Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) ortak POS kullanımına ilişkin çalışmalarını hızlandırırken, Rekabet Kurumu da "tüm kartları kabul kuralı"nın rekabet üzerindeki etkisini inceledi. Kurumun, Visa ve MasterCard kullanımına yönelik araştırmasında, fazla miktarda POS cihazı bulundurmanın işyeri ve tüketiciye ilave yük getirdiği ortaya çıktı. Raporda, kredi kartının toplumsal maliyeti en yüksek ürün olduğu vurgulandı.
PAZAR ORANTISIZ BÜYÜDÜ
Yetişkin başına birden fazla kart düştüğüne dikkat çekilen raporda, şu tespitlere yer verildi: "Özellikle enflasyonist dönemde ödeme erteleme özelliği sayesinde alışveriş tarihinden yaklaşık 1 ay sonra ödeme imkânı tanıması, taksitli alışveriş yapılabilmesi, ödül puan gibi nedenlerle kredi kartları nakit ve banka kartlarına göre orantısız bir şekilde büyüdü. Yıllar itibariyle kredi kartı kullanımı çok az miktarda azalsa da bu oran yüzde 97'nin altına düşmedi. Banka kartı kullanımı ise hala sınırlı." Raporda, kredi kartı pazarında Visa'nın yüzde 56.07, MasterCard'ın da yüzde 43.38 paya sahip olduğuna dikkat çekilerek, "İşyerleri bu markaları taşıyan diğer kartları da kabul etmek zorunda kalıyorlar. Üyesi olmadıkları bankaların da kartını kabul ederek daha fazla komisyon ödemek zorunda kalıyorlar. Bunu da fiyatlara yansıttıkları için tüketiciler zarar görüyor" denildi.
İŞYERİNİN SEÇİM ŞANSI YOK
Raporda, tüm dünyada Visa ve MasterCard'ın markalarının yaygınlaşması için üye işyerlerine yönelik getirdiği kısıtlamalara dikkat çekildi: "Bu kapsamda işyerlerinin seçici davranmasını engelleyen kısıtlamalar, fiyatlama ile ilgili ilave ödeme, indirim ve ayrımcılık yasağı getiriliyor. Bu da Visa markalı bir kartı kabul eden işyerinin aynı markalı herhangi bir kartı da kabul etmek zorunda bırakıyor. Örneğin, sadece Visa markalı bir standart kredi kartını kabul edip, daha yüksek komisyonlu "Premium" kartlarını kabul etmeme seçeneği bulunmuyor."
Ortak POS cihazı kullanılmalı
ORTAK POS kullanımını öneren uzmanlar, "A bankası kartıyla B bankasının POS cihazından çekim yapıldıysa B bankası üye müşteriden komisyonunu alıyor. Banka sayısı arttıkça işyerinin ödediği komisyon da artıyor" diyor.