Gelişmiş ekonomiler seviyesine ulaşabilmek için aşağıdakilerden hangisini tercih etmeliyiz?
•Dünyadaki fındığın yüzde 75'ini ve en kalitelisini üretip, bu fındığın kullanıldığı çikolatayı ithal etmek
•Buğdayı ithal edip dünyanın en kaliteli ununu üretip ihraç etmek
•Buğdayı bizden olan unu, fındığı bizden olan çikolatayı üretmek ve her iki ürünü de ihraç etmek
Cevabı ben de tam olarak veremiyorum ama bildiğim ve emin olduğum şey şu ki bazı kavramları daha kavramadan tüketiyoruz.
Endüstri 4.0, dijital dönüşüm, katma değer, Ar-Ge, inovasyon, marka, verimlilik… Ne çok kullanıyoruz bu ve benzeri sözcükleri değil mi?
Bu sözcükleri kullanarak kurulan cümleler çok havalı oluyor aslında. Ama işte sözcükleri sadece cümle içinde kullanıp, uygulamada ne olduğundan bihaber olursak eğer, iş sadece havalı oluyor, kârlı olmuyor.
Ülkeleri; teknoloji geliştirip satanlar ve bu teknolojiyi satın alanlar olarak ikiye ayırabiliriz.
Bu kavramları öğrenmedikçe, öğretmedikçe, uygulamadıkça da "teknolojiyi satın alanlar" grubunda kalmak işten bile değil.
Bunun için ne gerekiyor?
Bu kavramları cümle içerisinde kullanma yeteneğimizi değil yaşama geçirme yeteneğimizi geliştirmek gerekiyor.
Milli Eğitim Bakanlığının mesleki eğitimi Endüstri 4.0 anlayışı ile yeniden yapılandırmak için harekete geçmesini bu anlamda çok önemsiyorum.
100 Günlük İcra Programı kapsamında başlayan bu hareket için ülke çapında bölgelerarası teknoloji ve üretim kapasitesini de dikkate alan mesleki eğitim haritası hazırlanmış.
Yapılan bu çalışma ile Türkiye genelinde mesleki alanlarda eğitim gören öğrencilerin ve çalışanların profili belirlenerek meslek alanlarındaki potansiyel hakkında bilgi edinilmesi amaçlanıyor.
Böylece Mesleki ve Teknik okullarca eğitimi verilen ve Endüstri 4.0'a uyumlu 25 alanda eğitim alan öğrenci sayılarının iller bazında değerlendirilmesine katkı sağlayacağı bekleniyor.
Bu çalışmanın başarılı olması için iki şey gerekli. Bir, eğitmenlerin endüstri 4.0 seviyesinde olması, ikincisi gençlerin mesleki eğitimi tercih etmeleri.