Amerikan rüyası bitti, GM iflas etti, Chrysler Fiat'a gitti

Detroit otomotiv üçlüsünün en büyüğü General Motors tasfiyeden kurtulmak için iflas koruma başvurusunda bulundu. Chrysler'ın varlıklarının büyük bölümünün İtalyan Fiat'a satışı onaylandı

ABD otomotiv şirketlerinin kalbi sayılan Detroit üçlüsünün en büyüğü, dünyanın ikinci büyük otomotiv üreticisi General Motors (GM) için yol tükendi. 80'li yılların başından itibaren payı gerileyen şirkete son darbeyi krüsel kriz vurdu. Yüksek üretim maliyeti kredi piyasalarındaki çöküş ve mali kriz sonucu tüketim harcamalarının azalması karşısında daha fazla direnemeyen şirket çareyi tasfiyeden kurtulmak için iflastan korunma yasasına başvurmakta buldu. Böylece ABD şirketler tarihinin Lehman Brothers ve Washington Mutual'in ardından üçüncü büyük iflası kayıtlara geçti. ABD hükümeti 101 yıllık tarihe sahip General Motors'a yeniden yapılanması için 1 Haziran'a kadar süre tanımıştı. İflas başvurusundan sonra yeniden yapılanma sürecine girecek olan GM'in kreditörlerinin çoğu, hükümetin 27 milyar dolarlık borca karşılık yeni General Motors'tan hisse alma teklifini kabul etti. Bu gelişme şirketin iflastan korunma yasasından çıkmasını kolaylaştıracak bir adım olarak nitelendirildi. GM'in iflas başvurusunu destekleyen ABD Başkanı Başkan Barack Obama şirkete 30 milyar dolar ilave yardım kararı aldı.

YÜZDE 60'I DEVLETİN

Böylece hükümetin yılbaşından buyana GM'e verdiği destek 50 milyar doları bulurken, şirketin yüzde 60'ı Amerikan devletine ait oldu. Kanada hükümeti de 9.5 milyar dolarlık yardıma karşılık GM'den yüzde 12 hisse alacak. Hisselerin geri kalanı ise işçi sendikasına ve kreditörlere ait olacak. GM iflas koruma sürecinde küresel işgücünün yüzde 34'ünü temsil eden 21 bin kişiyi işten çıkarmayı ve bayi sayısını da 2 bin 600'e düşürmeyi planlıyor. GM, yıl sonunda Pontiac markasını üretimden kaldıracak. GM'in iflas koruma başvurusunun ardından ilk resmi açıklamayı yapan ABD Başkanı Obama, iflası şirketin yeniden eski günlerine dönmesi için tutarlı ve başarılabilir bir plan olarak niteledi. Obama "ABD vatandaşlarının parasını korumak için bu adımları atıyoruz. Hükümet olarak GM'ye yönetmekle ilgilenmiyoruz" dedi. GM'in iflas sürecinin Chrysler'den daha karmaşık olduğunu ve uzun süreceğini vurgulayan Obama yeni GM'in eskisinden farklı olacağını ve daha iyi yönetileceğini belirtti.

İFLAS KORUMA NEDİR?
ABD'nin İflas Kanunları'nın 11 Nolu Bölümü'nde yer alan hükümlere göre, iflas korumasına başvuran ve talebi kabul edilen şirket, tüm maddi yükümlülüklerini mahkeme garantisi altında erteliyor. Faaliyetlerini yeniden yapılandırarak düzlüğe çıkma fırsatı yakalıyor. İflas koruması şirketlere borçlarını ertelemek, işçi çıkarmak veya ücretleri düşürmek gibi birçok avantajı da beraberinde getiriyor.

GM VE CİTİGROUP DOW JONES'TAN ATILDI!
GM ve Citigroup, New York Borsası'nın Dow Jones 30 endeksinden çıkarılıyor. "En sağlam" şirketlerden oluşan Dow Jones 30 Endeksi'ne, Cisco ve Travelers şirketleri alınacak.

CHRYSLER'İN 5'TE BİRİ FİAT'IN OLDU
30 Nisan'da iflas koruma başvurusunda bulunan Chrysler'ın, varlıklarının büyük bölümünün İtalyan otomotiv şirketi Fiat'a satışı ABD mahkemesince onaylandı. Böylece Chrysler iflas koruma sürecinden tahmin edilen çok daha önce çıkabilecek. Sürecin 90 gün sürmesi bekleniyordu. Anlaşmaya göre Birleşik Otomotiv İşçileri Sendikası (UAW) şirketin yüzde 68, Fiat ise yüzde 20'sini devralacak ve ABD ile Kanada hükümetleri kalan yüzde 12'lik hisseyi paylaşacak. Anlaşma ile Chrysler'a 6.9 milyar dolar kredi verenler, sadece 2 milyar dolar alacak. ABD ile Kanada hükümetleri de yeni Chrysler'a 8 milyar dolar borç verirken, Fiat, yüzde 20 hisse karşılığında ödeme yapmayacak.
BİZE ULAŞIN