'Ballı reklama' ceza

Rekabet Kurulu, reklam yoluyla tüketiciyi yanıltan iki bal firmasına yüklü para cezası kesti. Gümrük ve Ticaret Bakanı Yazıcı: "Tüketiciyi aldatanların gözünün yaşına bakmayız" dedi

Türkiye'de son dönemde yaşanan bal tartışmalarına Reklam Kurulu, son noktayı koydu. Kurul, reklamlarında "organik", "kalite ödüllü", "birçok hastalığa iyi gelen" gibi ifadeler kullanarak tüketiciyi aldatan iki bal firmasına toplam 155.5 bin lira para cezası verilmesini kararlaştırdı. Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, Reklam Kurulu'nun mevzuat hükümlerine aykırı olarak yapılan diğer bal reklamlarını da incelemeye aldığını belirterek, "Tüketiciyi aldatanların gözünün yaşına bakmayacağız" dedi. İncelemelerin ardından Kurul, söz konusu reklamları veren Balçiçeği Gıda'ya 73 bin 966 lira idari para cezası ve reklamlarını durdurma cezası verdi. Anaarı Gıda'ya da reklamlarını durdurma ve 81 bin 554 lira idari para cezası verilmesini kararlaştırdı.

'ORGANİK DEĞİL'
Söz konusu reklamları inceleyen kurul, reklam veren firmaların genellikle "ballarının doğal ve saf olduğu, katkı maddesi içermediği, organik ve TarımBakanlığı'nın denetiminde olduğu, balın birçok hastalığı iyileştirici özelliği bulunduğu, birçok kalite ödülü aldığı" şeklinde tanıtım yaparak vatandaşı aldattığını belirledi. Reklam Kurulu ayrıca, inceleme sonucunda ambalajları üzerinde "organik" ifadesine yer verildiği, ancak tüm ürünlerin organik ürün sertifikasına sahip ürünler kapsamında olmadığını tespit etti.

GRAMAJI DÜŞÜK
Kurul, ilk olarak Balçiçeği Gıda İnşaat Kozmetik ve Bitkisel Ürünler Dış Ticaret ve Pazarlama Limited Şirketi'nin reklamlarını inceledi. Reklam Kurulu yetkilileri, söz konusu firmanın reklamlarında, "Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nın denetiminde, analiz raporlarını bulunduran bir firma" olduğunun iddia edildiğini belirterek, şu bilgileri verdi: "Ancak bir bal üreticisi firmanın ürettiği tüm ürünlerin bakanlık kontrolünde olması mümkün değildir." Kurul, ayrıca söz konusu firmanın "1 kilogram" diyerek sattığı balın daha düşük gramajda olduğunu, "karakovan balı" adı altında "süzme bal" verildiğini tespit etti.

VURGUNA İSİM VE ÜRÜNLE TEŞHİR
Gıda güvenliği kapsamında radikal tedbirleri gündeme getiren Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, sağlığa zararlı üretim yaptığı kesinleşen iki bal firmasını ürün isimleriyle birlikte kamuoyuna ilk kez duyurdu. Daha önce kışlalara sattığı balları iade edilen Kayserilioğulları Gıda Sanayi'nin Oskar isimli ve 03 partiseri numaralı "süzme çiçek balı" ile Tadaban Gıda Sanayi'nin Maxitat isimli, 0106 partiseri numaralı "süzme çiçek balı"nda taklit ve tağşiş (değersiz madde karıştırmak)yapıldığı saptandı. Bakanlık bu firmaları internet sitesinde duyurdu.

REKLAM ŞİKÂYETLERİ ARTTI
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, son günlerde bal reklamlarıyla ilgili olarak bakanlığı bünyesindeki birimlere çok sayıda şikâyet geldiğini söyledi. Bal tanıtımına yönelik yapılan bazı reklam ve ilanlarda yanıltıcı ve aldatıcı unsurlara sıklıkla yer verildiğini gözlemlediklerini anlatan Yazıcı, bu nedenle tüketicilerin maddi ve manevi zarar görebildiğini kaydetti.

BİZE ULAŞIN