Kaçak akaryakıt arttı

Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, tavan fiyat uygulamasının kalkması ile kaçak akaryakıtta artış olduğunu belirterek, kaçak akaryakıtın artmasının sebebinin akaryakıt fiyatlarının rekor seviyede yükselmesi olduğuna dikkat çekti.

TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken yaptığı yazılı açıklamada, akaryakıt fiyatlarının, dünyada petrol fiyatlarının düşmesine rağmen Türkiye'de yüksek seyrettiğini ifade ederek, akaryakıt fiyatlarının yüksekliğinden dolayı son 9 ayda toplam akaryakıt tüketiminde yüzde 7.4, benzinde yüzde 2.5 oranında azalma olduğuna dikkat çekti. Palandöken, şöyle devam etti:

"Eylül ayı sanayi üretim verilerine göre üretim yüzde 8,6 azalması, enerji ve akaryakıt talebinin daha da düşeceğini göstermektedir. Buna mukabil vergi gelirlerinde artış olmuştur. Temmuz ayında yapılan vergi düzenlemesi ile benzin fiyatındaki vergi oranı yüzde 66'ya çıkınca, Türkiye, dünyanın benzinden en çok vergi alan ülkesi oldu. 2010 bütçesinde akaryakıttan alınacak vergilerde artış öngörülmesi, akaryakıt fiyatlarının daha da artacağına, dolayısıyla tüm mal ve hizmetlere de zam olacağı anlamına geliyor. Üretim ve taşımacılık maliyetlerinin düşürülmesi için mutlaka vergi oranlarında indirim yapılmalıdır."

Tavan fiyat uygulamasının kalkması ile kaçak akaryakıtta artış olduğuna dikkat çeken Palandöken, kaçak akaryakıtın artmasının sebebinin akaryakıt fiyatlarının rekor seviyede yükselmesi olduğuna belirtti.

"200 MİLYON DOLARLIK MİLLİ SERVET HEBA OLDU"
Başlangıcında hem çevre için hem de maliyetinin düşük olması sebebiyle Türkiye'de üretimine başlanan biodizel üretiminin de durduğunu açıklayan Palandöken, şöyle dedi:

"ÖTV dışında tutularak, biodizel üretimi başlayan Türkiye'de, Haziran 2008 yılında tekrar ÖTV kapsamına alındı. Dünya petrol fiyatlarındaki düşüşle birlikte fiyatı pahalı hele geldiği için üretimi durdurulan biodizel zorunlu hale getirilip, desteklenmeliydi. 200 milyon dolarlık milli servet heba oldu. Hem çevremiz hem alternatif tarım çeşitliliği hem de ucuz yakıt kullanılması açısından faydası olurdu."

"VERGİ KAYIPLARI ÖNLENMELİ"
Kaçak akaryakıt kullanımının artması ve mazota ÖTV oranı düşük olan yağların karıştırılarak satılmasından dolayı devletin milyarca lira vergi kaybına uğradığının altını çizen Palandöken, "Devletin her şeyden evvel vergi kayıplarını önlemesi gerekmektedir. Eğer bu kayıpları engellerse akaryakıt üzerindeki vergi oranlarını artırmasına gerek kalmaz. Taşımacılık yapan esnafta, ucuz yakıt kullanarak kazanç sağlar. Şu anda kamyonların çoğu işsizlikten yatmaktadır. Üretimin tekrar artmasını istiyorsak akaryakıt ve enerji fiyatlarını ucuzlatmamız gerekmektedir" dedi.

BİZE ULAŞIN