Hamileyim, korkuyorum

Hamileyim, korkuyorum

Onu kucağınıza alacağınız güzel günleri düşünün, endişe ve korkularınızı bir kenara bırakıp hamileliğinizin tadını keyifle çıkarın.

  • Hamilelik
  • Salı 29.08.2017 10:58

Kadınların hayatlarındaki en özel süreçlerden biri olan hamilelik, yaşanan korku ve stresle birlikte süreci keyifli olmaktan çıkararak, anne adaylarının mutluluklarına gölge düşürebiliyor. Peki, hamilelik endişelerini bu denli korkuya çeviren sebepler neler? Hamilelik korkularıyla başa çıkabilmenin çok da zor olmadığını söyleyen Psikiyatrist Dr. Orhan Karaca'nın, anne adaylarını rahatlatacak önerileri var. Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Op. Dr. Orkide Şancı'ya göre de korkunun en önemli sebeplerinden biri doğumda yaşanacak ağrı hissi ve bu konuda bazı noktalara dikkat edilerek kolay bir doğum yapmak mümkün.

Korkunun nedenleri

Anne adaylarının hamilelik süreciyle birlikte fiziksel birtakım değişiklikler geçirmeleri, eşlerinin artık onları beğenmeyeceği yönünde geliştirdikleri düşünceler ve bebekle birlikte hayatlarının değişeceği fikri çeşitli korkulara kapılarak, annelik heyecanını yaşamalarına engel olabilir. Anne adaylarının bu düşüncelere kapılarak endişelenmeleri aslında oldukça olağan bir durumdur. Hamilelik, beraberinde getirdiği bilinmezliklerle böyle düşüncelerin oluşmasına neden olur. Anne adaylarının yaşadıkları sürecin normal olduğunu bilmeleri ve korkularla başa çıkabilmeleri gerekir. Hamilelik konusunda bilinçli olan kadınların, hamilelik ve doğum korkuları daha az görülür. Bu konuda az bilgiye sahip kadınlarda ise korkular daha yoğun yaşanır. Fiziksel değişimlerin yanı sıra, anne adaylarının psikolojik yapılarında da çeşitli değişimler meydana geldiği için depresyona girmeleri de daha kolay olur. Bebeğin sağlıksız doğma ihtimali, doğum anında hissedilecek ağrı, eşi tarafından istenmeyeceği endişesi ve iyi bir anne olamama ihtimali gibi durumlar hamilelikle birlikte ortaya çıkan korkuların başlıca sebeplerindendir. Bu da anne adayının depresyona girmesine neden olabilir. Hamilelik depresyonunun en sık görülen belirtileri; yorgunluk, isteksizlik, sürekli ağlama hissi, aşırı alınganlık, karamsar düşünceler ve sinirlilik halidir. Ayrıca daha önceki hamileliklerinde depresyona girmiş anne adaylarının tekrar depresyona girme ihtimalleri diğerlerine göre daha yüksektir.

Korkularla baş etmek mümkün

O Anne adayları kendileri için en doğru yolu seçerek bunu hayatlarında uygulamalı ve stresle başa çıkabilmeyi öğrenmelidir.
O Yaşadıkları endişeyi yakın oldukları kişilerle, özellikle baba adayıyla paylaşmaları; korkularıyla başa çıkabilmeleri için atabilecekleri ilk adımdır. Korkularını dile getirdikçe endişelerinin birçoğunun yersiz olduğunu görecek ve daha sakin olmaya başlayacaklardır.
O Daha önce doğum yapmış annelerle endişelerini paylaşmaları da, anne adaylarına yardımcı olacaktır. Benzer süreçleri yaşamış kişilerle görüşmeleri yalnız olmadıklarını anlamalarını ve aynı süreci yaşayan kişilerin sorunsuzca atlattıklarını görmelerini sağlayacaktır. Böylece süreçle ilgili olumsuz düşünceler ortadan kalkacaktır.
O Hamilelik sürecinde devam edilebilecek kurslara katılmak anne adaylarının belirsizliklerden kurtularak bilgilenmelerine yardımcı olacaktır. Hamilelik ve doğumla ilgili bilgiler arttıkça, çevreden duydukları korkutucu bilgilerin birçoğunun gerçek olmadığını görerek rahatlayacaklardır.
O Doğru beslenmek ve spor yapmak, serotonin hormonunun düzenli salgılanmasını sağlayarak, anneyi daha mutlu biri yapacaktır. Düzenli olarak yürüyüş yapmak stresle başa çıkmaya yardımcı olacaktır.

