Türkiye sağlık turizminde vites yükseltmeye hazırlanıyor. 2023'e kadar 2 milyon turistten 30 milyar dolar gelir amaçlayan sektör, şehir hastaneleri ile birlikte 43 bin yeni yatağa daha kavuşacak. Hedef küresel oyuncu olmak
Potansiyelin küresel arenada pazarlanmasına ilişkin de önemli bir proje hayata geçti. İhracatı Geliştirme Merkezi (İGEME) tarafından dizayn edilen ve kamudan özel sektöre kadar birçok destekçisi olan 'Medical in Türkiye' sağlık ihracatına yön verecek
Türkiye, son dönemin parlayan yıldızı haline gelen sağlık turizminde vites yükseltmeye hazırlanıyor. 2023'e kadar 2 milyon turistten 30 milyar dolar gelir etmeyi amaçlayan sektör, bu hedefin altyapısına ilişkin birçok proje için düğmeye bastı. Zira, sağlık turizmi denildiğinde akla ilk saç ekimi veya estetik cerrahi operasyonlar gelse de Türkiye sağlık alanında yaptığı yatırım hamleleriyle büyük operasyonların merkezi haline geldi. Özellikle onkoloji (kanser) alanında yapılan dev yatırımlar bir biri ardına hayata geçiyor. Sadece bu alanda 15'ten fazla yeni yatırımın hayata geçmesi Türkiye'yi dünyada kanser tedavisinin merkezlerinden biri haline getiriyor. Bunun yanı sıra Türkiye'nin nakil operasyonlarında da önemli mesafeler kat etmiş durumda. Ancak bu alandaki en büyük sıçramalardan birinin şehir hastaneleri ile gelmesi bekleniyor. Sağlık Bakanlığı'nın kamu-özel ortaklığıyla kurmayı planladığı şehir hastaneleri ile Türkiye 22 ilde 43 bin yeni yatağa daha kavuşacak.
PAZARLAMA ADIMI DA GELDİ
Bir biri ardına gelen yatırımlara ek olarak bu potansiyelin küresel arenada pazarlanmasına ilişkin de önemli bir proje hayata geçti. İhracatı Geliştirme Merkezi (İGEME) tarafından dizayn edilen ve kamudan özel sektöre kadar birçok destekçisi olan 'Medical in Türkiye' sağlık turizmine ve ihracatına önemli bir değer getirmesi bekleniyor. Konuyla ilgi açıklama yapan İGEME Genel Müdürü Murat Işık, ilk yurtdışı ofisin Brüksel'de açılarak tanıtım işlemlerinin başladığını söyledi.
Proje yakın zamanda start aldı. Sistem nasıl çalışacak?
İlk ofisimizi, Avrupa'nın başkentinde Brüksel'de açtık. Burada, ülkemizde belirlediğimiz 5 destinasyon İstanbul – Ankara – İzmir – Antalya – Afyon hattında 15 branşta kurumlarımıza yer vereceğiz. Her şehirde sadece bir kuruma yer vereceğiz. Bu kurumların hasta görüşmelerini, yerinde uzman ekibimizle yapacağız. Sağlık turisti kendi ülkesinin yasaları kapsamında çalışan bir firma ile anlaşma yapacak. Aynı turist kendi bankacılık sistemi kapsamında ödeyebilecek. İsterse taksitle bile ödeyebilecek. Sağlık Sektöründe çalışan hastane, poliklinik, klinik ya da doktorlarımızın Medical in Türkiye etik kuralları çerçevesinde, çalışmak koşulu ile ilk gelen firmalarımızı alacağız. Firmalarımız yurt dışında kendi ofislerini açma, kendi personelleri ile orada satış yapma imkânı bulacaklar.
Sağlık turizmi konusu neden bu kadar önemli?
Türkiye, son 15 yılda sağlık alanında çok önemli yatırımlar yaptı. Dünyanın en başarılı doktor ve hastanelerine sahibiz. Bu durum, siz reklam yapmasanız da şifanın peşindeki insanlar tarafından bilinmekte ve değerlendirilmektedir. Bugün ülkemizde 500 bin dolayında sağlık turisti ve 2 milyar dolarlık bir sektörden bahsediyoruz. Bugün şehir hastaneleri ile birlikte bu rakamlar 5 katına çıkacak düzeydedir. Bu çalışmaların yapılması ve bugün daha çok duyuyor olmamızın bir başka nedeni de; bu alanda hükümetimizin almış olduğu teşvik kararları ve yelpazenin genişletilmesi ile birlikte, sağlık turizm alanında yönetmeliğin yayınlanmış olmasıdır. Sağlık turizm sektörü, sadece hastane demek değildir. Bugün 500 bin kişinin çalıştığı sağlık sektörü zaten içerde bize de hizmet vermektedir. Burada olaya bir turizm hareketi olarak bakmak gerekir. Bir karşılaştırma yaparsak, Rus turist gezmek için ülkemize geldiğinde 700 dolar harcıyor. Ama aynı turist sağlık için geldiğinde minimum 2000 dolar harcıyor.
Şehir hastaneleri yurtdışına pazarlanacak
Sağlık turizminde Türkiye nerede?
