TV'ler borsaya açılacak, denetimi piyasa yapacak

Yeni yasa, tekele önlem alırken, bazı kanalların el değiştirmesine yol açacak. İsteyen kanal, kendi adıyla borsaya açılabilecek. Haberde efekt, reklamda ise ses patlamasına son veriliyor

  1. Haberler
  2. Gündem
Pazartesi 13.12.2010 ABONE OL
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) Başkanı Prof. Dr. Davut Dursun, yeni RTÜK Yasası'nın görsel medyada şeffaflık dönemi başlatacağını, radyo ve televizyon yayıncılığında frekans karmaşasını ortadan kaldıracağını, AB'ye uyumlu hukuki altyapı oluşturacağını söyledi. Dursun, yasanın, büyük televizyon kanallarının ortaklık yapısında zorunlu değişikliklere yol açabileceğini açıkladı. Dursun, TBMM gündemindeki yasa tasarısı hakkında şu bilgileri verdi:
TEKELLEŞMEYE KARŞI ÖNLEMLER: Bir gerçek ya da tüzel kişi en fazla dört karasal yayına ortak olabilir. Reklam geliri açısından da sektörün toplam gelirinin en fazla yüzde 30'una ulaşabilir.
BUGÜNKÜ ORTAKLIK YAPISININ GELECEĞİ: Yasanın çıkmasıyla en çok reklam payına sahip büyük televizyon kanallarının ortaklıkları değişebilir. Bunu net bir şekilde ortaya koymak için hangi kanala kimlerin ortak olduğunu bilmemiz gerekir.
ULUSLARARASI SERMAYE: Amacımız uluslararası sermayenin yayıncılık sektörüne girmesi. Şu anda yabancılar bir televizyon kanalının ödenmiş sermayesinin yüzde 25'ine sahip olabiliyor. Yeni düzenlemede bu oranı yüzde 50'ye çıkarırken, doğrudan ve dolaylı ayrımı da yapıyoruz. Doğrudan ortak olunacak televizyon kanalı sayısını 2'ye çıkarıyoruz. Dolaylı ortaklıkta yabancı sermayeye sınır koymadık. Burada yabancı sermaye yüzde 50'nin üzerinde olsa bile yöneticilerinin Türk olması şartı var.
BORSADA İŞLEM GÖRME: Televizyonların sermaye yapısı tabana yayılmış ve şeffaf hale gelecek. Borsadaki televizyonların olumsuz yayınları, değerini düşürecektir.
YENİ LİSANS İHALESİ: Yasanın çıkmasından sonra sayısal karasal yayın için lisans ihalesi yapacağız. Analog yayın için ihale yapmayacağız. Çünkü analog yayın miadını doldurdu. İhaleyi gerçekleştirdikten sonra 3 yıl boyunca hem analogda hem de sayısalda paralel yayın yapılmasını öngörüyoruz.
REKLAM: Ürün yerleştirme dediğimiz reklam sistemi ilk defa bu yasayla uygulanacak. Reklamlar bir saatin yüzde 20'sini geçemeyecek. Yayıncı bu yüzde 20'yi istediği gibi kullanacak.
YAPTIRIMLAR: Bazı ilkelerin ihlalinde uyarmadan para cezası verme yoluna gideceğiz.
İSTEĞE BAĞLI YAYIN: İsteğe bağlı sistemde yayın kuruluşları program ve haberleri havuza koyacak. İzleyici, istediği haber ve programı istediği saatte, istediği yerde izleme imkanını bulacak.
RTÜK PAYI DÜŞÜYOR: Yayıncılar reklam gelirlerinin yüzde 5'i RTÜK'e ödüyorlar. Bu payı yüzde 3'e çekiyoruz.
HABERDEKİ EFEKTLER KALKIYOR: Haber programları giderek yapay müzik ve ses efektleri ile doğallıktan koparılarak bir tür haber kliplerine dönüşüyor. Bu nedenle yeni yasada haber programlarında doğal efektlerin dışında yapay efekt kullanılamaz ilkesini belirledik.
REKLAMLARDA SES PATLAMASI OLMAYACAK: Reklamlara girildiğinde bir anda bir ses patlaması oluyor bu da izleyiciyi rahatsız ediyor. Reklamlardaki ses düzeyi ile diğer yayınlardaki normal ses düzeyi arasında bir farkın olmaması yönünde bir düzenleme yaptık.
REYTİNG TARTIŞMALARI: RTÜK bu tartışmalara bigane kalamaz. Kanun tasasında reyting ölçümlerinin usul ve esaslarının RTÜK tarafından belirleneceğine yönelik düzenleme var.
REKLAM PASTASININ BÜYÜKLÜĞÜ: Bugün 2.5-3 milyar dolarlık bir reklam pastası var. Önemli bir bölümü radyo ve televizyonlar tarafından kullanılıyor. Radyo ve televizyon sahasındaki reklam pastasının büyüklüğü 1.5-2 milyar dolar civarında.
TRT'NİN DENETLENMESİ: Yasayla TRT bizim denetimimize geçiyor. RTÜK denetimi ve düzenlemesi hem özel hem de kamusal yayıncılara yönelik olmalı.

BUGÜN NELER OLDU