Bebeği olumsuz etkiler

Hamilelikte, annenin tüm hisleri bebeğin etkilenmesine neden olur. Anne gergin ve stresli olduğunda bu durum bebeğin gelişim sürecini olumsuz etkileyebilir. Hamilelik sırasında yaşanan endişe, korku ve stres, bebeğin erken doğmasına dahi sebep olabilen ciddi bir problemdir. Hamilelik süresince devam eden derin üzüntü ve kaygı, ileride çocukta oluşabilecek dikkat eksikliği ihtimalini artırır. Bu nedenle anne adayının stresini kontrol altında tutması ve bebeğin bu durumdan etkilendiğini unutmadan hareket etmesi gerekir.

Eş desteği önemli

Hamilelik sürecinde baba adayına da önemli görevler düşer. Anne adayının kendini yalnız hissetmemesi, baba adayının vereceği destekle mümkündür. Anneyi en büyük sıkıntıya sokan konu; kilo almak ve fiziksel birtakım değişiklikler yaşamaktır. Artık eskisi kadar güzel olmadığını ve beğenilmeyeceğini düşünen anne adayları çeşitli psikolojik sorunlar yaşayabilirler. Eşlerin bu süreçte onları teskin etmeleri ve fiziksel durumlarıyla ilgili esprili konuşmalar içerisine girmemeleri gerekir. Bebeği heyecanla beklediklerini sürekli olarak vurgulamaları, anne adayını motive edici güzel sözler sarf etmeleri ve hamileliğin bütün süreçlerinde eşlerinin yanlarında olmaları; anne adayının kendini daha iyi hissetmesine ve stres düzeyinin azalmasına yardımcı olacaktır.

Doğumdan korkmayın!

Hamilelik sürecinde yaşanan korkuların en önemli nedenlerinden bir tanesi doğum anında yaşanacak ağrıyla ilgili duyulan korkulardır. Doğum ağrılarını azaltmanın ve doğumun kolay olmasının yolları vardır. Her insanın acı eşiği ve acıya verdiği tepki birbirinden farklıdır. Gevşeme egzersizleri, nefes alma teknikleri ve değişik pozisyonlar doğum ağrılarının azaltılmasını sağlar. Doğum sürecinde uygulanacak gevşeme teknikleri, anne adayının hissedeceği ağrının azalmasına yardımcı olur. Doğum esnasında yanında olacak kişinin ise stres belirtilerini bilmesi ve anne adayını doğru yönlendirebiliyor olması gerekir. Gevşeme teknikleri hamilelik sürecinde düzenli olarak uygulanmalı ve bu süreci takip eden ve bilen bir kişinin doğum esnasında anne adayına eşlik etmesi gerekir. Doğum süresince doğru nefesler almak, anne adayının kasılmalarla başa çıkmasına yardımcı olur. Düzenli nefeslerle vücuda giren oksijen miktarı artarak, daha rahat hissetmek mümkün hale gelir. Nefes teknikleri hissedilen ağrıyı azaltmasa da paniğe kapılmayı engelleyerek, sancılarla başa çıkmayı kolaylaştırır. Doğru seçilen doğum pozisyonu, rahim kasılmalarının yarattığı gerginliğin hafiflemesine yardımcı olarak ağrı hissini azaltır. Doğru pozisyonları doğuma hazırlık kurslarında öğrenmek mümkün olabildiği gibi, ideal bir doğum destekçisi de bu konuda anne adayını yönlendirecektir.

"Dışarı çıkın ve sosyalleşin"

Sosyalleşmek, keyifli aktivitelere katılmak; anne adayının hamilelik dışında başka şeyler düşünmelerini sağlayacak ve olumsuz düşünceler geliştirmelerini engelleyecektir. Anne adayının içine kapanmasına ve sürekli evde yalnız kalmasına izin vermemek için yakın arkadaşlarına ve ailesine önemli roller düşer. - PSİKİYATRİST DR. ORHAN KARACA

Hazırlayan: Başak Doğru Yeterler

BİZE ULAŞIN