Yolcular korkuyor çabuk yavaşla!..

Marmara'da ucuz atlatılan gemi kazası öncesindeki telsiz konuşmalarına SABAH ulaştı. İlk belirlemeye göre geçiş üstünlüğü feribottaydı ancak Ro-Ro gemisi hız kesmeyince feribot kaptanı son anda tornistan yaparak olası bir faciayı önledi

  1. Haberler
  2. Gündem
Çarşamba 28.12.2011 ABONE OL
Marmara Denizi'nde önceki gün yaşanan ve ucuz atlatılan gemi kazasına ilişkin telsiz konuşmalarına SABAH ulaştı. İddiaya göre, Osman Gazi-1 feribotunun kaptanı Vural Erol, rotası üzerindeki Ro-Ro gemisini görünce "Tehlikeli yanaşıyorsunuz. Bak yolcular korkuyor" anonsuyla yol istedi. Ro-Ro'dan "Seni iskeleme alıyorum" yani "Geçebilirsin" cevabı geldi. Ancak Ro-Ro hız kesmediği gibi feribotun geçişini sağlamak için manevra da yapmadı. Feribot kaptanı Erol'un son saniye manevrası muhtemel bir faciayı önledi. Kaza önceki gün 08.44'te Sivriada'nın 3.5 deniz mili (6.5 kilometre) açığında meydana geldi. Osman Gazi-1 feribotu Yenikapı yönünde, UND EGE Ro-Ro gemisi ise İzmit Körfezi istikametinde seyrediyordu. Bu sırada Osman Gazi-1'in hızı 12.1 Knot/s (22 kilometre), UND EGE'nin hızı ise 19 Knot/s (35 kilometre) civarındaydı.

SÜRTÜNMEYLE ATLATTILAR
Çarpışma noktasına az bir mesafe kala Osman Gazi-1'in kaptanı Vural Erol, iskeleden yani sol taraftan yaklaşmakta olan Ro-Ro gemisi UND EGE'yi gördü. "Sağdan gelen geçer" şeklinde özetlenebilecek 'Denizde Çatışmayı Önleme' tüzüğünün 15. maddesine göre geçiş üstünlüğü feribottaydı. Osman Gazi-1'in kaptanı da Ro-Ro gemisinden telsizle yol istedi. Bu anlar telsiz konuşmalarına şöyle yansıdı:
Osman Gazi:
Tehlikeli yanaşıyorsunuz... Aşağıda yolcu rahatsız oluyor..
Ro-Ro: ... Osman Gazi: Panik yaratıyorsunuz...
Osman Gazi: Sende radar var... Yolcuların önünde radar yok...
Osman Gazi: Bak yolcular korkuyor...
Ro-Ro: Seni iskeleye alıyorum...
Osman Gazi: Hızını kes! Hızını kes! Ro-Ro gemisinden "Seni iskeleye alıyorum" yani "Seni soluma alıyorum" şeklindeki anons gelince Osman Gazi-1, UND EGE'nin yavaşlayacağını ve manevra yapacağını düşünürek hız kesmeden yoluna devam etti. Ancak iddiaya göre Ro-Ro gemisi ne hız kesti ne de manevra yaptı. Bunu gören Osman Gazi-1, tornistan yaparak yani pervaneleri tam güçle geri çalıştırarak dümeni sağa kırdı. Kaçınılmaz çarpışma, Osman Gazi-1'in son andaki manevrasıyla "sürtünme" şeklinde gerçekleşti. Osman Gazi-1'in kaptanı durumu hemen İDO komuta merkezine telsizle bildirdi.

KAPTAN KÖPRÜDE MİYDİ?
İddiaya göre elektronik sistemlerine aşırı güvenen Ro-Ro kaptanları seyirlerini oldukça hızlı gerçekleştiriyor. Bu nedenle Ro-Ro gemilerine "Raylı sistemde gidiyorlar" yakıştırması yapılıyor. Son kazada da Ro-Ro kaptanının köprüde olmadığı, geminin otomatik pilotta olduğu iddialar arasında... Bu iddialar şimdi hem Liman Başkanlığı, hem de İstanbul Valiliği tarafından araştırılıyor. Kusurlu bulunan geminin bağlı olduğu şirkete ceza kesilecek.

BUGÜN NELER OLDU