Dünyanın en önemli müzayedelerinde rekor satışlara imza atılması, bu alandaki yatırımcıların krizi hiçe saydığını bir kez daha gösterdi. Christie's Müzayede Evi'nin 247 yıllık satış rekoru kırması, online çağdaş sanat eserlerisatışındaki artış, Londra'daki İslam Eserleri Müzayedesi'nde 1520'lere ait Osmanlı İznik Çini tabağının 8 milyon dolara alıcı bulması son birkaç ayda dikkat çeken gelişmeler oldu. The Boston Consulting Group'un (BCG) raporuna göre dünyada yıllık 1.8 trilyon dolarlık harcama yapılan lükste İstanbul, top 10'a girmiş durumda. Türkiye'de bu alanın önde gelen isimlerinden ve "lüks danışmanı" Şebnem Balkan'la İstanbul'un dünya lüks sektöründeki yerini konuştuk.
Türkiye, İstanbul ve lüks... Aralarında nasıl bir ilişki var?
Türkiye'de lüks pazarı büyüyor ve daha da büyüyecek. Ortadoğulular Türkiye'ye gelip İstanbul'u yaşamaktan büyük keyif duyuyor. Burada ciddi para harcıyorlar. Ruslar için özellikle Antalya çok önemli bir turistik destinasyon merkezi. Orada çok ciddi, saat ve mücevher satışı var. Bunlar bize lüks pazarın gelişeceğini gösteriyor. Özellikle bu yıl ağırlığı daha da artacak.
Türk sanatçıların eserleri lükste tercih ediliyor mu?
Dubai Christie's Çağdaş Sanat Müzayedesi'nde bazı Türk eserlerini satın alan uluslararası alıcıların olması sanatçılarımızın geleceği için sevindirici. Türk sanatçıları yabancı ve uygun alıcı kitlesiyle buluşturmak lazım. Türkiye'de de çağdaş sanatta son 5 yılda alım rekorları kırılıyor.
Lükste yükselen diğer pazarlar hangileri?
İtalyan Lüks Ürün Üreticileri Derneği'nin son araştırmasına göre bu sektör yüzde 2 büyüyecek. Amerika'nın hâlâ önemli bir pazar olduğu ve Çin'in çok ciddi bir şekilde lüks marka pazarını artırdığı belirtiliyor. Rapora göre Japonler lükste gerileyecek. Güneydoğu Asya, Singapur, Malezya, Tayland'da yüzde 10'a yakın bir artış olacak. Ortadoğu pazarı zaten çok kuvvetli ve her geçen gün büyümeye devam ediyor.
MÜCEVHERDE TÜRKİYE REHBERİ HAZIRLANACAK
Dünya Altın Konseyi konusundaki çalışmalarınızı anlatır mısınız?
Dünya Altın Konseyi İstanbul'u radarına aldı. Konseyin 'Love Gold' adında büyük bir ziyaretçi potansiyeli olan ve mücevher tüketimini motive eden dijital platformu var. Mücevher modası buradan takip ediliyor. Bu platform, New York ve Paris'ten sonra İstanbul için de 'mücevher rehberi' hazırlamak istiyor. Benden talep ettiler. Bu hem İstanbul hem de Türk kuyum sektörü için mükemmel bir prestij ve potansiyel müşteri fırsatı.
MÜCEVHER İHRACATI ÖNEMLİ
Mücevherde inovasyon çalışmalarınasıl gidiyor? Mücevher İhracatçıları Birliği'nin tasarım yarışmasına danışmanlık yaptım. Amaç, inovatif tasarımların ortaya çıkmasına zemin hazırlamak, genç başarılı tasarımcıları sektöre kazandırmak. Türk mücevher sektörü Ortadoğu ve Rusya'da çok ciddi bir potansiyele sahip. Mücevher ihracatı Türkiye için çok önemli.