Türk otomotiv sanayisinde yerli parça kullanımı giderek azalıyor. Özellikle, son 5 yıldır, yerli parça kullanımı sanayi genelinde ortalama yüzde 45- 50'lerden yüzde 30-35'lere kadar geriledi. Modellere göre değişmekle beraber, bazı markalarda bu oran yüzde 70'lere kadar bile çıkıyordu. Yan sanayi firmaları yılın ilk 6 ayında toplam 12 milyar euro ciro yaptı. Bu rakamın içinde ana sanayi firmaları ve yenileme pazarına yapılan satışlar ile ihracat var. Ana sanayi ilk 6 ayda 2.4 milyar euroluk ihracat rakamına ulaştı. Yıl sonunda ihracatın 4 milyar euro olacağı tahmininden yola çıkılarak yapılan hesaba göre, yan sanayi firmaları iç pazarda 8-9 milyar euroluk satış yapıyor.
TÜRK MALI SÖZDE KALDI
Yenileme pazarının yüzde 50 olduğu düşünülürse, firmaların ana sanayi firmalarına 4 milyar euroluk parça satışı gerçekleştirdiği ortaya çıkıyor. Bu hesaba göre, Türkiye'de yerlilik oranı yüzde 30-35. Otomotivde kendi markasına sahip olan ülkelerdeki yerli parça kullanım oranı ise yüzde 70. Yerlilik oranın giderek düşmesiyle, Türkiye'de üretilen otolar için söylenen 'Türk malı' ifadesi artık sözde kalmaya başladı. Yerlilik oranının düşmesindeki en büyük etken yüksek TL. İthalatın cazip hale gelmesi ana sanayiyi ithalata yönlendiriyor. Özellikle Çinli firmalar, her ne kadar Yuan'da bir artış yaşansa da Türk otomotiv yan sanayi firmalarının işini hızla kapmaya başladı. Üretim kalitesinin çok önemli olduğu güvenlik parçalarında bile satın almalar çoğalırken, araç fiyatlarında rekabetin bu kadar yoğun olduğu bir dönemde global satınalma pazarlığı altında Çinli firmalar artık daha yüksek cirolu işler alıyor.
Akü ve cam ihracatında hızlı düşüş yaşanıyor
Ağustos
sonu itibariyle otomotiv sanayi ihracatı 10 milyar 280 milyon dolar oldu. Yılın 8 aylık döneminde ana sanayi ihracatı yüzde 19 artarak 6 milyar 856 milyon dolar, yan sanayi ihracatı ise yüzde 13 artışla 3 milyar 424 milyon dolar oldu. Bu dönemde yan sanayi ihracatındaki artış ana sanayi ihracatının gerisinde kalırken, akümülatör ve emniyet camı gibi bazı kalemlerde ihracatta düşüş yaşandı.
Korumacılık etkili oldu
Yerlilik
oranındaki düşüşün ikinci nedeni ise global krizle şiddetini artıran korumacılık. Kendi hükümetlerinin yaptırımlarından ve güçlü sendikalardan korkan ana sanayi firmaları, tepki çekmemek için Türkiye'den parça satın almak yerine, kendi ülkelerinde üretilen parçaları ithal etmeyi tercih ediyor.
Yeni ihracat pazarları
Batı
Avrupa'da yeterli büyüme potansiyeli olmadığını gören yan sanayiciler, yeni pazarlara yelken açtı. Yan sanayi ihracatında, Romanya haricinde Brezilya, Mısır, Hollanda, Çek Cumhuriyeti, Bulgaristan, Güney Kore, İsrail, Güney Afrika Cumhuriyeti, Arjantin ve Çin'deki artış dikkat çekiyor.