Türkiye'de bir ilk

Pazartesi 27.09.2010 00:00
Son Güncelleme: Pazartesi 27.09.2010 17:41
ABONE OL
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve bağlantı yolları dahil) Otoyolu Yap-İşlet-Devret (YİD) Projesi'nin, sahip olduğu büyüklük açısından Cumhuriyet tarihinde bir ilk olduğunu belirterek, "Proje tamamlandığında İstanbul ile İzmir arası 3-3.5 saat inecek" dedi.

Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve bağlantı yolları dahil) Otoyolu Yap-İşlet-Devret Projesi sözleşmesi, Karayolları Genel Müdürlüğü'nde düzenlenen törenle imzalandı. Törende Ulaştırma Bakanı Yıldırım ile projeyi üstlenen Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş.'yi oluşturan Nurol, Özaltın, Makyol, Astaldı, Yüksel ve Göçay şirketlerinin temsilcileri ile İtalya'nın Ankara Büyükelçisi katıldı.

Törende konuşan Bakanı Yıldırım, projenin bugüne kadar yap-işlet-devret (YİD) modeliyle, bir seferde gerçekleştirilen en büyük proje olma özelliğini taşıdığını belirtti. Kamulaştırmalarla birlikte toplam maliyetinin 11 milyar TL'yi bulduğunu ifade eden Bakan Yıldırım, "Proje tamamlandığında İstanbul ile İzmir arası karayolu ile 3-3.5 saate inecek. Ayrıca, proje kapsamındaki İzmit Körfez geçiş köprüsü de, dünyada ikinci büyük köprü olma özelliğini de taşıyacak" diye konuştu.

Küresel krizin şiddetle devam ettiği bir dönemde, bu projeyi YİD modeliyle ihale etmenin "Türkiye'nin son yıllarda elde ettiği güven ve istikrar ile uzun vadede yatırım yapılabilecek ülkeler arasında en ön sıralarda olduğunu bir kez daha dünyaya gösterdiğini" vurgulayan Bakan Yıldırım, "Projede emeği geçenlere teşekkür ediyorum. Bu büyüklükte bir proje Türkiye'de bir ilktir" dedi.

Bakan Yıldırım, projede ilk temelin 2 ay içerisinde atılacağını ve çalışmalara süratle başlanacağını bildirerek, "Projeye sadece bir noktadan başlanmayacak, İzmir, hatta birkaç noktadan, çalışmalar eş zamanlı bir şekilde yürütülecek" diye konuştu.

"YAPIM SÜRESİ, İŞLETME SÜRESİNE DAHİL"

Projeyle ilgili teknik bilgiler veren Bakan Yıldırım, şöyle devam etti:

"Projenin azami yapım süresi 7 yıldır. Geçmiş tecrübeler bize şunu göstermiştir; YİD projelerinde, yapım süresinden yapılacak tasarruf, işletme süresine ilave edildiğinde, yükleniciler projeyi kısa sürede tamamlamak için büyük gayret gösteriyorlar. Böylece yapım süresinden yüzde 30-35'e yakın bir kısalma olabiliyor. Bizde bu düşüncesiyle, yapım süresini kısaltabilmek için, buradan sağlanacak bir zaman tasarrufunu işletmeye dahil edilmesi prensibini benimsedik, bunu da sözleşmeye koyduk. İşletme süresi da bu kapsamda, yapım dahil 22 yıl 4 aydır. Köprünün toplam uzunluğu 3 bin metredir. Ayaklar arası uzunlukta yaklaşık bin 700 metre olarak öngörülmektedir. Proje, 44 kilometresi bağlantı yolu olmak üzere 421 kilometre toplam uzunluktan oluşmaktadır. Proje, trafik yoğunlu bakımından garantiler verilirken 4 kesime ayrılmıştır. Trafik yoğunluğunun çok fazla olduğu, Gebze-Orhangazi arasındaki birinci kesimde, 40 bin otomobil/gün eşdeğeri, Organgazi-Bursa arasındaki ikinci kesim için 35 bin otomobil/gün eşdeğeri, Bursa-Balıkesir arasındaki üçüncü kesim için 17 bin otomobil/gün eşdeğeri, Balıkesir-İzmir arasındaki dördüncü kesim için ise 23 bin otomobil/gün eşdeğeri garanti edilmiştir. Garanti edilen ücretler ise tavan ücret olarak sözleşmede yer almıştır. Otoyol geçişi kilometre başına 5 cent olarak, köprü geçişi ise azami, KDV hariç 35 dolar olarak öngörülmüştür."

"YOLUN GEÇTİĞİ İLLERİN EKONOMİSİ VE SANAYİSİ GELİŞECEK"


Proje kapsamında dünyanın ikinci büyük asma köprüsünün körfeze inşa edileceğine işaret eden Bakan Yıldırım, güzergah boyunca, 18 bin 212 metre uzunluğunda 30 adet viyadük, 7 bin 395 metre uzunluğunda 4 adet tünel, 209 adet köprü, 18 adet gişe alanı, 5 adet otoyol bakım ve işletme merkezi, 7 adet servis alanı ve 7 adette park alanı yapılacağını kaydetti. Otoyolun geçtiği güzergah üzerinde yer alan yerleşim yerleri ve çevresinde illerin sanayi ve ekonomilerin hızlı gelişeceğine dikkati çeken Bakan Yıldırım, şöyle devam etti:

"Körfeze yapılacak olan asma köprüyle, zaman ve yakıt kaybını azalacak, mevcut karayolunun sahip olduğu yükün yüzde 30'u buraya kayacaktır. Körfez geçişi bugün 1 saate yakın sürmektir. Köprünün yapılmasıyla birlikte körfezden geçiş 6 dakika sürecektir. Bu sayede taşıt işletme giderleri azalacak ve ekonomiye ciddi anlamda bir katkı sağlanmış olacaktır. Yapılan hesaplamalara göre, ekonomiye sağlanacak katkı, zaman ve yakıttan yıllık 870 milyon TL'dir."

YİD modeliyle yapılan projenin, Cumhuriyet tarihinde bir ilk olduğunu yineleyen Yıldırım, projenin istihdam oluşturulması ve iç piyasanın canlanması açısından da önemli olduğunu vurguladı. Yıldırım bu kapsamda, 27 adet şantiye kurulacağın, bin 100 iş makinesinin çalışacağını ve 10 bin kişinin dolaysız, 50 bin kişinin de dolaylı istihdam edileceğini vurguladı.

Konsorsiyumlar adına konuşan Nurol Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Oğuz Çarmıklı, projenin ülkeye hayırlı olmasını dileyerek, "Bu proje bir taahhüt projesi değil, bir yatırım projesidir. Projede emeği geçenlere, başta Sayın Başbakan ve Sayın Yıldırım olmak üzere herkese teşekkür ediyorum" dedi.

Konuşmaların ardından Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve bağlantı yolları dahil) Otoyolu Yap-İşlet-Devret Projesi sözleşmesi taraflar tarafından imzalandı.