Spor ayakkabının önlenemez yükselişi 220 milyar $

2020 yılında 200 milyar dolarlık dev bir ekonomiye dönüşmesi beklenen spor ayakkabı piyasası, spordan, sosyal yaşamdan ve en çok da müzikten etkileniyor

Spor ayakkabının önlenemez yükselişi 220 milyar $
Moda dünyasının 10 yıldır göz bebeği olan parça kesinlikle spor ayakkabıları... Her sezon yepyeni modellerle bizleri kendilerine âşık eden spor ayakkabılar moda dünyasının lokomotifi olmuş durumda...
Amerika'da yayınmanan Washington Post gazetesi özellikle klasik ve kurallara uygun olan giyim tarzından uzak duran X jenerasyonunun da etkisiyle spor ayakkabı satışlarının 2004'ten bu yana yüzde 40 arttığını yazdı.
Gazete X jenerasyonunun 2014 yılında büyük çoğunluğu spor ayakkabılar olmak üzere ayakkabıları için 21 milyar dolar harcadığının altını çizip şu yorumda bulundu: "Tek bir jenerasyonunun spor ayakkabılarına bu denli düşkün olması markaların da modaevlerinin de giyim koleksiyonlarını baştan yorumlamasına neden oldu. Kendilerinden önceki tüm jenerasyonlardan daha büyük bir para harcama tutkusu olan X jenerasyonu 2004'ten bu yana spor ayakkabı satışlarının 55 milyar dolara ulaşmasını sağladı."
Araştırma şirketi The NPD Group, sadece ABD'de satışların yüzde 8 oranında arttığını belirtip, "Nike, Adidas, Under Armour, Converse ve Puma gibi sektör devleri bir yılda 17.2 milyar dolarlık satış grafiğine ulaştı. Spor ayakkabı kavramı spor salonlarından ya da spor yapma kavramından uzaklaşmış durumda. Markalar günlük giyim içine rahatlıkla adapte edebilecekleri klasik modellerini yeniden yorumluyor. Adidas Originals bu konudaki en iyi örneklerden. Puma klasik süet modellerini yeniden satışa çıkartıyor. Ayrıca markalar son dönemin gözde müzik, spor ve sosyal medya fenomenleriyle birlikte çalışarak hatta koleksiyonlar üreterek daha geniş kitlelere ulaşmayı başarıyor" yorumunda bulunuyor.
NPD'ye göre Nike, Adidas ve Under Armour, 2009-2013 yılları arasında satışlarını yüzde 47 oranında artırmayı başardı. Yani yaklaşık 25 milyar dolarlık bir satış grafiğine ulaştı.
Transparency Market Research, tüm dünyada spor ayakkabı sektörünün 2020 yılına kadar 220.2 milyar dolarlık dev bir sektör haline geleceğini belirtip, "Spor ayakkabı pazarındaki kadar iddialı bir büyümeyi moda dünyasının başka hiçbir alanında görmeyeceğiz" diyor.



STEPHEN CURRY ETKİSİ
Son dönemde yükselişe geçen basketbol oyuncularından Stephen Curry, her geçen gün mağaza sayısını artıran Under Armour markasının satışlarında büyük bir etken. Morgan Stenley yaptığı son açıklamada Curry'nin performansının artmasıyla markanın satışlarının 14.1 milyar dolar yükseldiğini belirtiyor.

MÜZİK DÜNYASIYLA İÇ İÇE
Markalar arasında müzik dünyasıyla en iç içe olanı Adidas... Kanye West'in marka için New York Moda Haftası'nda koleksiyon tanıtması bunun en büyük işaretlerinden... Rita Ora ve Selena Gomez'in markanın yüzü olduğunu da unutmamak lazım... 1980'lerde RUN DMC, markanın Superstar modelini bağcıksız giyerek bir akım başlattı ve 1986'da My Adidas isimli bir şarkı yaptı.
90'lı yılların başında, Britpop tarzı doğdu. Bu dönemde, Oasis'in solisti Noel Gallagher markanın kırmızı Gazelle modelini giyerek hafızalara kazındı. 90'larda Limp Bizkit, Korn gibi gruplar markayı, modellerin müzikleri ile eşleşmelerine yol açacak kadar çok sahiplendi.

İNSANLAR ÖZDEŞLEŞİYOR
Geçen yıl Kanada'da The Rise of Sneaker Culture isimli bir sergi düzenleyen Elizabeth Semmelhack, "İnsanlar spor ayakkabıları neden tercih ediyor biliyor musunuz? Sadece rahat oldukları için değil. Kendilerini spor ayakkabılarla özdeştiriyorlar, hayatın anlamını spor ayakkabılarda buluyorlar" diyor. Her markanın kendisine ait bir tarihi, duruşu ve sosyal hayata yansıyan bir tarzı var. Seçtiğiniz her markayla kendinizi bir şekilde bu duruşa yakınlaştırıyorsunuz.

İKİNCİ EL PAZARI 1 MİLYAR DOLAR
Spor ayakkabıların ikinci elleri de rağbet görüyor. 1921 yılında basketbol oyuncusu Chuck Taylor'ın kullanmasıyla bambaşka bir havaya bürünen Converse'lerin o dönema ait modellerinin ikinci el fiyatını hesaplamak nereseyse imkansız.
Basketbol ayakkabılarının özellikle de sınırlı sayıda üretilenlerin ikinci el piyasasındaki fiyatları da inanılmaz. Bu işi uzmanların analizine göre en iyi yapan markaysa Nike...

Moda kazanı



TREND ALARMI: BERE

Bere yükselişte. Önce Paris Moda Haftası'nda en ön sırada Rihanna deri beresiyle görüldü. Ardından Bella Hadid New York sokaklarında beresiyle salındı. Son olarak Rita Ora Londra'da üzerinde Anarchy yazan beresiyle fotoğraflandı.

HAFTANIN KARNESİ



BIANCA SOMER

Deri eteği, jean ceketi, yeşil fuları ve fuşya Gucci çantasıyla son derece taze ve hoş görünüyor Bianca Somer.


AYŞEGÜL AFACAN KÖKSAL
Mybestriends'in yaratıcılarından Ayşegül Afacan Köksal, pudra rengi Adidas spor ayakkabıları ve bej rengi elbisesiyle çok güzel.

"Güzel ayakkabı giyen bir kadın asla çirkin olamaz."
Coco Chanel



MODANIN YENİ İDDİALI ÇİFTİ
Kendall Jenner ve rapçi ASAP Rocky'nin birlikte olduğu yönündeki haberler moda dünyasını heyecanlandırdı. Ne de olsa biri podyumların diğeri de sahnelerin en genç ve yetenekli isimlerinden... Kylie Jenner- Tyga, Gigi Hadid-Zayn Malik, Selena Gomez-The Weeknd'den sonra şimdi de bu iddialı ikilinin peşinde koşmaya başladı moda dünyası. Farklı tarzları, havalı kombinleriyle bu ikilinin önünde başka bir ismin durmasına imkan yok gibi...
BİZE ULAŞIN