Yükte ve pahada hafif altın dönemi

Kuyumcular, fiyatı yükselen altın tüketimini canlandırmak için gramaj formülüne gitti. Takı setleri 50 gramdan 15 grama, yüzükler ise 6 gramdan 2'ye düştü. Formül işe yarayınca satışlar adet bazında yüzde 15 arttı

Altının ons fiyatının bin 800 dolara yaklaşmasıyla yüzde 40'lık ciro kaybı yaşayan kuyum sektörü, takı tüketimini artırmak için yeni bir formül devreye soktu. Çeyrek altının yarımını piyasaya sunduktan sonra, altının ayarını 8'e düşüren şirketler, şimdi de takıların gramajını azaltıp satışları artırmaya çalışıyor. Eskiden 6 grama sattıkları yüzükleri 2 grama, 50 gramlık takı setlerini 15-20 gramlara düşüren şirketler, hafif ama ağır ve pahalı görüntüsü veren altın takılarla çarklarını döndürmeye çalışıyor.

150 GRAMLIK SET SATARDIK

Atasay Yönetim Kurulu Başkanı Cihan Kamer, 15 yıl önce 150 gramlık takımlar sattıklarını, şimdi bu setlerin 15-20 gramlara kadar düştüğünü söyledi. Türkiye'de 18 ve 22 ayar altın tercihinin değiştiğini ve 14 ayara daha yoğun bir talep olduğunu belirten Kamer, "Fiyatların aşırı yükselmesiyle birlikte kuyumcular 8 ayar denemeleri de yaptı. Amaç bujiteriden pay almaktı. Fakat çok büyük bir pazar payına ulaşılamadı. Şimdi takıların gramını düşürüyoruz. İnce mikronlar kullanarak hafif ama gösterişli görünen takılar üretiyoruz" diye konuştu. Favori Kuyumculuk Genel Müdürü Gökay Uğur da düşük gramajla birlikte satışların adet bazında yüzde 15 arttığını ancak cirolarda yüzde 30-40'a varan bir kayıp yaşandığını söyledi. Uğur, "Tüketicilerin alım kabiliyetlerinde bir azalma oldu. Gramajlar düşünce üretimimiz de azaldı" dedi. Kuyumcuların tezgahı döndürebilmek için takıların görüntüsünü bozmadan, hafiflettiklerini, daha ince kalıplar kullanarak sorunu çözdüklerini anlatan İstanbul Kuyumcular Odası Başkanı Alaattin Kameroğlu, bu formülü ekmeğin gramajına benzetti. Kameroğlu, "20 yıl önce ekmek 750 gramdı, şimdi 250-300 grama düştü. Altın pahalandı, alım gücü azaldı. Kuyumcunun formülü de bu" diye konuştu. Hafifleştirilen takıların ezilmemesi, kırılmaması ve kopmaması için Türkiye'de üretilmeyen bazı yarı mamül ürünleri de ithal edilmeye başlandı. Özellikle metrelik zincir, fermuar ve aksesuvar ithalatı arttı.

TASARIMA AĞIRLIK VERİYORLAR
Kuyum şirketleri artık tasarıma önem veriyor. Cihan Kamer, Atasay'ın 10 alt markasının her birine ayrı koleksiyon hazırladıklarını söyledi. Böylece ciroyu muhafaza ettiklerini belirten Kamer, "Üretim adetlerimiz artıyor, ancak fiyat artışı ile birlikte ciroyu muhafaza edebiliyoruz" dedi. Mücevher şirketi Boybeyi'nin patronu Mete Boybeyi de, "Fiyatların yükselmesi takı satışlarında daha seçici davranışlara sebep oluyor . Farklılık yaratıp satış gücümüzü muhafaza etmeyi hedefliyoruz" dedi.

KOMŞULARDAN 40 TON ALTIN GELDİ
İstanbul Mücevherciler, Kuyumcular ve Sarraflar Derneği Başkanı Mehmet Ali Yıldırımtürk Irak, İran, Suriye ve Yunanistan'dan Türkiye'ye ziynet takılarından oluşan 40 tonluk hurda altın girişi olduğunu söyledi. Yıldırımtürk, bu altınların İstanbul Altın Borsası'nda rafine edildiğini açıklayarak, "Altınlar İsviçre'ye göre ons başına 3 doların altında işlem görerek rafine edilebiliyor. Külçe haline getirilen altınları o ülkelerin zenginleri orijinal haliyle alıyor" dedi.

BİZE ULAŞIN