İştahını arttırmanız için 10 öneri

İştahını arttırmanız için 10 öneri

Çocuklar, üstün bir inatçılık performansı ile yemek yememeye direniyor olabilirler. Ama azimli bir annenin elinden kurtulmak da pek kolay değil !

  • Çocuk
  • Çarşamba 01.11.2017 14:12

"Çocuğuma saatlerce yemek vermesem, umurunda bile olmuyor"… Bu tür yakınmaları çevremizde sıkça duyuyoruz, çünkü pek çok annenin ortak sorunu; iştahsız çocuklar! Bu durum anneleri kimi zaman zorlasa da asla yıldırmıyor. Aksine çocuklarına bir lokma daha fazla yedirebilmek için her yola başvuruyorlar. Acıbadem Altunizade Hastanesi'nden Beslenme ve Diyet Uzmanı Hazal Çatırtan'a göre iştahsız çocuklara yemekleri sevdirmenin bazı püf noktaları var.

1.Yeni tatlara alışması için zaman tanıyın ve besinleri karıştırmayın
Çocukların yeni tatlara alışması için en az 8 defa denemesi gerekebilir. Bu nedenle her denemede, her besinde sabırlı olunmalıdır. Besinler birbirine karıştırılmadan ve bulamaç yapılmadan denetilmeli, çocuğun besini tanıması, sevip sevmediğini anlaması ve o tada alışması için zaman tanınmalıdır.

2.Rol model olun
Çocukların ilk gözlemlediği ve örnek aldığı kişiler anne-babasıdır. Sadece hareketlerinizi değil, alışkanlıklarınızı da taklit ederler, buna beslenmeniz de dahildir. Yanında sevmediğinizi belli ederek yediğiniz herhangi bir besin olursa veya herhangi bir besini sevmediğinizi duyarsa, benzer alışkanlıkla o da sevmeyecektir.

3.Tatlı-sert otorite sağlayın
Çocuğunuz bu konuda kararlı olduğunuzu anlamalı, ancak bunu size karşı kullanmamalıdır. Onunla yemediği için kızgın, gergin, çaresiz olduğunuzu belli etmeyecek şekilde iletişim kurun. Bu durumu ilginizi çekmek için kullanabilir. Bu nedenle yemesi gerektiğini, ancak seçimin ona ait olduğunu belirtmeli ve kararınızdan dönmemelisiniz.

4.Sofraya ailecek oturun
8. aydan itibaren çocuğunuzu aile sofrasına oturtun. Sofranızdan ona göre de hazırlanmış yemeklerden vererek, yemek yemenin aynı zamanda sosyal bir olay olduğunu gösterin. Sürekli televizyon karşısında yemek yiyen çocuğunuzu da ailece yemek yemek için bekletin ve aileyle yemek yemenin zevkli olduğunu ona gösterin.

5.Bırakın kendi yesin
Her ne kadar sizin gözünüzde küçük de olsalar çocukların da birer birey olduğunu unutmayın. 8.aydan itibaren parmak besinlerle (salatalık, havuç vb.) Başlayark, kendi kendine beslenme yolculuğuna çıkmasını sağlayın. Dökse de müdahale etmeyin, kendini geliştirmesine ve eğlenerek yemesine izin verin.

6.Mutfağa birlikte girin ve ilgisini çekecek tabaklar hazırlayın
Çocuğunuzla birlikte mutfakta birşeyler hazırlayın. Size malzeme vermesine, bazı şeyleri karıştırmasına izin verin. Birlikte eğlenceli tabaklar hazırlayın, pankeklerden ayıcıklar veya yumurtadan civcivler yapabilirsiniz. Bu çocuğunuzun hem işin içinde hissetmesine hem de yemek yapmayı ve yemeyi eğlenceli bulmasına yarayacaktır.

7.Israr etmeyin, ama alternatif de yaratmayın
Çocuğunuz yemek yemediyse veya tabağını yarım bıraktıysa ısrar etmeyin. Kendisine yarım saat süre tanıyın ve o süre sonunda kalanları
kaldırın. Ara öğünde de bir alternatif sunmazsanız öğünlerini zamanı geldiğinde bitirmesi gerektiği öğrenecektir.

8.Oyun oynayarak yedirin
Çocuğunuz 1 yaşında ise belli oranda oyunla ve kandırmaca ile yemek seanslarını daha çekici hale getirilebilirsiniz. Ancak bunu, videoya kaydedilmiş reklam serilerinin önüne çocuğu oturtarak, her reklam döngüsünde ağzını robot gibi açan bir çocuk noktasına kadar götürmeyin.

9.Yedikleri size göre değil kendine göre olsun
Çocuk beslenmesindeki temel beklenti, çocuğun besinleri miktar olarak fazla değil, çeşit olarak fazla tüketmesidir. Bu nedenle onu kendinizle bir tutmayın, sizin yediğiniz miktarı yemesini beklemeyin. Tabakları sizinkinden küçük ve ilgi çekici olsun. İçerisine farklı çeşit besinlerden azar azar koyarak da ihtiyaçlarını karşılamanız mümkün. Tepeleme makarna yerine 1 kaşık makarna. 1-2 köfte ve 1-2 kaşık sebze ile çok dolu olmayan bir tabak yaratın, gerekirse bu malzemelerden ilgi çekici bir figür de deneyebilirsiniz.

10.Yemek saatlerini düzenleyin ve acıkmasını bekleyin
Çocukların mide hacmi küçük olduğundan sıvı veya besleyici değeri olmayan gıdalar ile tokluk sağlanması, ana öğünlerde kendisine faydalı olan besinleri tüketmesini engelleyecektir. Bu nedenle her gün aynı saatte yemek yedirmeye ve acıksa dahi o saati beklemesi gerektiğine çocuğunuzu alıştırın. Uyanır uyanmaz veya acıktığından emin olmadan yemek yedirmeyin.

"Sevmediği yemekler için alternatifler sunun"
Sevmediği yemekler için çocuğunuzu zorlamanız daha çok direnmesine ve sadece o besine karşı değil, yemek yemeye karşı bir direnç göstermesine sebep olacaktır. Her besinin bir alternatifi olabildiğini unutmayın. Başka besinlerle birlikte vermek bir seçenek olabilir. Parça et yerine kıymalı makarna, sade yoğurt yerine içine meyve doğradığınız bir yoğurt, sebzenin kendisi yerine ondan yaptığınız bir çorba da size bu süreçte yardımcı olabilir. Çocuğunuz yine de o besine karşı direniyorsa; et sevmeyen çocuğunuza yumurta, süt sevmeyen çocuğunuza yoğurt, ıspanak sevmeyene de diğer koyu yeşil yapraklı sebzeleri vermeyi deneyebilirsiniz.
Beslenme ve Diyet Uzmanı Hazal Çatırtan

Hazırlayan: Aytülike KESKİN

BİZE ULAŞIN