Mazda'yı diyete soktu otel odasına kapanıp 3 ayda oto tasarladı

Türk tasarımcı Hasip Girgin, MX-5 Superlight konsept aracını 3 ay gibi kısa sürede tasarladı. Aracı diyete sokup 90 kilo hafif üretti

Bundan 4 yıl önce adını Mazda 3'le duyuran Türk tasarımcı Hasip Girgin, Mazda'nın konsept aracı MX-5 Superlight'i 3 ay gibi kısa bir sürede tasarlayarak dikkatleri yeniden üzerine çekti. Sınırlı süre ve kısıtlı bütçeyle, inanılmazı başaran Mazda Avrupa Tasarım Şefi Hasip Girgin, Süperlight'ı normalden 90 kilogram daha hafif tasarlayarak, ağırlığını 1000 kilogram'ın altına çekti. Bu sayede hafif bir otomobilin nasıl olabileceğini gösterdi. MX-5 Superlight projesinin mimarı Girgin, Roma'da yapılan test sürüşünde sorularımızı yanıtladı.
Proje 3 ay gibi kısa sürede gerçekleşti. Bu süreçte neler yaşandı? Öncellikle 3 ay gibi bir süre, böyle bir proje için çok kısaydı. Ayrıca bütçe çok kısıtlı ve ekibimiz çok küçüktü. Projenin bütün sorumluluğu benim üzerimdeydi. Zaman az olduğu için projenin her aşamasında onay almam gerekmedi. Karar mekanizması bendeydi bu da çok keyifliydi. Ayna, vites kolu gibi çoğu detaylarin fikirleri gece yarısı otel odasında ya da otobanda arabayla giderken ortaya çıktı. Ama asıl zorluk, son 20 yıl boyunca mükemmel hale getirilen MX-5'i daha yüksek ve uç noktada bir seviyeye çıkarmaktı. 1989'daki klasik roadster'in yeniden doğuşunu temsil eden ilk MX-5 gibi, MX-5 Superlight versiyonu hem geçmişe hem de geleceğe yönelik bir tasarımla geçmişin üstü açık spor otomobillerini yeniden günümüze getiriyor. Sürücü ve araç arasında oluşan insan-otomobil bütünleşmesi hissinin yanında daha iyi yol tutuşu ve yüksek yakıt tasarrufu sunuyor.
Süperlight projesini tasarlarken hedef neydi? Uzun zamandır böyle radikal bir biçime sahip bir Mazda MX-5 üretmenin hayalini kurmaktaydım. Ağırlığın azaltılması, otomotiv gelişiminde baskın bir faktör haline geldiğinden, şimdi bunun tam sırası. Biz bu projede, hafif bir otomobilin bugün nasıl olabileceğini gösteriyoruz. Bunu, aracı bugüne kadar modern bir spor araç için neredeyse ulaşılamaz bir ağırlık olan 1000 kg sınırının oldukça altında tutarak başardık.

SÜRPRİZ VAR

Bundan sonraki Mazda projelerinde lider olarak sizi görecek miyiz? Üzerinde çalıştığınız bir proje var mı? Bu proje sayesinde daha fazla tecrübe edindim diyebilirim. Ayrıca proje sayesinde ilginç kontaklar kurdum ve eminim bundan sonra konsept araçta yine proje lideri olacağım. Şu an üzerinde çalıştığım proje gizli olduğu için maalesef bilgi veremiyorum. Ancak şu kadarını söyleyebilirim, gelecek yıl Paris Otomobil Fuarı'nda Mazda standına mutlaka uğrayın.

MURAT GÜNAK'A SAYGI DUYUYORUM
Murat Günak'ın bir elektrikli otomobil projesi var. Bu konuda düşünceleriniz nedir? Murat Günak çok saygı duyduğum, başarılı bir tasarımcı. Bu tür girişimlerin Türkiye adına çok faydalı olacağına inanıyorum. Ancak, elektrikli araç konseptinde henüz tam olarak açıklanmayan veya tüketici tarafından bilinmeyen noktalar var. Bu araçların bir dezavantajı benzinli araç gibi enerjisi bittiğinde depoyu anında doldurma gibi olanağı yok. Daha çok kısa mesafeye uygun. Ancak, Türkiye'deki tüketicinin bu araçlara o parayı vermeye hazır olup olmadığı belli değil.

ELEKTRİKLİ ARAÇ İÇİN HENÜZ ERKEN
Elektrikli otomobil konusunda ne düşünüyorsunuz? Mazda olarak bizim ağırlığımız daha çok ekonomik motorlar ve hafif otomobil konsepti. Şahsi fikrim benzin ve dizel motor teknolojisi henüz en gelişmiş seviyeye ulaşmadı. Elektrikli araçların tükettiği enerjinin üretilmesi için kullanılan tekniklerin çok da çevre dostu olduğu söylenemez. Yani bir sorunu bir yerden alıp başka bir yere aktarıyorsun.

BİZE ULAŞIN