'Turizm yabancının foseptiği olmasın'

Kayı Grup Başkanı Görgülü, "İspanya 45 milyon turistle 25 milyar $ gelir elde ediyor. Türkiye 20-22 milyar $'ı 25 milyon turistle sağlıyor" diye konuştu Talha Görgülü, turizm geliri Almanların elinde olduğu için İspanya'ya "Almanya'nın foseptiği" dendiğini belirterek "Türkiye böyle olmasın" dedi

Turizmin önemli markalarından biri olan Kayı Grup'un yönetim kurulu başkanı Talha Görgülü, Türk turizminin geleceğinden umutlu olmasına karşın sektörün İspanya'daki gibi yabancıların eline geçmesinden endişeli. Yılda 45 milyon turistin geldiği İspanya'nın turizm gelirinin 25 milyar dolar, 25 milyon turistin geldiği Türkiye'nin 20-22 milyar dolar olduğunu hatırlatan Görgülü, "İspanya için 'Almanya'nın foseptiği' deniyor. Türkiye henüz böyle değil ama sektörde yabancı hakimiyeti artarsa biz de aynı sonla karşılaşabiliriz" dedi. Adam&Eve Oteli dışındaki tüm otellerini kriz öncesinde elinden çıkaran Görgülü, tur operatörü Jolly ve havayolu şirketi Sky Airlines ile yoluna devam ediyor. Krize karşın uçaklarda koltuk sayısını yüzde 35 artıran, tur satışlarını yükseltmeyi başaran Görgülü ile sektörü ve geleceği konuştuk. İşte değerlendirmeleri:

ALMANYA'NIN FOSEPTİĞİ İSPANYA: Tüm olumsuzluklara karşın Türk turizmi krizde ayakta kalmayı başardı. İspanya'ya bakın onların durumu içler acısı. Çünkü İspanya'da tur operatörleri, oteller ve havayolları Almanların elinde. Daha önce de söyledim İspanya için 'Almanya'nın foseptiği' deyimi kullanılıyor. Çünkü 45 milyon turist gelmesine karşın 25 milyar dolar gelir ancak elde ediyorlar. Biz ise 25 milyon turistten 20-22 milyar dolar gelir elde ediyoruz. Türkiye yimdilik şanslı. Halen yabancılar sektörde tam anlamıyla hakim değil. Kendi havayollarımız, tur operatörlerimiz ve Türk otelcilerimiz var. Ancak yabancıların otel sayısı artıyor. Eğer böyle giderse biz de İspanya gibi Almanya'nın foseptiği oluruz. Sıkıntımız personel enerji ve istihdam giderlerinde. Buralarda sıkıntılar azalırsa biz de rahatlayabiliriz.

BİZİ KİMSE TUTAMAZ: Türkiye'de bizim ödemelerimiz (işçi ve diğer maliyetler) Türk Lirası, kazancımızın döviz olması bizim için geçmişte büyük bir fırsat yarattı. Biz yıllarca kurdan para kazandık. O yüzden maliyetler fazla umursanmadı. Dünyada bir otelin maliyeti 10-12 yılda çıkarken bizde 5-6 yıla kadar düşüyordu. Daha sonra enflasyon muhasebesinin gelmesini istedik. Geldiğinde ise dolar, euro düşmeye başladı. Biz düzelir diye bekledik. Açıkçası sektörde çok da profesyonel değildik. Şimdi düzeliyor ama finansman ve inovasyonda halen eksikliklerimiz var. Eğer onu da toparlarsak Türkiye'yi kimse tutamaz.

Rusya ile kriz ağır darbe vurur

RUSYA İSKANDİNAVYA OLMASIN: Adam&Eve Oteli dışında tüm otelleri sanki biliyormuş gibi kriz öncesi sattım. Rusya ofisini küçülttüm. Krizde Rusya'daki birçok Türk tur operatörü battı. Kalanlar için bankalar yeniden yapılandırmaya gidiyor. Zaten eğer önlem alınmazsa İskandinavya'daki hüsranı yeniden yaşarız. Bu Türk turizmine ağır darbe vurur.

Ruslar gitti Kemer boşaldı

AVRUPA'DA euroya geçişle birlikte gelirler ciddi oranda düştü. İmdada Ruslar yetişti. İlk gelen Rus zenginleriydi. Önce Kemer'i keşfettiler. Tüm oteller Ruslara saldırdı. Sonra Belek'i gördüler. Kemer'i Almanlar kataloglarından çıkardı. Bu nedenle o bölgeler ciddi anlamda boşaldı.



BİZE ULAŞIN