsa baş ağrısı, bitkinlik, genel bir isteksizlik gibi sonuçlar ortaya çıkabilir. Kramp girerse… Yüzme sırasında kramp girmiş kişi öncelikle sakin olmalıdır. Çünkü heyecan, kas krampını arttırır. Kramp girmiş ayağınızı ayak parmak uçlarından tutarak dizinizi bükmeden gergin tutup sırt üstü yüzerek kıyıya ya da havuz kenarına ulaşın. Su dışına çıktığınızda oturarak ya da havuz kenarında su içinde vücudunuzu duvara sabitleyin kramp girmiş olan ayağınızı yukarı kaldırarak ya da yatay pozisyonda gergin tutun. Çocuklar için yararları

  • Yüzme çocuklarda tüm kasların ahenkle hareket etmesini sağlarken, kol ve göğüs kaslarını canlandırır.
  • Kuvvet ve zindelik kazandırır.
  • Bir çocuğun suda güvenli bir şekilde eğlenebilmesi için, yüzmek kaçınılmaz bir gereksinim olmakla birlikte, sadece kazadan korunmak için bir önlem olmaktan ibaret değildir. Yüzme yeteneği, çocuğun gelişiminde etkili olur. Bağımsızlığı ve özgüveni geliştirir.
  • Suyun içinde çocuklar değişik duyu ve hareket tecrübeleri edinebilirler. Basınç duygusunu, karşı kuvveti ve kaldırma kuvvetini tecrübe ederler. Su cilt dokusuna masaj yapar ve denge hissini geliştirir. Bununla beraber yüzme sayesinde çocuklar değişik duyularla vücut bilincini geliştirirler.

Hazırlayan: Aytülike KESKİN

BİZE ULAŞIN