Türk sanatı dünyada nasıl yükselir?

Bu yıl dünyada isimlerini duyuran, farklı alanlardan dört sanatçıyı bir araya getirdik. Yurtdışındaki saygın mecralarda işlerini tanıtan isimler, Cumartesi SABAH'a 'Türk sanatı ve sanatçısı dünyada nasıl yükselir'i anlattı

- Dünyaya açılmak için vizyon sahibi olmak önemli midir?
- Derya Alabora: Şu yaşımda anlıyorum ki, vizyonsuz insan hiç bir yere gidemiyor. Ben okulu bitirdiğim zaman, bizim için Yeşilçam bile çok uzaktı, ufkumuz çok küçüktü. Şimdiki aklım olsa, 20 yaşında dünyaya iş yapmak için çok emek harcardım. 60 yaşından sonra 'Oralarda görüneyim,' diyecek zamanı geçmiş bulunuyorum.
- Dünyanın dev isimlerinden işi öğrenmek, modanın devler liginde olmak için güçlü bir 'amca' lazım mı?
- Alican İçöz: Hayır, hiç yok. Ben çalıştığım markalara, telefon tacizi, üzerine e-mail, olmadı kapılarda portfoylom ile bekleyerek girdim. Ciddi yerlerde, torpil filan işlemiyor zaten.
- Dünyada isim yapmak için üretkenlik, hızlı çalışmak önemli midir?
- Yaşam Şaşmazer: Ben çok geleneksel tekniklerle çalışıyorum. Heykellerimi tahtadan yonttuğum için senede en fazla 10 iş üretebiliyorum. Bu yüzden bazı sanatçılara göre daha az sergi yapabiliyorum, ama kendi adıma tatmin edici bir yerde duruyorum ve mesleğimde ilerliyorum.
- Dünyada 'Türk' olmanın artıları mı, eksileri mi ağır basıyor?
- Tolga Karaçelik: Bir Türk olarak sinema yapıyorsan, belli kodlar içinde algılanıyorsun, bunu kırmak çok zor. Mesela ilk filmim olan Gişe Memuru'na, bir festival yöneticisi 'Bu Türk filmi değil, bunu bir Çek de çekebilir' demişti. Dünya, Türklerden taşra, köy yalnızlığını anlatan, etnik vurgusu olan filmler bekliyor. Kalıplara sokulmak kısıtlayıcı.
- Dünya liginde, işinizi yaparken zorlandığınız, bocaladığınız oluyor mu?
- D. A: Ben uzun yıllardır oyunculuk yapıyorum, bu anlamda mesleğimi yaparken zorlanmadım. Ama son çalıştığım set çok ulusluydu ve İngilizce kimsenin ana dili değildi. Rachel MacAdams'la karşılıklı oynadığımız sahnelerde, onun İngilizcesine takıldığım ve rolümü unuttuğum zamanlar oldu.

BEŞ-ALTI DÜNYA STARI ÇIKAR
- Farklılaşmak, dünyaya açılmak açısından çok önemli midir?
- Y. Ş: Ahşap yontma geleneğini dünyada pek çok sanatçı uyguluyor ama aynı işi yapıyoruz dediğim bir insan yok neyse ki. Olsaydı, farklılaşmaya çalışırdım, çünkü aynı veya benzer işler yapmak tercih edilir bir durum değil.
- Türkiye'den özellikle oyunculuk anlamında çok isim çıkartamıyoruz. Bunun nedeni yetenek eksikliği midir?
- D. A: Bizde de çok fazla olmamak kaydıyla, dünya starı olabilecek yetenekte insanlar var. Bence bugün Türkiye'den beş-altı dünya starı çıkar.
- Türkiye'ye size ne katıyor?
- A. İ: Türklüğümü gururla taşıyorum. 'Kötü zevk'ten, avamlıktan korkmuyorum. Zevksiz olma lüksünü Türkiye'den aldığımı düşünüyorum. Türkiye'de sokakta gördüklerim, çağdaş sanat enstalasyonları gibi, bu bir zenginlik.
- Dünyada iş yapmak, kreatif olarak insanı ileriye taşır mı?
- D. A: Hayranı olduğunuz aktörleri izlerken, 'Bir gün karşılıklı oynar mıyım?' gibi bir hayal bile kuramadığınız isimlerle aynı filmde olmak bir kere insanı hayallerine ulaşmak açısından çok şey katıyor.
- Sevdiğiniz mesleği yaptığınızda, dünyaya açılmak önemli mi?
- T. K: Gişenin de, festivallerin de formüllerinin nasıl işlediğini anlamıyorum. Benim öncelikli derdim bir hikayeyi doğru anlatmak. Ama bu, insanlara inmeyecek, burnu havada işler yapmak istiyorum anlamına da gelmiyor, hikayemi milyon kişi izlesin de isterim. Daha çok izlenmek için hem senaryolarımı hem de filmimi festivallere yolluyorum.

BİZE ULAŞIN