İzmir toplu ulaşımında elektronik ücret toplama sistemindeki sorun her geçen gün farklı bir boyut kazanıyor. İstanbul Kart ile Eskişehir'deki Eskart'ın İzmir'de de kullanabildiğinin yönündeki tespitinin noter huzurunda yapılmasının ardından akıllı duraklar ile ESHOT'un web sitesinden yolcuların bulundukları durağa gelmekte olan otobüsleri öğrenebildiği, kentkart bakiyesini sorguladığı hizmetin de devre dışı olduğu ortaya çıktı. Sistemdeki problem 1 Haziran'da Kentkart'tan İzmirim Kart'a geçişin ardından başlamıştı. Milyonlarca lira kamu zararına yol açan kriz kısa sürede çözülemeyince İzmir Büyükşehir Belediyesi bir süre kâğıt bilet uygulamasına başvurmuştu. Büyükşehir Belediyesi, toplu ulaşımda kullanılan elektronik ücret toplama sisteminin şifre ve kodlarını değiştirerek devir işlemlerini 'kilitlemeye' çalıştığı iddiasıyla Kentkart A.Ş. hakkında suç duyurusunda bulunmuştu. Kentkart A.Ş. de sistemle ilgili teknik detay ve şifrelerini idare yetkililerine tutanak ile teslim edildiğini vurgulayarak "şifrelerin Kentkart tarafından değiştirildiği" iddiası tamamen yanlış ve asılsız olduğunu açıklamıştı. Son olarak Kentkart AŞ'nin avukatı Mehmet Ali Köksal, İstanbul'da toplu ulaşımda kullanılan İstanbul Kart ile Eskişehir'de kullanılan Eskart'ın İzmir'de geçtiğimi noter aracılığıyla tespit ettirerek tutanak altına aldırdı.
GPS'LER DE ÇALIŞMIYOR
Şimdi de kentin 110 noktasında oluşturulan "akıllı durak" sisteminin kart kriziyle beraber 1 Haziran'dan beri çalışmadığı ortaya çıktı. Yolcular, binmek istedikleri otobüsün kaç dakikalık mesafede olduğunu öğrenemiyor. Akıllı duraklar aynı zamanda duraktan geçen otobüs hatlarının numaralarını, gidiş yönlerini, son durak isimlerini ve gelen aracın fiziksel engellilerinin kullanımına uygun olup olmadığını da gösteriyordu. Avukat Köksal, "Bu sistem 1 Haziran'da işletime alınamadı. İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin şifre değiştirildiğine dair bir tespiti yok. Validatörlere yazılımı atamadıkları için sistemdeki sorun devam etti. İzmir'de akıllı duraklar çalışmıyor. GPS'ler çalışmıyor. Bu tespit de noterce kayıt altına alındı " diye konuştu. ESHOT Genel Müdürlüğü'nün internet sitesinde yer alan yolcu bilgilendirme bölümünde de "Sayfamız bakımdadır" uyarısı yer alıyor. Kartek firması ise yaptığı açıklamada Kentkart'ı suçlayarak, "Halen sistemin kök anahtarını ve bileşenlerini idareye teslim etmeyen eski yükleniciyi kamu yararını gözetmek adına ivedilikle eksiksiz olarak idareye teslime davet ediyoruz"dedi. Firma tüm bunlara rağmen Kartek olarak İzmirlileri mağdur etmemek için çözüm geliştirmeyi sürdüreceğini belirtti.