600 bin sağlık turisti ağırladığımızı,
bunun 2.2 milyar dolarlık bir ekonomi
oluşturduğunu ve bu alanda 10 büyük pazardan
biri olduğumuzu söyleyebilirim.
Üstelik yoğun bir çalışma, stratejik bir
pazarlama ve bölgede barışın sağlanması
ile birlikte bunun 5 yıl içinde 3 katına
çıkması mümkündür. Türkiye'nin ilk 5
pazardan biri olması mümkündür.
Sağlık turizminde Türkiye hangi alanda başarılıdır?
Bu konu çok ilginçtir. Çünkü; 8.000
estetik cerrahı ile plastik cerrahlarına
sahibiz ve medikal estetik alanında dünyada
çok başarılı olduğumuz bilinmekte.
Yine dünyanın en iyi obezite ve saç ekim
merkezi olduğumuz tescillidir. Dünyanın
en iyi karaciğer merkezleri Türkiye'dedir.
Bugün Turgut Özal Tıp Merkezi,
Malatya'da bunu başarmış, dünyada 2.,
Avrupa'da birincidir. Atatürk Üniversitesi
Erzurum'da, organ nakli konusunda
başarı yakalarken, Antalya'da, kanser ve
bağımlılık alanında başarımız dünyada
yakından takip edilmektedir. Bu nedenle
saç ekiminde, obezitede, plastik cerrahide
gibi kısıtlamaları doğru bulmuyorum.
Özellikle dünya sağlık turizminde pazarın
%70'i yaşlı bakımı iken ve bu alanda
büyük potansiyelimiz varken, Almanya
bizim 4'te 1'imiz kadar doğal su kaynağına
sahipken, sadece kaplıca turizmi ile
1.5 milyar dolar gelir yaratırken; bizim
bir an önce bu alandaki çalışmaları hızlandırmamız
gerekmektedir.
Sağlık turizminde Medical in Türkiye neleri başarmayı düşünüyor?
Öncelikle Türk sağlık kuruluşlarına
hasta getirmek için çalışacağız. Bunu
geniş ve sayısal olarak artırmak için
ise önce sigorta şirketlerini Türkiye ile
çalışmaya ikna edeceğiz. Böylece Türkiye'de
tedavinin bedelini ödeyen sigorta
şirketleri ile hasta sayımız artacak. Sonra
Türkiye'yi tercih eden hasta profil, orta
sınıf Avrupalı ve orta sınıf Ortadoğulu
bu insanlara kendi ülkeleri sistemi içinde
ödeme kolaylığı ve taksit seçeneği sağlıyoruz.
Bunun dışında seminer, roadshow
ve hasta görüşmeleri ile doktorlarımız
Avrupa ya da dünyanın başka yerinde
daha, soru ve düşünce aşamasında doktorlarımızla
yüz yüze iletişim kurabilecekler.
Biz direkt her alanda açacağımız
merkezler ile, yurt dışındaki hastaya
dokunmaya gidiyoruz. Ayrıca sağlık turizmi
alanında hizmetleri de geliştirmeyi
hedeflemekteyiz.
En iyi hizmet Türkiye'de var
Türkiye'nin bu alandaki teknik altyapısının gücü bir tercih sebebi midir?
Evet tercih sebebidir. Ancak asıl motivasyon; ulaşılabilir fiyat ve hizmet diğer ülkelerin dezavantajlarıdır. Bugün Türkiye; fiyat olarak Avrupa'nın 4'te 1, ABD' nin 7'de1 nispetinde avantaj sağlamaktadır. Ayrıca uzun bekleme süreleri, hizmete ulaşamama, bu konuda tecrübe ve hizmet kalitesi de diğer nedenlerdir. Paranızın alacağı en iyi hizmeti Türkiye'de bulabilirsiniz. Sağlıkta dünya da birçok insanın kendi ülkesinde lüks olarak düşünülen hizmetler, Türkiye'de ulaşılabilir sınıfındadır. Bu da Türkiye'ye gelmek için ana motivasyondur.
Medical in Türkiye nerelerde çalışacak?
İlk merkezimiz Belçika Brüksel'de açıldı. İkincisini İngiltere, üçüncüsü Kuveyt'te olacak. 2018 hedefimiz ise; 7 ülke daha açarak 10 ülke 10 ofis sayısına ulaşmak
Birçok teşvik hayata geçti
Sağlık kuruluşu hastane, şehir hastaneleri ve üniversite hastaneleri neler yapmalıdır. Bu konuda yapılan çalışmalar için düşünceniz nedir?
Kurumsal yapısı oluşmuş özel sektör olarak tarif edeceğimiz marka sağlık zincirlerimiz bu konuda çok iyi çalışmalar yapmaktadır. Bunlar da iki elin parmakları kadardır. Ama diğerleri bu kadar teşvik ve imkâna rağmen, yapmamak için bahane üretmekte ve bu alanı pas geçmekteler. Bu potansiyelin gelişmesi için bir çok imkân, teşvik ve sağlık turizmine özel teşvikler var. Bunun değerlendirilmesi gerekiyor.